Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Familjens skuta: Eldaren

Startat av andreaseldh, 17 maj 2021 kl. 17:10

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Nu kan jag äntligen börja bygga på riktigt. Jag börjar med det viktigaste: Motorerna!

andreaseldh

Och här ser vi resultatet av dagens arbete! Jollen leker "båt med extremt hög mast" från en känd film. Alla bitar har inte anlänt ännu, men å andra sidan har jag redan börjat fundera på alternativa byggtekniker ...

Joacim


andreaseldh

Citat från: Joacim skrivet 18 juli 2021 kl. 10:30
Snyggt!

Tackar!

Inget byggt idag, men jag kom på att jag alldeles hade glömt bort att se efter om skepparen är rimlig storlek. Ja det verkar så!

andreaseldh

Jag är inte riktigt färdig ännu, men jag har i alla fall kommit så långt att jag kan presentera det första fotot som kommer att ingå i Ideas-ansökan tillsammans med alla renderingar fr.o.m. dessa t.o.m. danska flaggan och givetvis även filmen. Kompassen 70001pb02 finns inte i Stud-io.

ColA

Jag villhöver den där båten nu Andreas  :P

andreaseldh

Citat från: ColA skrivet 22 juli 2021 kl. 19:37
Jag villhöver den där båten nu Andreas  :P

Tack, men du måste tyvärr vänta liiite till. Imorgon ska jag försöka bygga mantåg. Oavsett hur det går, måste jag även börja fila på en engelsk presentationstext och välja ut vilka 15 bilder som ska representera bygget.

Och vilken bild ska vara huvudbild, nr 000 eller 021?

Bild nr 020 nedan visar ett stadigare sätt att bygga "bumerangen" även om det spänner en aning i stolparna 61184.

AndersI

000, men om du går för motor ska väl flaggan vara åt andra hållet?

Joacim

Svårt att säga gillar båda men tror att 000 är bättre än 021 pga bakgrunden. Om det skulle vara möjligt att göra den helt vit eller ha vatten bakom så skulle den bli bättre.

andreaseldh

Citat från: Joacim skrivet 23 juli 2021 kl. 07:22
Svårt att säga gillar båda men tror att 000 är bättre än 021 pga bakgrunden. Om det skulle vara möjligt att göra den helt vit eller ha vatten bakom så skulle den bli bättre.

Jag ska se vad jag kan göra i Photoshop. Kanske fotohjälpstråden kan komma med några tips också.

andreaseldh

Ja det blev mycket bättre!

Joacim

Håller med det blev mycket bättre! Riktigt Villhöver på den nu!

andreaseldh

Mantåget är klart och känner mig ganska nöjd! Återstår bara frågan om färger, svart snöre och svarta 20482 eller vitt och LGB (eller någon kombination)?

andreaseldh

Vad sägs om denna engelska presentationstext för LEGO Ideas?

Small fishing boat, large scale

This rather small fishing boat was where my family spent our vacation for several years and we have lots of fond memories of her. We added lots of gadgets and meters through the years, we even had a thermometer measuring the exhaust just for the fun of it. My dad also loves woodwork and made the table legs out of birch trunks. The engine was a one cylinder hot bulb, which needed to be heated by a torch for 10 to 15 minutes before it could start. Yes, that is our engine you hear on the video clip. The model is packed with details. The anchor can be stored under the trap door at front. Part of the roof detaches to watch inside. In the box at the back, you see the propane tank for the torch and a gasoline generator. But the batteries could also be charged from the solar panel on the roof. If the solar panel was hard to reach from the deck, you could use the ladder to climb up on the roof.

The model of the boat comprises of about 1750 parts and measures 45 by 13 cm and 40 cm tall. The "water" is 64 by 19 cm.

CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 02 juni 2021 kl. 11:11
Citat från: CopMike skrivet 02 juni 2021 kl. 09:50
Väldigt inspirerande och högkvalitativt bygge :D!
Jag tycker du ska skicka in det till LEGO Ideas - detta är ett set som jag skulle skaffa på rot!

Tack för dom fina orden! Just nu tycker jag kanske att det är lite för personligt, jag menar hur många fiskeskutor har solceller, elverk och reservmotor av fabrikatet Seagull? Men jag kanske tänker annorlunda i framtiden...
Framtiden kommer snabbt ibland ;)!


Citat från: andreaseldh skrivet 27 juli 2021 kl. 11:26
Vad sägs om denna engelska presentationstext för LEGO Ideas?

Small fishing boat, large scale

This rather small fishing boat was where my family spent our vacation for several years and we have lots of fond memories of her. We added lots of gadgets and meters through the years, we even had a thermometer measuring the exhaust just for the fun of it. My dad also loves woodwork and made the table legs out of birch trunks. The engine was a one cylinder hot bulb, which needed to be heated by a torch for 10 to 15 minutes before it could start. Yes, that is our engine you hear on the video clip. The model is packed with details. The anchor can be stored under the trap door at front in the bow. Part of the roof detaches to watch for a better look inside. In the box at the back stern, you will see the propane tank for the torch and a gasoline generator. But the batteries could also be charged from the solar panel on the roof. If the solar panel was hard to reach from the deck, you could use the ladder to climb up on the roof.

The model of the boat comprises of about 1750 parts and measures 45 by 13 cm and 40 cm tall. The "water" is 64 by 19 cm.
Lite förslag på texten, i stort bra med fakta och personlig touch!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.