Författare Ämne: [MOC] Retro Radio, med fungerande knappar och frekvensväljare  (läst 1542 gånger)

Utloggad TCAS

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • ThinkCleverAndSmart
[MOC] Retro Radio, med fungerande knappar och frekvensväljare
« skrivet: 06 augusti 2021 kl. 17:34 »
Hej!

Förra helgen hölls ett Lego-event i Bureå där jag bland annat visade upp min nya radio. Den fick mycket positiv feedback så jag tänkte att jag kanske borde dela den här på Swebrick som mitt första inlägg någonsin!

Radion är en replica av en ASA SANKEI TCR-700 som mina föräldrar har på vårt landställe. Målet med bygget var att återskapa denna så gott det går med en budget på under 2000kr. Funktionerna är som följer:

• Radio-knappar för kassettbandspelaren, tryck på en så åker föregående nedtryckt knapp upp igen. En av knapparna öppnar kassettbandsluckan.
  • Frekvänsväljaren kan vridas på, och det röda strecket som visar vald frekvens flyttas i fönstret intill
  • Spakar för av/på, mixning samt inspelning med tre respektive två och två lägen.
  • reglage för volym och basnivå
  • Kassettbandspelarens hjul rörs i samma riktning om man snurrar på den ena
  • Justerbar antenn
  • Batterilucka på baksidan

Video på detta finns på YouTube: https://youtu.be/pcHirhUVxCw
Instruktioner finns på min hemsida: https://www.thinkcleverandsmart.com/instructions

Nedan följer några bilder:

Inloggad Tornet

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 188
SV: [MOC] Retro Radio, med fungerande knappar och frekvensväljare
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 17:37 »
Grymt imponerande bygge, och verkligen en tripp tillbaka till barndomen/ungdomen för en medelålders gubbe!

...och välkommen till forumpostarnas skara!  :)

Utloggad TCAS

• Betalande medlem 2021
  • *
    • ThinkCleverAndSmart
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 17:40 »
Grymt imponerande bygge, och verkligen en tripp tillbaka till barndomen/ungdomen för en medelålders gubbe!

...och välkommen till forumpostarnas skara!  :)

Tack! Ja, det var några stycken som kände som du under eventet. Själv har jag annars vuxit upp kring CD skivor, men denna är ändå speciell för mig  :)

Inloggad Skafte

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 5 499
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 18:14 »
Den är så sjukt fin! Jag hade förmånen att peta på den i verkligheten i helgen, och trots dina pedagogiska delbyggen bredvid begrep jag ändå inte hur det funkade.

Hatten av!

PS, vill man se den live så bor den på Helofas camping och Legoutställning i Bureå!

Utloggad TCAS

• Betalande medlem 2021
  • *
    • ThinkCleverAndSmart
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 18:52 »
Den är så sjukt fin! Jag hade förmånen att peta på den i verkligheten i helgen, och trots dina pedagogiska delbyggen bredvid begrep jag ändå inte hur det funkade.

Hatten av!

PS, vill man se den live så bor den på Helofas camping och Legoutställning i Bureå!

Haha, tack! Juste, det borde jag sagt. Den permanenta Legoutställningen kan rekommenderas för alla!

Utloggad Anders67

• Ordförande & Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
  • Antal inlägg: 9 030
« Svar #5 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 19:19 »
Fantasisk bra, kom ihåg denna från min mormor och morfar med denna design när "transistor" apparatern gjorde entre i hemmen.
« Senast ändrad: 06 augusti 2021 kl. 19:35 av Anders67 »

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 878
« Svar #6 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 19:31 »
Guld!

Utloggad TCAS

• Betalande medlem 2021
  • *
    • ThinkCleverAndSmart
« Svar #7 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 20:00 »
Fantasisk bra, kom ihåg denna från min mormor och morfar med denna design när "transistor" apparatern gjorde entre i hemmen.

Tack så mycket! Jag tror att den är från 70-talet, men är osäker. Den enda fakta jag har är modellnumret samt etiketten där det står "Made for ASA OY, Finland By SANKEI Manufacturing Co., LTD Japan". Det skulle vara kul att få veta mer om den!

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 6 078
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 20:38 »
Låt mig använda mitt sextusen-första inlägg till att berömma den fantastiska radion! I övrigt känner jag mig förstummad och kan inte komma på något mer att skriva. Dessutom har jag ju en massa YouTube-filmer att se ikapp!

Utloggad Björnbrorsan

• Antal inlägg: 25
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 20:40 »
Sjukt grymt bygge! Bara designen eller bara funktionerna hade varit riktigt häftigt, men de båda elementen tillsammans är verkligen helt fantastiskt. Snacka om entré in på forumet! ;D
Gå gärna in och kolla/följ mig på min Instagram och Flickr för att se fler av mina byggen.
Instagram: https://www.instagram.com/bjornbrorsan/
Flickr: https://www.flickr.com/photos/150892123@N06/

Utloggad TCAS

• Betalande medlem 2021
  • *
    • ThinkCleverAndSmart
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 20:49 »
Låt mig använda mitt sextusen-första inlägg till att berömma den fantastiska radion! I övrigt känner jag mig förstummad och kan inte komma på något mer att skriva. Dessutom har jag ju en massa YouTube-filmer att se ikapp!

Haha tack! Jo en hel del har jag lagt ut på YouTube (hoppas du menade det haha). Förhoppningsvis kommer mer av det delas här i framtiden :)

Utloggad TCAS

• Betalande medlem 2021
  • *
    • ThinkCleverAndSmart
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 20:52 »
Sjukt grymt bygge! Bara designen eller bara funktionerna hade varit riktigt häftigt, men de båda elementen tillsammans är verkligen helt fantastiskt. Snacka om entré in på forumet! ;D

Tack! Det är precis det där jag gillar. Verklighetstroget, så gott det går. Vet inte om du tittat på Lego Masters, men Jag (Joakim Jidbacken) och Dalle (Daniel Eggens) byggde en projektor med snurrande filmrullar, flimrande ljus, och verklighetstroget ljud. Det var också precis så som jag gillar det!

Utloggad Bokeslundsparken

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 340
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 21:26 »
Wow! Helt fantastisk, både funktionerna och utseendet!

Utloggad TCAS

• Betalande medlem 2021
  • *
    • ThinkCleverAndSmart
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 21:40 »
Wow! Helt fantastisk, både funktionerna och utseendet!

Tack så mycket! :)

Utloggad dalle

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 3 606
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2021 kl. 21:58 »
Bra jobbat teamkompis! Såg den IRL i helgen och den är som det bör när det gäller Jocke finns inget att klaga på allra minst tekniskt.