Författare Ämne: Tåg vagnar - 50 bitar utmaning inför projektstöd 2021  (läst 4299 gånger)

Utloggad RetroBricker

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 19
SV: Tåg vagnar - 50 bitar utmaning inför projektstöd 2021
« Svar #45 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 13:34 »
Behöver loggan vara så stor (8 pluppar)?
Jag tänker att en lite mindre logga kanske ger fler möjligheter att placera den snyggt på lite olika ställen (t.ex. uppe/nere i ett hörn som på Schenker-containern ovan)?

Men jag kanske inte riktigt har förstått syftet med en Swebrick-logga på containrar...?

Utloggad Selander

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 1 610
« Svar #46 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 14:33 »
Storleken behöver inte vara av en exakt dimension, men syftet med den är att exponera föreningens namn, och då kan den inte gärna vara FÖR liten...

När? Ja, vid publika evenemang så kan det vara ett bra sätt att smyga in lite reklam så besökaren blir påmind om vem som ställer ut.
Historiskt, så fanns en epok när klubbar/föreningar hade sin egen specifika dekor på en container av en standardiserad storlek, och man bytte "sin" med "andra" klubbars..

Sen brukar ju containrar ofta ha ett firmanamn påmålat, så det är ju en viss realism i det hela att sätta dit Swebrick. Vårt "firmanamn".
« Senast ändrad: 10 oktober 2021 kl. 14:37 av Selander »

Utloggad RetroBricker

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #47 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 16:43 »
Tack, det var som jag anade - lite reklam.
Min personliga önskan är nog ändå att ha en logga/storlek som påminner om ett firmanamn. Då skulle jag ju kunna använda containrarna även när det inte är utställning.

När jag tittar lite snabbt på containerbilder verkar det finnas två mer vanliga varianter, en ganska liten som ofta sitter lite "off center" eller en som täcker större delen av containersidan:

Men å andra sidan har jag inte så mycket Legotåg ännu. Bara ett köpe-set och jag vet inte om jag lyckas komma så mycket längre. Det har hänt en del sen jag byggde Lego på 70-talet. :)

PS. En "stående" logga skulle vara häftigt. DS.

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 423
« Svar #48 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 17:01 »
Med varning för att det spårar ur i tråden......

Toppen med snygga dekaler, klossar med tryck på vagnar. Som nämnts i tråden beträffande hur knepigt det kan vara att få dit tryck/dekaler på 23405.
Men om man tänker utanför containern (lådan).
Om man vill göra reklam för föreningen så kommer mitt tips:

Billboards eller reklamskyltar i rätt skala längs järnvägssträckan. Bifogar bild på ett exempel där man kan klistra fast en Swebrick logga istället.
Kanske skulle man kunna ta upp beställning på föreningens printade 3008 i andra (container)färger?

Utloggad pehter aka ibbe

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 1 225
    • Flickr
« Svar #49 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 18:41 »
Här är tre olika containrar, samma storlek 6*14 studs, men med:
Släta panels 59349
Korrugerade panels 23405
Bitbyggda sidor 88393

Tog även ett par bilder med röda 23405 +
Transparent dekal "transport spedition"
Röd Lego logotype dekal.

Min åsikt efter att ha sett det färdigt....är att 23405 nog har lite för starkt korrugerade sidor för att se bra ut med dekaler.
Så jag får revidera min tidigare åsikt i den här tråden.

Containrarna som sådana är jag däremot nöjd med, och nästan så jag är allra mest förtjust i den med 88393...

Åsikter ?

Har använt 88393 till containrar rätt länge så den är favorit  ;D
23405 fungerar bra till vagnar tycker jag men blir för grov till containrar.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Utloggad CopMike

• Global Moderator
  • *
  • The Harvest is Blue!
  • Antal inlägg: 2 926
« Svar #50 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 06:23 »
Storleken behöver inte vara av en exakt dimension, men syftet med den är att exponera föreningens namn, och då kan den inte gärna vara FÖR liten...

När? Ja, vid publika evenemang så kan det vara ett bra sätt att smyga in lite reklam så besökaren blir påmind om vem som ställer ut.
Historiskt, så fanns en epok när klubbar/föreningar hade sin egen specifika dekor på en container av en standardiserad storlek, och man bytte "sin" med "andra" klubbars..

