Forum > Egna Byggen / MOC:s

Tåg vagnar - 50 bitar utmaning inför projektstöd 2021

(1/16) > >>

Valthornet:
Med uppkommande projektstöd för 2021 hade jag velat göra ett eget förslag. Jag som tågfantast, vill gärna se fler tåg vagnar. Så eftersom man är begränsat till 50 olika bitar har jag försökt att få ihop några vagnar. Målet var att få flera olika vagnar, i stil med Lego's vagnar, få bitar, väldigt enkel design. Utan tvekan finns det otroliga MOCs men då får man kanske bara en eller två vagnar ihop. Men även det kan vara intressant.
I skrivande stund har jag använd 50 av 50 bitar till 4 olika godsvagnar. Dock fick jag nyss veta att 3 delar finns inte att beställa:
-Train Whhel holder RC

-Tåg hjul
-metal axle

Så, där får jag nog klura ut en annan lösning. Samt att se vilka andra bitar finns och inte finns.

Men i alla fall, nedan de befintliga vagnarna som jag fick ihop. Vagnarnar består av en 6x28 platta. Tycker det ser bättre ut. Kom jätte gärna med kritik och förslag eller förbättringar.

Container

Cable Reel Drum (inspirerat av 60052)

Coal Wagon

Tank Wagon (inspirerat av 7939, dock utan klistermärken)

Sen hade jag några bitar över och fick ihop ett slags underrede.

Selander:
Jag beundrar ditt driv och det jobb du lagt ner på detta, men jag undrar om tillräckligt många är intresserade av vår "nisch" i föreningen. Även inom oss tågintresserade är det rätt stora skillnader på vilka designer vi gillar/bygger.

Ett förslag är att satsa på bara ett (1) vagnchassi som projekt, och så får "var och en" göra påbyggnad efter smak och tycke.

En undran dock: exempelvis din valda train base 6*28 92339var senast i produktion 2018....det låter för "gammalt". Som någon skrev ska det vara bitar som nu (2021) är i produktion.
Detta är också ett knepigt moment att beakta....för då kan det vara ett rätt begränsat utbud av strikt tågrelaterade element.

andreas E:
Även jag har börjat fundera kring detta med järnväg och projekt.
Tycker nog om vi ska göra något så ska det vara något speciellt och maffigt.
Varför inte försöka göra något kring malmbanan?
Där skulle många kunna bidra med vagnar, någon med tex snöskyddet vid riksgränsen eller annat längs banan.
Någon kan bygga Iore loken, någon Dm.

Skulle det inte kunna vara något för Botnia och samlas kring där flera får utlopp för sina delar.
Inte bara tågintressenten utan även landskapsbyggare/husbyggare.

Bara en tanke som slog mig.

Valthornet:
Enligt Ozp så är trainbase 6x28 tillgängligt. Däremot inte tåghjulen. Så då kan man ju funderar på att skrota hela projektet eller med två andra alternativ:
A: man BL tåghjulen
B: att man bygger lite finare bogies med t.ex. Technic brick 1x6 och de andra tåg hjulen 55423c01

Men måste instämma, det var väääääldigt svalt intresse på detta. Får väl BL allt själv.
Hade också idéen att satsa på bara en eller tvp vagnar, därför ville jag ha lite respons först. Jag är väl medveten att vagnarna är absolut basic, en 7-bred MOC är utan tvekan optiskt mera tilltalande. Men här var det lite mera kvantitet över kvalitet. Får nog satsa på motsatsen. Men som sagt, alla får jätte gärna komma med förslag.

Colligo:
Jag har sneglat lite på tåg, köpt två set och gillar det skarpt. Krokodilen är nog bland de snyggaste officiella modellerna, alla kategorierna och var kul att bygga. Så jag hade haft ett intresse av att hänga på ett projektstöd som en bitbas för att våga testa mig fram lite.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion