Författare Ämne: Motor som fästes på gamla (1987) Legobåtar  (läst 159 gånger)

Utloggad janhansson

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 293
    • Min Legosida
Motor som fästes på gamla (1987) Legobåtar
« skrivet: 20 juli 2021 kl. 23:06 »
På polisbåten 4010 (Brickset) (och eventuellt även på de övriga sjödugliga båtarna från 1987, dvs 4020 (Brickset) och 4030 (Brickset)) finns ett motorfäste längst bak under skrovet.

I början av 90-talet fick jag tag på en sorts motor som passade till dessa fästen.
Dock så är det inte Lego som gjort denna, utan den är märkt med Winning © 1982.
Jag funderar på om fästet är någon sorts mer generell standard för leksaks/modellbåtar, och även om Lego själva tillverkade något båttillbehör/motor som använde detta. (Jag har förstått att Lego långt senare hade någon egen "utombordare", men som fästes med något som liknande en technic-axel, så det är inte den.)

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 305
SV: Motor som fästes på gamla (1987) Legobåtar
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2021 kl. 09:27 »
Jag minns att jag hade en motor som såg lite annorlunda ut än den på dina bilder. Motorn jag hade matchar inte heller några av de som finns listade på Bricklink och jag minns inte om den var märkt "LEGO" eller inte. Ska rota lite i gömmorna någon gång och se om den fortfarande kan finnas kvar, dock inte läge för det just nu när vi är mitt i en flytt. På de tidigare Legobåtarna, tex 314 (Brickset) och 4015 (Brickset), fäste man motorn under kölen men fästet såg troligen exakt likadant ut. Båtarna fick ett rejält djupgående men det funkade utmärkt att tuffa runt lite i badkaret.   :)

Utloggad Teabox

• Community Build Coordinator
  • Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 4 624
    • zwomp.com
« Svar #2 skrivet: 21 juli 2021 kl. 09:55 »
Hade en sånt motor (eller en väldigt lik en) när jag var liten. Tror inte den kom med något LEGO-set utan med någon annan leksak. Fästet var samma iaf.

Utloggad mortil

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 1 861
« Svar #3 skrivet: 21 juli 2021 kl. 10:20 »
ooooh.  det här väcker minnen :D

Jävlar va timmar vid badkaret man hade testa ubåtar, båtar och flytande oljeriggar :D
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 5 975
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2021 kl. 10:42 »
Jag kan inte bidra med något i motordebatten, utan nöjer mej med lite badkarsnostalgi.

Minifigurer är väldigt svåra att få att sjunka när man leker dykare. Men om man petar in en liten stålfjäder (går bara i den gamla överkroppen) och sätter ihop den under vattnet så går det!