Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Flygplanskarusell

Startat av janhansson, 05 november 2021 kl. 00:48

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Jag har börjat kika på att bygga en flygplanskarusell, inspirerat av "Flygis" på Liseberg.
Såhär långt har jag gjort några testmodeller i Stud.IO, varav den nedan verkar mest lovande att jobba vidare med.
Nästa steg blir att skaffa en del klossar för att kolla om dimensionerna funkar (eller snarare vad som inte funkar, och vad som behöver göras åt det  :) ).


janhansson

Nu har jag beställt bitar. Jag hade missat att de 2 långa technic-lyftarmarna inte fanns i blått, så jag fick byta tillbaka till mellanazure.
(var den ursprungliga färgen, jag bytte till blått för att den 15 långa lyftarmen var vanligare i den färgen...)
Jag passade på att byta markfärg till DBG så att det inte skulle bli samma som taket.
Eftersom flygplanen egentligen ska luta ut när de svänger runt så la jag även till bitar för en annan anslutning till kedjan. Huruvida det funkar får vi se.
Det finns en handfull ytterligare problem, men dem får jag kika på när klossarna kommer.


janhansson

Nu har jag fått hem bitarna, och kunde börja bygga. Återstår att bygga flygplanen (propellrarna jag fick hem var väldigt stora, måste kolla om det finns mindre - tror de jag hade på 80/90-talet var mindre). Just nu har jag en liten temporärlösning för att få upp taket, men jag måste kolla om det räcker, och i så fall göra den mer permanent.
Sedan ska det motoriseras också.



janhansson

#3
Nu har jag fått karusellen att fungera. Ett problem är att taket skakar märkbart vid körning (inte helt oväntat), märks mindre om man kör utan tak. Kanske blir bättre om man kopplar ihop karuselltaket med något annat bygge?
Utrymmet under mark räckte inte riktigt på höjden, så jag fick lägga till ett lager klossar (som jag inte hade, därav frånvaron av mur bakåt - ska fixas så småningom). "växellådan" kunde kanske vara lite snyggare, men den funkar.














andreaseldh

Mycket vackert men den går löjligt fort. Om du gör båda utväxlingsstegen som det första, blir hastigheten ungefär hälften.

bileam

Ja, lite långsammare kanske vore bra. Annars får du använda detta huvudet https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=3626cpb2491#T=C&C=3...

robinnilsson403

Alltså, nu får det snart vara dags för CB nöjesfält!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

janhansson

Citat från: andreaseldh skrivet 13 november 2021 kl. 01:23
Mycket vackert men den går löjligt fort. Om du gör båda utväxlingsstegen som det första, blir hastigheten ungefär hälften.
Citat från: bileam skrivet 13 november 2021 kl. 10:11
Ja, lite långsammare kanske vore bra. Annars får du använda detta huvudet 3626cpb2491

Ni har rätt, Jag fick för mig att det bara kändes som att det gick fort eftersom raksträckorna var så korta, men en halvering av hastigheten är nog mer lagom. (dessutom borde taket skaka mindre då.)


Citat från: robinnilsson403 skrivet 13 november 2021 kl. 10:35
Alltså, nu får det snart vara dags för CB nöjesfält!

:)

andreaseldh

#8
Citat från: bileam skrivet 13 november 2021 kl. 10:11


Jag kan inte avgöra hur den fungerar i kurvorna:

  • Är det centrifugaleffekten, i så fall är det en stötdämpare upptill?
  • Eller är det en hydraulisk cylinder som trycker ut planet?
Tillägg:
Nu har jag tittat noggrant på fullskärm. Det finns ingen slang, men väl ett expansionskärl!


Men vad vill jag säga egentligen? Det är väldigt svårt att skala rörliga saker. Jag röstar för en långsam karusell, med eller utan släng i kurvorna.

janhansson

Citat från: andreaseldh skrivet 13 november 2021 kl. 17:26
Jag kan inte avgöra hur den fungerar i kurvorna:

  • Är det centrifugaleffekten, i så fall är det en stötdämpare upptill?
  • Eller är det en hydraulisk cylinder som trycker ut planet?
Tillägg:
Nu har jag tittat noggrant på fullskärm. Det finns ingen slang, men väl ett expansionskärl!


Men vad vill jag säga egentligen? Det är väldigt svårt att skala rörliga saker. Jag röstar för en långsam karusell, med eller utan släng i kurvorna.

Min tanke från början var att ha en skiva av slopes under varje kugghjul som tryckte på axeln så att planet svänger ut i kurvan. Det hade dock varit svårt att få till, och hade kanske inte sett så snyggt ut, så jag har inte tagit med det. Däremot har jag förbättrat upphängningsanordningen i kedjan, eftersom ingen av varianterna jag hade tänkt mig från början var särskilt bra.

andreaseldh

Citat från: janhansson skrivet 13 november 2021 kl. 20:10
Min tanke från början var att ha en skiva av slopes under varje kugghjul som tryckte på axeln så att planet svänger ut i kurvan.

Har du prövat Plate, Round 6 x 6 with Hole 11213? Eller en mycket tjock pelare av 6259 som håller uppe kugghjulet och ett hjul av anpassad storlek på flygplanets axel?

janhansson

Citat från: andreaseldh skrivet 13 november 2021 kl. 22:19
Citat från: janhansson skrivet 13 november 2021 kl. 20:10
Min tanke från början var att ha en skiva av slopes under varje kugghjul som tryckte på axeln så att planet svänger ut i kurvan.

Har du prövat Plate, Round 6 x 6 with Hole 11213? Eller en mycket tjock pelare av 6259 som håller uppe kugghjulet och ett hjul av anpassad storlek på flygplanets axel?

Nej, men att sätta en 11213 direkt under kugghjulet skulle nog inte räcka, och det funkar inte att sätta ett hjul på axeln där, möjligen om man sätter skiva+hjul längre ner.
Tjockare pelare är jag tveksam till att använda i just detta bygget.

janhansson

#12
Jag provade att sänka hastigheten med två tredjedelar (8 och 24 tänders kugghjul).


Ozp


bileam

Tycker det ser jättebra ut, man får rätt känsla* av den även utan lyft i kurvorna.
(*Rätt känsla: långsamt/tråkig på långsidan och lite go i kurvan)

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.