Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Price dumping på Amazon?

Startat av SMYG, 11 oktober 2021 kl. 18:28

Föregående ämne - Nästa ämne

SMYG

Hej!

Jag tänkte ställa frågan här inför fler LEGO-entusiaster om det förefaller sig vara känt av Er om det så kallade "price dumping"-fenomenet på Amazon?

Idag kom jag över ett dussin LEGO-set med 85-88% rabatt. Jag kontaktade supporten på Amazon då jag inte riktigt trodde på vad jag såg.

De bekräftade att det under en kort period var en tillfällig rabatt inlagd på x antal produkter.

När jag googlar på Amazon Price dumping hittar jag massvis med artiklar om att Amazon dumpar miljontals varor varje år och att vissa 3:e partssäljare som inte har råd att lagra sina produkter i Amazons warehouse måste dumpa sina produkter för att inte gå mega-back i kassan.

Hur är detta möjligt?

mortil

Citat från: SMYG skrivet 11 oktober 2021 kl. 18:28
Hej!

Jag tänkte ställa frågan här inför fler LEGO-entusiaster om det förefaller sig vara känt av Er om det så kallade "price dumping"-fenomenet på Amazon?

Idag kom jag över ett dussin LEGO-set med 85-88% rabatt. Jag kontaktade supporten på Amazon då jag inte riktigt trodde på vad jag såg.

De bekräftade att det under en kort period var en tillfällig rabatt inlagd på x antal produkter.

När jag googlar på Amazon Price dumping hittar jag massvis med artiklar om att Amazon dumpar miljontals varor varje år och att vissa 3:e partssäljare som inte har råd att lagra sina produkter i Amazons warehouse måste dumpa sina produkter för att inte gå mega-back i kassan.

Hur är detta möjligt?

Lagerplats kostar. Och ibland är det helt enkelt billigare att bli av med grejerna och ändå få in nån krona.
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Gideon

Låter som läge för en tips-tråd (denna?) för att kunna sprida info om när detta sker ;)

Klas Almqvist

Låter lite som fake-news, tror inte på att dom dumpar priset på Lego!

andli

Men SMYG säger ju att han själv har köpt set?
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Gideon

Här kan man iaf hålla koll på de ofta volatila Amazon-priserna.
De tyska priserna korrelerade tämligen 1:1 med de "svenska" iaf i början, antar att de svenska priserna likt varubeskrivningarna var maskinöversatta från de tyska.
https://brickset.com/buy/amazon

SMYG

Jag är såklart fortfarande skeptisk. Återstår att se vad det blir utav detta.

Idag kostar produkterna åter 250-1100kr.

IRT
Citat från: Klas Almqvist skrivet 11 oktober 2021 kl. 20:18
...tror inte på att dom dumpar priset på Lego!

Det var inte bara Lego som dumpades :\ även andra produkter t.ex. inom House & Gardening osv.

o0ger

#7
Känns spontant mer som ett misstag. Sånt som händer ibland.

Som när någon på BR gjorde så att medlemmar fick 25% extra rabatt även på nedsatta varor. Vilket resulterade i att alla på Swebrick köpte för 250 kr.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Citat från: o0ger skrivet 12 oktober 2021 kl. 12:10
Känns spontant mer som ett misstag. Sånt som händer ibland.

Som när någon på BR gjorde så att medlemmar fick 25% extra rabatt även på nedsatta varor. Vilket resulterade i att alla på Swebrick köpte för 250 kr.
Det var tider det! :D

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 12 oktober 2021 kl. 12:10
Känns spontant mer som ett misstag. Sånt som händer ibland.

Som när någon på BR gjorde så att medlemmar fick 25% extra rabatt även på nedsatta varor. Vilket resulterade i att alla på Swebrick köpte för 250 kr.
Jag köpte 2

SMYG

#10
UPDATE:

Konkurs :(

Stigge72

Citat från: o0ger skrivet 12 oktober 2021 kl. 12:10
Känns spontant mer som ett misstag. Sånt som händer ibland.

Som när någon på BR gjorde så att medlemmar fick 25% extra rabatt även på nedsatta varor. Vilket resulterade i att alla på Swebrick köpte för 250 kr.
Var det inte TLG själva som vid något tillfälle råkade lägga upp en flygplats för en spotstyver (eller en halv). Själv missade jag både den och , men minns att det skrevs.

o0ger

Citat från: SMYG skrivet 16 oktober 2021 kl. 20:01
UPDATE:

Konkurs :(

Okej, men då kan vi nog konstatera att detta var en engångshändelse. Inget som är värt att sitta och bevaka Amazon för.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 19 oktober 2021 kl. 16:00
Citat från: SMYG skrivet 16 oktober 2021 kl. 20:01
UPDATE:

Konkurs :(

Okej, men då kan vi nog konstatera att detta var en engångshändelse. Inget som är värt att sitta och bevaka Amazon för.
Däremot kan det fortfarande vara värt att bevaka Amazons reor, dock är det oftast på vanliga set inte på de dyrare D2C/18+.

Tunnan

Ne faktiskt lite besviken på Amazon sen de lanserade här då man fått höga förväntningar från amerikanska lego samlare som fyndar där massor :P

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.