Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Rastplats längs Oljevägen

Startat av Gideon, 01 juni 2021 kl. 17:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Mitt första bygge (av förhoppningsvis flera) till Guilds of Historicas 10-årsjubileum! Riktigt kul att MOCa igen och experimentera med en del nya bitar som jag samlat på mig sedan jag byggde i sandlådan senast.
Är det förresten någon som ser var jag har byggt en inte obetydlig del av bygget upp-och-ned...?


Kaliphlins vältrafikerade handelsvägar har ofta hamnat där de är för att kunna passera platser med tillgång till vatten med rimliga intervall. Många av dessa brunnar bevakas av någon form av befästning med en liten garnision som håller banditer borta från de rastande köpmännen. Just denna brunn ligger vid Oljevägen, en viktig led mellan ett par av Kaliphlins största städer.









Brunnen är en plats där många rykten, och även ibland varor och guld, utbyts.



I det mångkulturella Kaliphlin kan man möta folk från hela Historica längs vägarna. Cykloper är kända för sin ...exotiska... matlagningskonst, och här är en kringvandrande kock som rör sig till nya platser att erbjuda kulinariska överraskningar på.



En köpman (som verkar rätt framgångsrik när man ser hans påkostade kläder) väntar på sin tur att hämta vatten till sina kameler.



Vid dessa handelsvägar som kan liknas vid Kaliphlins artärer finns en inte obetydlig militär närvaro för att hålla banditer och oknytt från öknen borta.





En del tåliga växter trivs ändå trots allt i halvöknen längs denna del av Oljevägen.


robinnilsson403

Jag älskar taket och växterna med claws!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Emma

Så mycket snyggt att kolla på!

Eriol

Citat från: Gideon skrivet 01 juni 2021 kl. 17:57

Är det förresten någon som ser var jag har byggt en inte obetydlig del av bygget upp-och-ned...?



Ovanför porten väl? Smart sätt om man vill få till en 30 graders inverted slope som bara är en stud lång! 

andreaseldh

Citat från: Gideon skrivet 01 juni 2021 kl. 17:57
Är det förresten någon som ser var jag har byggt en inte obetydlig del av bygget upp-och-ned...?

Nej men när jag zoomade in bilden för att kolla närmare på Eriols förslag, upptäckte jag många andra vackra och fiffiga detaljer. Som exempelvis taket av lutade 30137. Växterna som i vissa vinklar för tankarna till Thing från Familjen Addams. Och sist men inte minst användandet av kugghjul. Ja nu vet väl alla att jag föredrar att använda dom i rörliga konstruktioner, men som utsmyckning måste jag erkänna att jag hittills har underskattat deras betydelse.

Gideon

#5
Citat från: Eriol skrivet 01 juni 2021 kl. 21:53
Citat från: Gideon skrivet 01 juni 2021 kl. 17:57
Är det förresten någon som ser var jag har byggt en inte obetydlig del av bygget upp-och-ned...?
Ovanför porten väl? Smart sätt om man vill få till en 30 graders inverted slope som bara är en stud lång!
Precis, fick faktiskt bygga hela porten (ända ned till marken) upp-och-ned för att få till valvet som jag ville.
Note to self: Det är oftast bättre att bygga byggnaders sidor med jämnt antal studs.

Citat från: andreaseldh skrivet 01 juni 2021 kl. 23:12
Och sist men inte minst användandet av kugghjul. Ja nu vet väl alla att jag föredrar att använda dom i rörliga konstruktioner, men som utsmyckning måste jag erkänna att jag hittills har underskattat deras betydelse.
När jag ser Technic-bitar i vettiga färger är potential som utsmyckning alltid det första jag tänker på  ;)
Dock är det som med så mycket annat inte lika ofta jag hittar nån användning för det, t ex de större kugghjulen har legat i flera år utan att komma till nytta.

Bokeslundsparken

Mycket snyggt! Gillar hela vevarrangemanget vid brunnen och såklart växterna med claws, visste inte att de fanns i grönt.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.