SBC April 2021 - Vad kan ni svänga ihop med den här?

Startat av Hannamalia, 09 April 2021 kl. 16:16

Föregående ämne - Nästa ämne

Hannamalia

Månadens bit april blir Slope, Curved 2 x 1:

Tänkte att det är en bit som alla har, som kan användas på många olika sätt och i olika tekniker. Eftersom den kan byggas ihop till en Slope curved 2x2 eller Slope curved 4x1 double (gula bitar i den bifogade bilden), kan det väl vara okej att använda dessa varianter också, däremot inga andra varianter (såsom exempelvis de röda bitarna i den bifogade bilden).

Regler:
- Bygg vad som helst i valfri storlek, innehållande minst en (men gärna flera) av månadens bit.
- Biten får gärna ha en framträdande roll i bygget, men det är inget krav.
- Bygget ska vara nytt eller ej tidigare visat på Swebrick, Flickr, Facebook, Instagram eller andra delar av internet.
- Posta max tre bilder med största sidan 1000 pixlar i denna tråd. Dessutom får man posta en video om man vill.
- Bilderna ska postas innan midnatt 30 april.
- Digitala bidrag är tillåtna, men i händelse av oavgjort resultat vinner fysiska byggen över digitala.
- Alla forummedlemmar får delta i tävlingen.

Omröstning sker i en ny tråd som startas strax efter bidragstidens utgång.

Vinnaren får outsäglig ära och får också bestämma nästa månads bit.

Lycka till!

Stigge72

I samband med att jag skulle försöka få ihop en rymdmiljö till Space Cowboy Saturday, så kom jag på att då borde man ju kunna använda månadens bit.
Det blev en rymdljung. Den trivs i torra miljöer, och gärna i närheten av tantus.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Godtfred

Jesperrydhog

Hannamalia

Jag valde mellan två byggen, som jag varit sugen på ett tag att bygga (självklart efter det att jag valde månadens bit). Inspiration till bygget kommer från träden jag kör förbi på väg upp till mitt hus, så jag gissar att det är en ek. Skulle tro att det slutade på nånstans runt 200 av månadens bit (efter flera kompletterande beställningar från bl på olika delar).

embe

En maskin som snurrar och gungar en legobit  :)

Jo det sitter en vit slope curved 2x1 i toppen på axeln.

Lego maskin by em - be, on Flickr

ColA

Skafte

Citat från: ColA skrivet 28 April 2021 kl. 19:50
Skafte vart är ditt bygge?  :P

Hallå, det är mer än två dygn kvar! Kan avslöja att Heartlake Hellraisers (se förra månadens SBC) gått i studio!

Skafte

Nu så:

"Där satt den väl?!"

Heartlake Hellraisers sångerska vädjar till kontrollrummet på Magenta Studios. Hon har gett sig tusan på att inte käka någon Singoallakaka innan hon lagt klart sångspåret på "Twist my hands". Enligt sin tradition sitter de andra med inne i studion. Ett par tagningar har sabbats av klirr i tekoppar.

Månadens bit i
Basen
Väggarna
Ljuddämparskivorna
Växten och dess kruka
Bordet
Soffa och fåtölj
Medhörningsmonitorerna
Taklampan

Emma

Region Mitten

Skafte

Citat från: Emma skrivet 29 April 2021 kl. 07:37
Är tilen print eller klibbor? Snygga!

Tack! 87079pb501 från , Stephanie's Lakeside House, tydligen. Jag fick en smått legendarisk påse i en Brick Box i Skærbæk härom året med massor av tryckta bitar, bland annat en näve av de här. Tyckte de passar bra som matta i en mysig studio!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Hannamalia skrivet 27 April 2021 kl. 18:02
Jag valde mellan två byggen, som jag varit sugen på ett tag att bygga (självklart efter det att jag valde månadens bit). Inspiration till bygget kommer från träden jag kör förbi på väg upp till mitt hus, så jag gissar att det är en ek. Skulle tro att det slutade på nånstans runt 200 av månadens bit (efter flera kompletterande beställningar från bl på olika delar).

Snyggt! På de små bilderna påminner det mycket om de gamla klassiska granulerade träden:
https://www.bricklink.com/v2/search.page?q=tree%20granulated#T=A
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Tornet

Galactic Bounty Hunter Speeder

Hannamalia

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 29 April 2021 kl. 09:48
Citat från: Hannamalia skrivet 27 April 2021 kl. 18:02

Snyggt! På de små bilderna påminner det mycket om de gamla klassiska granulerade träden:
https://www.bricklink.com/v2/search.page?q=tree%20granulated#T=A

Tack! Jag inspirerades av Full Plates teknik för lövverket, som jag såg på Tips&Bricks, men tyckte att det blev för tjockt med den 6-stammade plantbiten och har därför använt den 3-stammade istället. Stammen till trädet labbade jag ihop själv, men efter att jag postat mitt bidrag såg jag sedan dina trädtekniker i Castonian II. Snygga och inspirerande, så ska nog testa lite av dessa till fler träd...