Författare Ämne: [MOC] Boll  (läst 520 gånger)

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 827
[MOC] Boll
« skrivet: 27 april 2021 kl. 21:00 »
I samband med mitt SBC-bygge upptäckte jag att man kunde uppgradera Lowell-bollen ett snäpp.

Först var den väldigt ostadig och kollapsade lätt. Bytte ut Travis-bitarna i hörnen till Snot-brick med två hörn och kompletterade fyra av sidorna med 2x4 plates. Då får alla bitarna på utsidan stöd och bollen kollapsar inte när man trycker någonstans, den blev mycket stabil. Jumper platesen som sticker ut på Lowell-sfären funkade inte på den nya, bryter de mjuka linjerna.

Blev den bättre än originalet? Beror väl på vad man är ute efter. Studsarna maskerar ojämnheten på ett bra sätt och ser dessutom mer "LEGO" ut.

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 5 876
SV: [MOC] Boll
« Svar #1 skrivet: 27 april 2021 kl. 21:24 »
Jag brukar göra en förenklad version utan jumper plates. Då är lägsta lagret på varje sida en 4x4 plate. Med ytterligare 4x4 plate inuti bollen under Travis blir det mycket stadigt.

Mitt byggsätt skulle förstöra för dina gula 2x4, men i gengäld använder du Adjacent. Vad tror du om skillnaden mellan förstärkta Travis och Adjacent?

Dessa slopes direkt på innanmätet gör att hörnen bara sticker ut en halv plate, mycket imponerande! Men är du verkligen helt säker på att man inte kan använda jumper plates?

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 827
« Svar #2 skrivet: 27 april 2021 kl. 21:35 »
Bollen med släta kurade ytor blev helt klart sämre då jumprarna stack ut, jag har provbyggt. Den andra med studs blir däremot klart bättre då jumprarna sticker ut.

Utloggad Stigge72

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 6 422
    • Min Flickr
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2021 kl. 22:57 »
I samband med adventtävlingen skissade jag på en boll som på grund av tävlingens begränsningar inte kunde bli en vanlig Lowell-boll. Dock blev den inte så mjuk och rund som din.