Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Tågvagnar - 50 bitar utmaning inför projektstöd 2021

Startat av Valthornet, 06 maj 2021 kl. 11:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

#30
Citat från: andreaseldh skrivet 10 maj 2021 kl. 17:46
Citat från: Selander skrivet 10 maj 2021 kl. 16:34
Inte särskilt svårt att bygga 6*14.....

... och samtidigt få rum med Swebricks logga (exempelvis på en 59349), menade jag.

"Riktiga" containrar har firmanamn etc målat på det korrugerade, så en Swebrick dekal kan väl appliceras på 23405. Måste det nödvändigt vara en slät yta?

andreaseldh

Nej det "måste" förstås inte vara på en slät yta. Men ...

  • personligen föredrar jag tryckta bitar.
  • jag tror inte vi har möjlighet att trycka på korrugerade ytor.
  • på en 6x14-container innebär ditt förslag en STOMP.

Selander

Citat från: andreaseldh skrivet 10 maj 2021 kl. 18:13
Nej det "måste" förstås inte vara på en slät yta. Men ...

  • personligen föredrar jag tryckta bitar.
  • jag tror inte vi har möjlighet att trycka på korrugerade ytor.
  • på en 6x14-container innebär ditt förslag en STOMP.

Mitt förslag är en Swebrick dekal. Gjord på en transparent bas....som enkelt klistras på korrugerad (eller jämn) yta.

shiftaltcmd

För den korrugerade biten, hur stor skillnad är det i djup mellan "toppar" och dalar"?
Hur stor är vinkeln? 90° eller någon sorts avfasning?

Om det är en mindre skillnad i djup så kan det gå att printa med en flatbäddsskrivare (bläckstråleskrivare).
Är det 90° blir det svårt att få till snyggt med en sticker. Och omöjligt att printa "kanterna".
Större skillnad i djup och mer eller mindre skarpa kanter så är det tampotryck (pad printing) som gäller och det kostar en hel del. Ta fram en tryckform och ställa in maskinen.
https://www.youtube.com/watch?v=W-yDBhqcrR8

Med en flat panel, inga problem, både sticker och att printa funkar.

Selander

Jag har paneler och kan mäta upp korrugeringen, så gott jag förmår. Återkommer ! (i denna tråd....)

RetroBricker

Ursäkta att jag tränger mig på...

I mitt första moderna Lego-inköp finns det två paneler 23405. Måtten har jag tagit med digitalt skjutmått, men det är ändå svårt att mäta panelen på tiondelen korrekt. Vinkeln är nog 45 grader...?
Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

shiftaltcmd

Ser ut som gränsfall att det skulle kunna funka i flatbäddsskrivaren.
Om det är nån som har en panel att undvara så kan jag testa.
Ska jag gissa så duger det för en utställning, betrakta på avstånd. Men inte på nära håll för en någorlunda kinkig person. Printdelen som hamnar i "dalen" kommer att bli lite ur fokus. Beror på hur mycket "ur fokus" som accepteras.

Selander

Om direkt printning är ett tekniskt gränsfall, så är väl det bästa/tryggaste att göra en Swebrick logga på självhäftande transparent bas. En dylik dekal kan ju ha flera användningsområden än till containrar, det skulle t ex kunna vara vid utställningar där man vill "märka" kreationen med lite reklam för Swebrick som förening....

andli

Jag har ett gäng 6224274 23405 i DBG alltså.
Kanske inte den optimala färgen för test...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

shiftaltcmd

Citat från: andli skrivet 07 oktober 2021 kl. 19:04
Jag har ett gäng 6224274 23405 i DBG alltså.
Kanske inte den optimala färgen för test...

Det gör inget, grundar med vit färg.

andli

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

shiftaltcmd


Stigge72

Citat från: shiftaltcmd skrivet 07 oktober 2021 kl. 17:36
Ser ut som gränsfall att det skulle kunna funka i flatbäddsskrivaren.
Om det är nån som har en panel att undvara så kan jag testa.
Ska jag gissa så duger det för en utställning, betrakta på avstånd. Men inte på nära håll för en någorlunda kinkig person. Printdelen som hamnar i "dalen" kommer att bli lite ur fokus. Beror på hur mycket "ur fokus" som accepteras.
En tanke från en lekman, skulle man kunna kompensera på något säg får skillnaden i fokus?

Selander

#43
Här är tre olika containrar, samma storlek 6*14 studs, men med:
Släta panels 59349
Korrugerade panels 23405
Bitbyggda sidor 88393

Tog även ett par bilder med röda 23405 +
Transparent dekal "transport spedition"
Röd Lego logotype dekal.

Min åsikt efter att ha sett det färdigt....är att 23405 nog har lite för starkt korrugerade sidor för att se bra ut med dekaler.
Så jag får revidera min tidigare åsikt i den här tråden.

Containrarna som sådana är jag däremot nöjd med, och nästan så jag är allra mest förtjust i den med 88393...

Åsikter ?

andreas E

Håller helt med dig. DEt är den bästa varianten.
Man skulle kunna sätta en eller två brick 1x8  en brick ner där man kan ha loggan.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.