Tanken med att lista butiker vi har negativa erfarenheter av är att kunna varna varandra.
För det första finns ju systemet med att lämna feedback på själva BrickLink.
Ja, men det är långtifrån alltid omdömmessystemet ger en rättvis bild av en säljare. Jag själv har exempelvis bara lämnat negativt omdömme en enda gång, trots att jag kanske har velat göra det 3-5 gånger. I alla affärer finns det en ömsesidig skräck för att lämna negativt omdömme, för då kanske motparten lämnar negativt omdömme tillbaka i hämndaktion.
Jag vet inte hur ni andra känner, men jag är definitivt intresserad av att läsa andras positiva
och negativa erfarenheter av BL-butiker - listor som jag kan gå tillbaka och titta på om jag någongång skulle vara på g med en order i någon listad butik.
Så länge vi är
tydliga med att motivera exakt vad vi upplever vara negativt med en butik tycker jag detta är helt okej.
Bricksaver:
Jag listade de rött då jag själv gärna hade velat att någon skulle sätta upp en varningsflagga åt mig innan jag ordrade där. Jag anser att bitarna de säljer är oerhört slitna och inte sällan t o m sönder. Jag har köpt begagnade bitar i flertalet andra affärer: A lot of Bricks, svenska LocalShop, BeTechnic, mfl mfl och aldrig upplevt att bitarna är i närheten av så dåligt skick som de Bricksaver säljer.
Men, visst, jag har inte blivit blåst, de har alltid ett trevligt bemötande och är hjälpsamma och försöker skicka nya bitar så jag kan väl hålla med om att jag kanske var lite hård mot dem.
Jag har tagit bort dem från mitt tidigare inlägg nu.