SBC juli ”Legobiten”

Startat av embe, 15 Juli 2022 kl. 23:18

Föregående ämne - Nästa ämne

embe

SBC LXVI

Månadens bit är: Legobiten, 3001

Denna ikoniska bit är nog vad gemene man tänker på när någon nämner lego,

Alla har den, men man måste nog tänka utanför boxen för att göra något extra med denna "bread 'n' butter" bit,

När jag som liten började bygga Lego för mer än femtio år sedan så blev det pyramider och så höga torn som möjligt, gärna instabila, som jag hade bitar till, av 3001,

Ska bli intressant att se vad ni kan bygga idag,

Reglerna är som vanligt:

• Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
  • Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
  • Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
  • Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
  • Bilderna ska postas innan midnatt den 31/7
  • Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala. Vid oavgjort mellan två fysiska (eller två digitala) bidrag avgör förra månadens vinnare.
  • Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och får också bestämma nästa månads bit.

Stigge72

Intressant val. Nu blir det till att gnugga de små grå.

MrUzagi

Hmm. Bedrägligt "simpel" bit, i alla fall om det ska bli något mer intressant än "Volvo 745" med två bitar.  ;D

embe

Citat från: MrUzagi skrivet 17 Juli 2022 kl. 12:50
Hmm. Bedrägligt "simpel" bit, i alla fall om det ska bli något mer intressant än "Volvo 745" med två bitar.  ;D

MrUzagi, håller med dig, men jag tror att även Volvo 745 kan vara intressant att bygga med 3001, om man bygger med två bitar kanske man ska komplettera med lite omgivning, tex en vovve och en villa, för att man ska förstå sammanhanget,

Jag kapar ditt inlägg lite här:
Alla ni som har tänkt att ni vill vara med i en tävling. Prova då SBC, bygg något vad som helst, litet eller stort, den här tävlingen har bara vinnare förutom den som faktiskt får flest röster,

MrUzagi

Citat från: embe skrivet 17 Juli 2022 kl. 20:49
MrUzagi, håller med dig, men jag tror att även Volvo 745 kan vara intressant att bygga med 3001, om man bygger med två bitar kanske man ska komplettera med lite omgivning, tex en vovve och en villa, för att man ska förstå sammanhanget,

Jo, jag började fundera lite i samma banor. :D

Alla ni som har tänkt att ni vill vara med i en tävling. Prova då SBC, bygg något vad som helst, litet eller stort, den här tävlingen har bara vinnare förutom den som faktiskt får flest röster,

Dessutom är det oerhört intressant att se hur olika personer tänker olika kring samma bit. Våldsamt inspirerande i mitt tycke.

embe

, den här tävlingen har bara vinnare förutom den som faktiskt får flest röster,

Hmm.. måste nog korrigera mig lite, den som får flest röster är också vinnare, och det är kul att vinna, men det lät bra att skriva sådär,

andreaseldh

Här är mitt bidrag till tävlingen. Det innehåller 258 st av månadens bit, i 37 olika färger. Bilderna är renderingar, men alla använda bitar finns i dessa färger. Och ja det är ett nytt bygge, detta är första gången jag bygger i skalan 10 till 1.

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 18 Juli 2022 kl. 06:29
Här är mitt bidrag till tävlingen. Det innehåller 258 st av månadens bit, i 37 olika färger. Bilderna är renderingar, men alla använda bitar finns i dessa färger. Och ja det är ett nytt bygge, detta är första gången jag bygger i skalan 10 till 1.

Jäklar vad kul det hade varit om "locket" varit avlyftbart på typ en utställning för att visa upp sin samling 3001:or eller något! Oavsett så är det ett läckert bygge som är så slätt att jag vill bygga en själv! :D

byStfn

Efter månader av eftersatt byggtid fick det bli ett något meta-aktigt bygge (dock inte mer än andreaselds ovan).

Fabriken (innehåller 1st 3001)

andreaseldh

Citat från: byStfn skrivet 18 Juli 2022 kl. 11:17
Jäklar vad kul det hade varit om "locket" varit avlyftbart på typ en utställning för att visa upp sin samling 3001:or eller något! Oavsett så är det ett läckert bygge som är så slätt att jag vill bygga en själv! :D

Var så god, här är Stud.io-filen! Observera dock att rören på undersidan inte sitter ihop så bra. Jag hade från början tänkt bygga en förstärkning enligt bilden, men då fanns inte alla bitar i gemensamma färger med curved tiles till knopparna. Vet inte heller om man kan bygga vartannat lager vridet, som man kunde med de gamla 3063. Av en lycklig slump är detta förresten den minsta skalan där man kan bygga helt korrekt förhållande mellan knopp- och rördiameter.

Godtfred

Familjen Kloss på nöjesparken!

Äntligen har nöjesparken öppnat igen. Sonen har redan förätit sig på allt gott som fanns i kiosken, Dottern saknar pojkvännen, Mamman håller hårt i pengarna som ska räcka hela dagen och Pappan kan inte hålla tillbaka glädjen att få åka i berg- och dalbanan igen.

Allt är precis som vanligt!

danielbrrssn

It's Just another brick in the wall...

janhansson

En liten klippö - ön består bara av 3001 (vattnet räknar jag inte :) )

MarLar

It's art
(alternativ titel (för er som kan er Smokie) Who the f**k is Mona)

Det var väl ett krav att använda så många bitar som möjligt från nyhämtad bulk? =)

Inser att det är omöjligt uppdrag att ljussätta ett bygge med detta glas (halvsfär) utan att få reflexer från lampan men är ändå väldigt nöjd med detta bidrag. Barnsligt förtjust i min Picasso.

Emma

Citat från: MarLar skrivet 26 Juli 2022 kl. 19:58
It's art
(alternativ titel (för er som kan er Smokie) Who the f**k is Mona)

Det var väl ett krav att använda så många bitar som möjligt från nyhämtad bulk? =)

Inser att det är omöjligt uppdrag att ljussätta ett bygge med detta glas (halvsfär) utan att få reflexer från lampan men är ändå väldigt nöjd med detta bidrag. Barnsligt förtjust i min Picasso.

Superkul idé och snyggt byggt. Men ska du verkligen bland gult och nougat på händer/huvud?
Region Mitten