Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Korsvirkeshus

Startat av Eriol, 10 oktober 2021 kl. 16:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Eriol

Har fått hem mer bitar och byggt klart även övervåningen. Men nu börjar jag tycka att det känns alldeles för symmetriskt med fönster placerade med samma avstånd och exakt ovanför varandra. Testade några andra varianter men har inte riktigt bestämt mig vad som blir bäst. Kanske ska det tas bort fönster på bottenvåningen också? När jag satte på vindsvåningen så känns det också som att taket borde sticka ut minst en stud till i alla riktningar.

Classus

Du kanske kan dekorera/grebla mer på andra våningen på väggdelen under fönsternivån. Kanske med svarta fyrkantiga hållare för 2x2 cirkulära roterande element?

Emma

Jag håller med om att taket ska sticka ut mer. Fortsätt testa dig fram med fasaden. Den kanske är lite platt? Går det att komma ifrån den släta ytan?

Nybohov Creation Ltd.

Ett sätt att variera fasaden är att lägga in några bitar med rundade hörn. I mitt exempel är det kanske för mycket för att passa ditt hus:


[WIP] Castonien II (medieval CB) by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Hur blir det om du vänder på fönstren, så att gallren hamnar djupare in i fasaden?
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Classus

En lite tokig tanke jag fick är att du kan sätta dit fler fönster på andra våningen för att bryta symmetrin. Sköldarna kunde flytta ner under den understa fönsterkanten på andra våningen. Mycket inspirerande bygge och roligt att få se det växa fram! :)

andreaseldh

Jag röstar för bilden flyttadefönster.jpg

AndersI

#21
Jag kan tänka mig färre/mindre fönster på bottenvåningen. Övervåningen med tre fönster intill varandra känns ståndsmässig. En bakdörr/gaveldörr bryter också av lite grand (heltäckt plankdörr). Små fönster i översta våningen.

Fast när jag tittar på mitt eget korsvirkeshus - https://www.swebrick.se/index.php?topic=15944.msg294050#msg294050 - har jag inte följt mina egna råd  ::)

Eriol

Bra synpunkter allihopa! Tänkte i alla fall att jag ska bygga klart taket först för att få en helhetsbild av huset och sen göra ett omtag med fönster, bakdörr och eventuellt olika sätt att göra fasaden mindre platt.

Classus

Det är ett härligt bygge. När jag var liten fanns det fönster med fönsterluckor men det verkar inte så vanligt nuförtiden. Lite färgglada fönsterluckor tycker jag skulle passa in, kanske på en gavel.

Eriol

Har försökt bygga tak och blirvit lätt frustrerad. Ett stort tak byggt av många små plates ger bananeffekter åt alla möjliga håll och nu passar inte taket med gaveln trots att geometrin BORDE stämma.  >:( Tror jag kommer bli tvungen att bygga ovankanten av gaveln som en hoppbacke för att det ska passa.

(Inga bilder idag, den enda fungerande kameran är ute på semester.)

Eriol

Har nästan byggt klart och nu även tagit några bilder. Först mina problem med det bananformade taket:

Egentligen stör det inte så mycket att taket blir lite böjt, men på den första bilden ser man vad konsekvensen blir i ändarna av taknocken. Den här bilden är tagen efter att jag försökt justera och pressa ihop så mycket det går, men det är helt omöjligt att få vindskivorna att ligga tätt mot nocken längst ut. Det finns ju inga 26604 i dark brown heller så jag kan inte ta hjälp av någon clutch power.

Orsaken till att taket blir böjt är att jag satt många små plates på ovansidan som drar ihop taket medan de långa plattorna på undersidan trycker ifrån. Med de toleranser som finns i bitarna så är exempelvis 4 st 1 x 2 plates på rad ganska mycket kortare än 1 st 1 x 8 plate. Jag ska i alla fall göra ett försök att bygga om konstruktionen på något sätt så att böjen i taket blir lite mindre. 