Sen brukar ju containrar ofta ha ett firmanamn påmålat, så det är ju en viss realism i det hela att sätta dit Swebrick. Vårt "firmanamn".
Hoppar in fräckt i tråden! Precis - jag gillar det konceptet med att kunna byta containrar med varandra, LUG container swap, och även kunna ha eventspecifika designs :D! Här är ett gäng från Dave & Stacey Sterlings samling efter Brickworld Chicago 2009 (deras, den orangea, fick jag också där :) ). De är byggda enligt TTX-standarden från 10170 (Brickset).
« Senast ändrad: 11 oktober 2021 kl. 07:33 av CopMike »

Utloggad dalle

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 3 639
« Svar #51 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 06:57 »

Hoppar in fräckt i tråden! Precis - jag gillar det konceptet med att kunna byta containrar med varandra, LUG container swap, och även kunna ha eventspecifika designs :D! Här är ett gäng från Dave & Stacey Sterlings samling efter Brickworld Chicago 2009 (deras, den orangea, fick jag också där :) ). De är byggda enligt TTX-standarden från 10170 (Brickset).
Är det bara jag som har svårt att se Sterlings samling?  :(

Utloggad CopMike

• Global Moderator
  • *
  • The Harvest is Blue!
  • Antal inlägg: 2 926
« Svar #52 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 07:34 »
Är det bara jag som har svårt att se Sterlings samling?  :(
Ja ::)!

Utloggad Selander

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #53 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 08:37 »
Åtminstone några av oss verkar gilla 88393 som korrugerade väggar. Om man tänker att vi BARA använder sådana, alltså inga släta bricks, så är Retrobrickers idé om en stående logga inte så dum. Den stående loggan kunde passas in så "Swebrick" ryms på en (smal) slät sektion mellan två veriktikala "rillor". Den röda klossen.......vet jag inte...... ;D

Utvecklar min tanke lite till:
Ur estetisk och ekonomisk synvinkel tycker jag inte om att använda horisontella släta bricks tillsammans med 88393. Dels bryts det snygga vertikala mönstret, och sen måste man använda 4216 där, vilket ger fler horisontella "skarvar" och ökar kostnaden.
« Senast ändrad: 11 oktober 2021 kl. 08:54 av Selander »

Utloggad shiftaltcmd

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 3 585
« Svar #54 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 10:37 »
Ser ut som gränsfall att det skulle kunna funka i flatbäddsskrivaren.
Om det är nån som har en panel att undvara så kan jag testa.
Ska jag gissa så duger det för en utställning, betrakta på avstånd. Men inte på nära håll för en någorlunda kinkig person. Printdelen som hamnar i "dalen" kommer att bli lite ur fokus. Beror på hur mycket "ur fokus" som accepteras.
En tanke från en lekman, skulle man kunna kompensera på något säg får skillnaden i fokus?

Inte med den maskin jag har tillgång till. Fokus måste ställas efter "toppen" på materialet. Annars kommer färgmunstyckena att krocka med "toppen". Ett förstört färgmunstycke är 20 000 kr plus arbete.
Det finns maskiner som kan följa ojämnheter, och andra maskiner som arbetar med en mjuk formbar tryckform (tampotryck, pad printing).

Förslagsvis rotera loggan 90°. Olika länder gör på olika vis. I Sverige lutar vi huvudet till höger och läser uppifrån och ned. Om du har en bok och lägger den med framsidan uppåt så kan du läsa det som står på ryggen.
Men det finns länder som gör tvärtom.

Utloggad Selander

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #55 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 12:54 »
En snabb "dummy dekal" för att visa konceptet.

Utloggad andli

• Administratör
  • *
  • Antal inlägg: 3 350
« Svar #56 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 13:03 »
Ge mig en adress så kommer det några! :)
Idag är ett litet brev påväg norrut med några paneler för test!
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Utloggad Selander

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #57 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 16:20 »

Förslagsvis rotera loggan 90°. Olika länder gör på olika vis. I Sverige lutar vi huvudet till höger och läser uppifrån och ned. Om du har en bok och lägger den med framsidan uppåt så kan du läsa det som står på ryggen.

Kan du göra ett test att "stapla" Swebrick bokstäver på varandra, så det blir en vertikal dekal, men med rättvända bokstäver ?

Utloggad andreas E

• Kassör, LUGbulk-samordnare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 1 859
« Svar #58 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 18:32 »
Här är mitt förslag.

Utloggad shiftaltcmd

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Antal inlägg: 3 585
« Svar #59 skrivet: 11 oktober 2021 kl. 19:06 »

Kan du göra ett test att "stapla" Swebrick bokstäver på varandra, så det blir en vertikal dekal, men med rättvända bokstäver ?

Styrelsen får säga sitt, det blir ju då en "misshandlad" logga.