Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

MOC/WIP Medeltida värld

Startat av GustavF, 18 augusti 2021 kl. 10:57

Föregående ämne - Nästa ämne

GustavF

Tjo!

Är ju relatvit ny i AFOL-communityn. Började bygga igen i våras efter ett uppehåll på ca 20 år. Alltid varit intresserad av historia och framförallt all historia fram till renässans. Min ena son är tillika intresserad och älskar allt som har med drakar och riddare och göra. Så för att försvara mitt nya beroende med att sönerna gläds likväl som jag så har jag fått en hörna i källaren att försvinna till. Så istället för en modern stad får det bli en medeltida. Är ju relativ novis på bygga så använder mig av mycket tekniker jag hittar på nätet och använder mig av en del färdiga set i mitt bygge, alternativt modifierade set. Sen är ju alltid den största glädjen att experimentera med bitar och hur man skapa något helt nytt med "ingenting"

Jag vill gärna dela med mig av min WIP för de som är intresserade av att följa. Tänker att jag gör lite sporadiska uppdateringar i denna tråden när något nytt tillkommer. Kommentera gärna och ge gärna feedback, kritik, tips och allt. Vill gärna utvecklas i mitt byggande  8) 

Är ingen kamerguy så ursäktar lite halvtaskig kvalité på bilder.

Lite bilder från pågående projekt i bonneland:

the_brickaholic

Ser riktigt fint ut! Gillar taken!
Instagramkonto = @the_brickaholic

Joacim

WOW snyggt!

Ett senare (och dyrare) men mer levande sätt att bygga mark är att använda sig av swebricks standard med moduverse eller med MILS. Det blir så mycket lättare att bygga fördjupningar och vatten då.

robinnilsson403

Det är hästlängder snyggare än när jag började bygga som vuxen! Detta kommer bli grymt!
Tänk gärna tidigt på om du vill ha med det på en utställning, så det går att frakta.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

GustavF

Citat från: Joacim skrivet 18 augusti 2021 kl. 12:28
WOW snyggt!

Ett senare (och dyrare) men mer levande sätt att bygga mark är att använda sig av swebricks standard med moduverse eller med MILS. Det blir så mycket lättare att bygga fördjupningar och vatten då.

Ja, jag har kikat på MILS men inte på moduverse. Ska kolla det också. Hade gärna kört MILS men tyvärr är det lite klent i min brickbank. Jag är dessvärre rädd för att jag får sota för att inte börjat med något liknande system den dagen jag behöver flytta på ekipaget.  ;D

GustavF

Citat från: robinnilsson403 skrivet 18 augusti 2021 kl. 12:58
Det är hästlängder snyggare än när jag började bygga som vuxen! Detta kommer bli grymt!
Tänk gärna tidigt på om du vill ha med det på en utställning, så det går att frakta.

Men tack vad snälla ni alla är! Ja, jag är rädd för att jag borde bromsa mig och föra över det till ett MILS-system

Joacim

Citat från: GustavF skrivet 18 augusti 2021 kl. 13:00
Citat från: robinnilsson403 skrivet 18 augusti 2021 kl. 12:58
Det är hästlängder snyggare än när jag började bygga som vuxen! Detta kommer bli grymt!
Tänk gärna tidigt på om du vill ha med det på en utställning, så det går att frakta.

Men tack vad snälla ni alla är! Ja, jag är rädd för att jag borde bromsa mig och föra över det till ett MILS-system
Helt rätt tänk, viktigt att se till att det går att transportera. MILS blir lite billigare än Moduverse men båda är riktigt bra. De flesta på "våra" utställningar använder sig av Moduverse.

Gideon

Härligt med fler medeltida-/fantasy-byggare!
(Det ser ut som om du samlat ett tag, getter går man väl inte bara och köper längre...?  8) )

MILS är bra om man ändå har basplattor liggandes, trevligt att kunna "bygga ner" lite i marken t ex för vatten. Moduverse känns däremot som om det börjar bli föreningens standard.

Anders67

Härligt bygge! Oavsett standard så är bygget det viktigast, ha kul och skapa!
Nästa steg kan vara ett vara med i ett CB. Men du väljer takten!
Lugbulk är en hjälp på vägen!

GustavF

Citat från: Anders67 skrivet 18 augusti 2021 kl. 23:39
Härligt bygge! Oavsett standard så är bygget det viktigast, ha kul och skapa!
Nästa steg kan vara ett vara med i ett CB. Men du väljer takten!
Lugbulk är en hjälp på vägen!

Vad är Lugbulk för något?

Har börjat så sakteligen föra över allt till MILS. Tråkigt men nödvändigt. Jobbat på lite annat också, så uppdatering kommer inom kort!

GustavF

Citat från: Gideon skrivet 18 augusti 2021 kl. 16:46
Härligt med fler medeltida-/fantasy-byggare!
(Det ser ut som om du samlat ett tag, getter går man väl inte bara och köper längre...?  8) )

MILS är bra om man ändå har basplattor liggandes, trevligt att kunna "bygga ner" lite i marken t ex för vatten. Moduverse känns däremot som om det börjar bli föreningens standard.

Har samlat något år nu, försökt knipa det mesta i Kingdomsserien. Graalen där var lite set 7189 Mill village raid så min fru knep en sådan åt mig via facebook  8). Har sett att de getterna tingar många kronor  :o


Gideon


GustavF

Skickade förfrågan på det igår faktiskt! Det där med lugbulk lät spännande  ::)

GustavF

Här kommer så en liten uppdatering på mitt projekt för de som är intresserade  ;D

Har nu fört över allt till MILS. Tack till er som föreslog detta, det borde jag gjort från första början då det var ett %!(!" att föra över. Har även jobbat på att den ringmur som kommer omge staden och en liten sjö. Byggde nog upp och ner muren 10ggr innan jag fann en design som tilltalade mig.

Har försökt inkorporera lite roliga scener runtom i projektet också. Bland annat en gammal farmare och hans dotter som legat efter med skatten som fogden kommit föra att driva in. I ruinen väntar dock rövare på rätt tillfälle att slå till.

Och så lite bilder!




LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.