Författare Ämne: [MOC] [GBC] Blandare  (läst 335 gånger)

Inloggad pehter aka ibbe

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 1 215
    • Flickr
[MOC] [GBC] Blandare
« skrivet: 23 oktober 2021 kl. 22:24 »
Har haft några 68235 liggandes ett tag, har funderat på hur man skulle kunna få till en GBC-modul med dom.
Till slut ploppade upp en ide.
Eftersom det krävs styrning av 4 motorer hade jag från början tänkt att använda 2 NXT och sedan haft lite kommunikation mellan dessa. Har kört en liknande lösning med två RCX:er men fick inte till det med NXT så det fick bli en EV3 istället eftersom den har 4 motorstyrningar.

Har fått den att fungera hyggligt tillförlitligt men när jag höll på med det sista märkte jag att det började gå trögt, trodde att batterierna var trötta men det visade sig vara 18939c01 som 68235 är fästa i som kärvat ihop. Nu var dom inte nya men tyckte att dom verkade ok när jag plockade dom. Får köra lite längre tester när jag skaffat helt nya.

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Inloggad andreas E

• Kassör, LUGbulk-samordnare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 1 835
SV: [MOC] [GBC] Blandare
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 08:47 »
Snyggt klossat Pehter.

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 910
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 09:37 »
Du kan väl plocka isär vändskivorna och smörja lite? Är det otillåtet...? Men så klart risk att det sprider sig en gegga överallt...

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 6 309
    • Flickr
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 09:58 »
Riktigt häftigt bygge! Varje gång jag ser en GBC-modul blir jag sugen på att bygga en! Svårt att hitta på nåt originellt bara.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 6 129
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 10:26 »
Har haft några 68235 liggandes ett tag, har funderat på hur man skulle kunna få till en GBC-modul med dom.
Till slut ploppade upp en ide.

Mycket läcker idé som jag inte har sett förut!

Riktigt häftigt bygge! Varje gång jag ser en GBC-modul blir jag sugen på att bygga en! Svårt att hitta på nåt originellt bara.

Om du inte hittar någon unik teknik att flytta bollarna, så går det precis lika bra med ett unikt utseende på maskinen!

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 6 274
    • BlockCAD
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 11:34 »
Snyggt! Men du skulle behöva nån sorts lucka vid påfyllningsavslut i stället för att behöva hoppas att sista bollarna rullat fram till tunnan innan den tippar över.

Inloggad Tornet

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 208
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 15:58 »
Superhäftig! Den där skulle jag kunna stå och titta länge på!

Inloggad pehter aka ibbe

• Betalande medlem 2021
  • *
    • Flickr
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 20:13 »
Du kan väl plocka isär vändskivorna och smörja lite? Är det otillåtet...? Men så klart risk att det sprider sig en gegga överallt...
Svårt att bända isär utan att något påverkas.
Man ska inte smörja med oljebaserade som klibbar, riskerar att plasten påverkas ( meen man tar lite andra typer av smörjmedel med gott resultat  ;D )

Jag lyckades få till ett ship så....  ;)

Snyggt! Men du skulle behöva nån sorts lucka vid påfyllningsavslut i stället för att behöva hoppas att sista bollarna rullat fram till tunnan innan den tippar över.
Tack.
Då skulle det behövas en ytterligare motor vilket det inte finns någon utgång för.
Men det kanske skulle gå att få att luckan öppnas/stängas av motorn som vinklar utloppet från transportbanan.....   

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 6 129
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 20:24 »
Vad sägs om någon typ av fjäder/gummisnodd/motvikt? När cementblandaren vilar mot stödhjulen hålls luckan nere och öppen, och när blandaren vänder skjuts luckan upp och stänger.

Inloggad pehter aka ibbe

• Betalande medlem 2021
  • *
    • Flickr
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2021 kl. 22:52 »
Vad sägs om någon typ av fjäder/gummisnodd/motvikt? När cementblandaren vilar mot stödhjulen hålls luckan nere och öppen, och när blandaren vänder skjuts luckan upp och stänger.

Skulle nog inte funka, betongblandaren klarar inte att pressa något men den måste ha ett stöd.

Utloggad Stigge72

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 6 508
    • Min Flickr
« Svar #10 skrivet: Idag kl. 11:19 »
Riktigt tjusig.

Angående lucka för påfyllning:
Vad gör alla motorer? Skulle någon motor kunna göra flera saker?