Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hjälp med att identifiera min mans Lego

Startat av MariaBK, 01 april 2021 kl. 13:28

Föregående ämne - Nästa ämne

MariaBK

Hej Alla.

Jag undrar om ni kan hjälpa mig.  Det är så att min man gick bort för ca ett år sedan efter en lång tids sjukdom.  Innan han gick bort hann han bygga upp ett gäng av sina barndoms lego-prylar. Hans tanke var att bygga allt och sedan lägga dem i zippåsar med modell-nummer och bild så att vår 11-åriga dotter skulle kunna spara dem till sina barn och bygga upp dem igen och veta vad det är hon ska bygga.

Tråkigt nog blev hans sista tid väldigt kort, det gick från lite energi till ingen energi på nolltid så han blev aldrig färdig med sitt legoprojekt. De modeller han fick ihop står på ett tapetbord och jag tänkte jag skulle försöka identifiera de olika byggena men jag har ingen koll alls känner jag. Jag letar och letar men det är svårt att hitta och veta vilka gubbar som hör till vad, de står så nära varandra allihop.  Känslomässigt är det ännu svårare, och jag undrar nu om ni kan tänka er att hjälpa till med att försöka identifera hans byggen så jag kan lägga dem i zippåsar och få koll på dem ?

Hälsningar

Maria

Emma

Det är väldigt många set att bena ut.

Några bruksanvisningar har du, börja med de setten. Då ser du på bilden vilka figurer som ska vara med.

fork

För riddarseten kan du kolla här:

https://brickset.com/sets/theme-Castle/page-1

Du kan filtrera på årtal så kan det bli lättare att hitta, ser ut som de flesta av seten är från 80-talet.

Emma

Brandstationen saknar dekaler, ser det ut som, men är nog

Emma

#4
Telefonkiosken

Polisbil

Polisbil

Polisbil

Ambulans


Jesperrydhog

Ja det kan man nog lungt säga att det är väldigt många lego set.

MariaBK

Tack snälla!  Det här hjälper en god bit på väg. Nu kan jag kanske komma igång med att delvis slutföra hans projekt.  Det har legat som en stor klump i magen att det står där och dammar ihop, att ha känslan att "jag borde verkligen.."   Men nu har jag att göra ett litet tag, ska skriva ut, plocka ihop och märka!  Sedan har han lika många set till, fast de ligger helt obyggda i färgsorterade lådor men de tänker jag inte ge mig på.  Har ju ingen aning om vad det ska bli för något de där bitarna och jag tänker då inte sätta mig och bygga något på måfå ..   Men de här färdiga seten, de kan paketeras och stoppas i låda till dottern.

Det ska bli så skönt att kunna lägga detta bakom mig,  TACK  :)

Eriol

Fin samling!

Drar mitt strå till stacken genom att berätta att det röda garaget är set .

CopMike

Hej!
Beklagar det som har hänt!

Bra gjort av dig att ta detta steg och låta oss hjälpa till med att identifiera Legosetten. 

Citat från: MariaBK skrivet 01 april 2021 kl. 21:47
Sedan har han lika många set till, fast de ligger helt obyggda i färgsorterade lådor men de tänker jag inte ge mig på.  Har ju ingen aning om vad det ska bli för något de där bitarna och jag tänker då inte sätta mig och bygga något på måfå ..   Men de här färdiga seten, de kan paketeras och stoppas i låda till dottern.
När det gäller dessa så skulle du kunna leta efter bitar som har något tryckt på dom och minifigurernas kroppar. Ta bild på detta så tror jag vi kan hitta vilka fler set ni har.

Emma

Uppdatera gärna med hur det går!

MariaBK

Hej igen!

Sakta men säkert åker Fredriks legobyggen ner i zip-påsar, prydligt märkta med bild och nummer. Jag har skrivit ut alla era lappar och delat ut dem på respektive set , och sedan är det bara att jämföra varje bild med setet och kolla att det är komplett innan det åker ner i sin påse. Tidsödande,  vissa gubbar har fel hår, så då får man ge sig ner i hårlådan och leta efter det rätta håret, och efter mycket letande  även i de andra lådorna kanske man hittar rätt om man har tur. Sen är det något set som ska ha en grå spade men har en brun, och har man inga gråa spadar får man leva med att spaden är brun. Då skriver jag det på baksidan av bilden så man kan komplettera om man vill.

Inspirationen stiger sakta, och jag funderar på om jag ändå inte ska försöka mig på de andra, ofärdiga byggena i lådorna. Det finns ju en och annan pryl som är påbörjad, kanske ska jag försöka mig på att avsluta dem. Det känns inte så jobbigt nu heller, det känns mer som mitt projekt att stoppa grejjorna i påsar än hans. Eller vårt, nu är det liksom ni och jag, vårt projekt  :)

Vilken fantastisk grupp detta är, tack igen för all hjälp! 

Nextuz

Citat från: MariaBK skrivet 03 april 2021 kl. 00:27
Det känns inte så jobbigt nu heller, det känns mer som mitt projekt att stoppa grejjorna i påsar än hans. Eller vårt, nu är det liksom ni och jag, vårt projekt  :)

Vilken fantastisk grupp detta är, tack igen för all hjälp!

Det här var bland det finaste jag hört här.
Tack!
Och tack till er som hjälper till, är så jäkla stolt!

Emma

Ser ut att gå bra detta! Snyggt jobbat!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.