Eriol

Väggarna  blev så här efter att jag tagit bort och flyttat en del fönster, lagt till en bakdörr och dekorerat med extra bjälkar under fönstren på övervåningen. Känner mig ganska nöjd med resultatet. Stilen har ändrats till att bli lite mer engelsk tudor snarare än vanligt nordeuropeiskt korsvirkeshus känns det som.

Gideon

#27
Jättebra inspiration! Jag hade tänkt komma igång med att bygga ett par såna här hus nån dag också :)

Citat från: Eriol skrivet 05 november 2021 kl. 20:12
Har försökt bygga tak och blirvit lätt frustrerad. Ett stort tak byggt av många små plates ger bananeffekter åt alla möjliga håll och nu passar inte taket med gaveln trots att geometrin BORDE stämma.  >:(
Bananeffekten är verklig, oavsett vad alla Flat Platers säger  ::)

Det man kan göra för att motverka bananeffekten är väl att bygga in t ex technic bricks på undersidan för att skapa en styvare ram. För ett såhär stort tak kan man nästan tänka det som en Moduverse-platta?


För övrigt såg jag nyss att dessa "fönsterspröjs" nu även finns i vitt om man tycker guld blir för flådigt.

Eriol

Citat från: Gideon skrivet 10 november 2021 kl. 13:19
Jättebra inspiration! Jag hade tänkt komma igång med att bygga ett par såna här hus nån dag också :)

Citat från: Eriol skrivet 05 november 2021 kl. 20:12
Har försökt bygga tak och blirvit lätt frustrerad. Ett stort tak byggt av många små plates ger bananeffekter åt alla möjliga håll och nu passar inte taket med gaveln trots att geometrin BORDE stämma.  >:(
Bananeffekten är verklig, oavsett vad alla Flat Platers säger  ::)

Det man kan göra för att motverka bananeffekten är väl att bygga in t ex technic bricks på undersidan för att skapa en styvare ram. För ett såhär stort tak kan man nästan tänka det som en Moduverse-platta?


För övrigt såg jag nyss att dessa "fönsterspröjs" nu även finns i vitt om man tycker guld blir för flådigt.

Jag tänkte försöka göra precis tvärtom och byta ut de stora plattorna på undersidan mot små i stället. Tex sätta 2 x 4 plates över skarvarna i stället för 4 x 10. Varför tvinga isär legobitar som vill vara tillsammans?  :P Förhoppningsvis håller konstruktionen ihop ändå, jag har inga krav på att det ska vara "lekbart" eller så...

Gideon

Citat från: Eriol skrivet 10 november 2021 kl. 19:14
Citat från: Gideon skrivet 10 november 2021 kl. 13:19
Jättebra inspiration! Jag hade tänkt komma igång med att bygga ett par såna här hus nån dag också :)

Citat från: Eriol skrivet 05 november 2021 kl. 20:12
Har försökt bygga tak och blirvit lätt frustrerad. Ett stort tak byggt av många små plates ger bananeffekter åt alla möjliga håll och nu passar inte taket med gaveln trots att geometrin BORDE stämma.  >:(
Bananeffekten är verklig, oavsett vad alla Flat Platers säger  ::)

Det man kan göra för att motverka bananeffekten är väl att bygga in t ex technic bricks på undersidan för att skapa en styvare ram. För ett såhär stort tak kan man nästan tänka det som en Moduverse-platta?


För övrigt såg jag nyss att dessa "fönsterspröjs" nu även finns i vitt om man tycker guld blir för flådigt.

Jag tänkte försöka göra precis tvärtom och byta ut de stora plattorna på undersidan mot små i stället. Tex sätta 2 x 4 plates över skarvarna i stället för 4 x 10. Varför tvinga isär legobitar som vill vara tillsammans?  :P Förhoppningsvis håller konstruktionen ihop ändå, jag har inga krav på att det ska vara "lekbart" eller så...
Testa annars som sagt att sätta en balk/ram av technic brick på insidan, behöver kanske inte gå ända ut i kanterna, och eventuellt plates på undersidan av denna så borde det bli styvt nog att hålla emot bananeffekten..?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.