Författare Ämne: K-town bricks  (läst 778 gånger)

Utloggad GustavF

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 40
SV: K-town bricks
« Svar #15 skrivet: 17 november 2021 kl. 13:07 »
Själv har jag inte köpt från K-town  bricks, men känner många som gör/gjort. Tror inte jag vet någon från Sverige som köpt dock. K-town brick säger att de använder både PAD och UV-printing, om jag lyckas lära mig rätt är PAD som legos i känslas, medan UV har en lite 3D känsla över det.
Jag har en hel del figurer från andra/liknande företag och kvalitetsmässigt har jag inte haft några problem med varken PAD eller UV, sen leker inte jag med mina figurer utan har de mest i lådor eller på mina MOCs för att fota.

Trycket är lite grusigare än LEGOs egna, dt är tydligare på vissa figurer än andra, särskilt när det är större fält som trycks. Tar man profilbilder på figurerna märker man det, men den lila grusigheten spelar för mig ingen större roll, det vägs upp av att det är ett snyggt tryck som LEGO inte gör.

Det är väldigt vanligt för liknande företag att ha lite helg event, Ktown har haft två event där de släppt riddare, trycket har varit högt (så folk uppskattar uppenbarligen kvalitén) och jag känner många (amerikaner) som köper från dem återkommande.

Så min bild är att om tanken är att bygga/ställa ut dem är det inga konstigheter, leker man med dem våldsamt slits trycket bort, liksom det gör på LEGO.
Många köper dem precis som du säger för att Castle inte har fått så mycket kärlek från LEGO på sistone.

Tack för ett bra info och synpunkter. Har ej ännu gjort någon beställning då kostnaden har landat på bitar det senaste men kommer någon gång att testa tror jag. Då kan jag själv också redogöra vad kvalitén är. De är ej tänkta för lek så får gömma de bra från småkillarna hemma.  ;D Så slitage bör ej vara något problem.

Utloggad Magnus den store

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 4 915
    • Flickr: Magnus the Great
« Svar #16 skrivet: 23 november 2021 kl. 21:36 »
Jag bytte till mig några delar från K-Town Bricks. Designen är förbaskat bra, men trycket är inte av av samma kvalitet som Lego. Den är lite grynigare, och mycket tjockare. Det går att känna trycket med fingret. En positiv sak är att trycket inte har samma genomskinlighet som Legos tryck har ibland.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Utloggad shiftaltcmd

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 3 585
« Svar #17 skrivet: 23 november 2021 kl. 22:55 »
Den tjocka gryniga är förmodligen en UV-bläckstråleskrivare. Den färgen är gjord för att lägga sig på ytan.
Det gryniga kommer från att den använder fyra grundfärger för att skapa alla nyanser. Traditionellt fyrfärgstryck med cyan (ljusblå), magenta (rödrosa), yellow (gul) och black (svart). Så kallat cmyk-tryck, samma princip som för att trycka böcker eller tidningar. Kolla på en bild från en tidning med förstoringsglas så ser du hur färgen är uppbyggd.
För att få en grön nyans så blandar man cyan, gul och vitt (vitt material krävs, som papper, desto vitare material desto bättre resultat).
CMYK tryck klarar inte av metallic eller starka mättade färger. Det är svårt och ibland omöjligt att exakt matcha legos färger.
Det är samma metod som jag använder till de printade swebrick-grejerna. Skrivare jag använder har också vit färg. Kan då printa på färgade ytor genom att printa ett lager vitt först.

Lego däremot använder för det mesta färdigblandade färger. Ingen grynighet och färgen är mer eller mindre täckande, behöver inte vitt material. Lego kan då också använda färger med metallic finish. Det ger ett väldigt ”rent” utseende.
Lego behöver då en tryckform för varje färg. Verkar som att maskinerna de använder idag använder som mest 5 färger/tryckformar.
Pad printing på engelska, tampo eller tampongtryck på svenska. Kan också printa på ojämna och kurviga ytor, omöjligt med andra tryckmetoder.  Ansikten och armar måste printa så. Torsos, ben och sköldar kan göras med bläckstråleskrivare.