[MOC] Familjens skuta: Eldaren

Startat av andreaseldh, 17 Maj 2021 kl. 17:10

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Nu har jag provat att göra en animering med Filmora, om jag sedan bestämmer för att köpa kan jag ta bort reklamskylten. Jag har inte hunnit lägga in bakgrundsvatten på alla bilder ännu, var mer nyfiken på hur det ser ut i rörelserna.

Ändring 27 juli: Jag har tagit bort filmen, titta på den färdiga istället

AndersI

Lite för ryckigt, och för hastig inzoomning, för min smak - men jag är ju en dinosaurie. Bra ljudsättning. Lite svårt att se att det är nåt som rör sig på slutet.

Snyggt!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 18 Juni 2021 kl. 16:25
Lite för ryckigt, och för hastig inzoomning, för min smak - men jag är ju en dinosaurie. Bra ljudsättning. Lite svårt att se att det är nåt som rör sig på slutet.

Snyggt!

Tack!

Hoppas inte ryckigheten drar ner betyget när jag lämnar in den på Ideas, jag har helt enkelt inte orkat göra tillräckligt många bilder. På den färdiga filmen blir det 8 sekunder i lågt varvtal, sedan 10 sekunder som på denna film innan jag zoomar ut igen och visar rörliga skjutdörrar, roder och annat. Motorn fortsätter dunka resten av filmen.

andreaseldh

Provfilm nr 2, nu utan reklamskylt!

Ändring 27 juli: Jag har tagit bort filmen, titta på den färdiga istället

andreaseldh

Nu är alla bilder renderade (eller ska jag vrida på inställningsspaken 4599b också?). Återstår att kopiera in bakgrundsvatten i alla bilder och sedan själva animeringen.

Har funderat lite på vad jag ska kalla den på Ideas. Hade från början bara tänkt Fishing boat, men eftersom den som fiskebåt betraktad är ovanligt liten, bara 8 meter lång, och jag bygger i dubbel minifigskala, funderar jag på om Small fishing boat, large scale kan vara något?

CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 20 Juni 2021 kl. 20:53
Har funderat lite på vad jag ska kalla den på Ideas. Hade från början bara tänkt Fishing boat, men eftersom den som fiskebåt betraktad är ovanligt liten, bara 8 meter lång, och jag bygger i dubbel minifigskala, funderar jag på om Small fishing boat, large scale kan vara något?
The trawler Stoker?

andreaseldh

Nu är filmen färdig!

Men jag lämnar inte in den till Ideas riktigt ännu. Åtminstone en bild vill jag ha med av bygget i plast och som vaccinationssituationen ser ut just nu så blir det tidigast i mitten av juli som jag vågar köpa bitarna. Men fram till dess kan vi här på Swebrick njuta av denna exklusiva förhandsvisning!

Ändring 17 augusti: Lagt till länken till LEGO Ideas i filmen.

andreaseldh

Mantåg är en bra sak att ha. Men eftersom jag inte vet hur man böjer snören i Stud-io, får jag visa det så här istället.

Joacim

Grymt snyggt! Verkligen ett villhöver set!

andreaseldh

Tackar! Igår gjorde jag den första beställningen av bitar. Så fort jag har byggt den av plast så skickar jag in den till Ideas.

andreaseldh

Bitarna har börjat komma. Inte så många ännu att jag kan börja bygga på själva skutan, men väl virvlar i kölvattnet: 98138 i Satin White och med tryck 98138pb203.

andreaseldh

Men idag kom en 15 liters-låda med 3 kg klossar!

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 18 Juni 2021 kl. 17:31
Citat från: AndersI skrivet 18 Juni 2021 kl. 16:25

Snyggt!

Tack!

Hoppas inte ryckigheten drar ner betyget när jag lämnar in den på Ideas, jag har helt enkelt inte orkat göra tillräckligt många bilder. På den färdiga filmen blir det 8 sekunder i lågt varvtal, sedan 10 sekunder som på denna film innan jag zoomar ut igen och visar rörliga skjutdörrar, roder och annat. Motorn fortsätter dunka resten av filmen.

Jag tycker också att det är för ryckigt. Vad är det som gör att du inte orkar? Är det för att det tar för lång tid att rendera?

När jag renderar rotationer så har jag gjort det i Studio. Dock väldigt låg upplösning (640x480). Men en film på 144 rutor tog mig ca 6 timmar att rendera. Om du låter datorn stå på en helg borde du väl kunna göra lite jämnare övergångar i animeringen?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Jag har inte hittat hur man gör det automatiskt. För varje ruta har jag vridit en aning på modellen och renderat en bild med genomskinlig bakgrund. Varje sådan rendering har tagit 15-20 minuter. Därefter har jag lagt in bakgrundsvattnet på varje bild, vilket har krävt förvånansvärt många musklick i Photoshop.

janhansson

Det går stt görs en en animation som sparas som enskilda bildrutor i Stud.io
Jag tror att det var ungefär så här inställningarna såg ut.