Nu är färgkartan med 1x1 plate komplett (och mer därtill!)

Startat av AndersI, 24 mars 2021 kl. 13:05

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Den här föreningen/communityn är ju bara bäst! Vi slåss nästan aldrig, och så många är så hjälpsamma!

För nästan exakt en vecka sedan satte jag mig och sorterade fram alla olika färger jag har av plate 1x1. Det blev ganska många, och nästa steg var att titta på Bricklink vilka färger den var känd i (Known Colors).
https://www.swebrick.se/index.php?topic=980.msg296874#msg296874

Raskt satte jag upp en post i K/B/S-forumet, och fick en översvallande respons! Så nu, en vecka efter att jag frågade, är min färgkarta komplett! Den är t.o.m. mer än komplett, eftersom jag även fick några färger som inte är med under Known Colors på Bricklink (tack, CopMike!).
https://www.swebrick.se/index.php?topic=16136.msg296880#msg296880

Så här blev den (mobilfoto, tyvärr, och det är ett helsike att justera rotationen på varenda bit):



Peter S

Justera rotationen: ta ett tunt och platt föremål och lägg mot flera bitar. Tryck hårt och bestämt, tillför viss rotation på bitrn om nödvändigt.

AndersI

Citat från: Peter S skrivet 24 mars 2021 kl. 13:15
Justera rotationen: ta ett tunt och platt föremål och lägg mot flera bitar. Tryck hårt och bestämt, tillför viss rotation på bitrn om nödvändigt.

Jo, även jag har kommit på den metoden, men det gäller också att se att någon bit fortfarande är sned - jag tyckte jag hade kört med klämmetoden (i två riktningar dessutom) och ändå ser plattan ut som på bilden...

Selander

Använd en lång plate 1*12 och lägg mellan raderna...då måste det väl "lajna" upp...

AndersI

Citat från: Selander skrivet 24 mars 2021 kl. 13:38
Använd en lång plate 1*12 och lägg mellan raderna...då måste det väl "lajna" upp...

Jag körde med brick 1x16, en på varje sida, men några av bitarna roterar lite väl lätt, och så måste man som sagt se det, för att vilja rätta till. Det är ungefär som att korrekturläsa sin egen text - man vet ju vad man tänkte skriva/hur man tänkte sätta bitarna...  ;)


Godtfred

Snyggt! (Men ska verkligen loggorna vara vända åt olika håll...  :P)

Emma


Magnus den store

Mycket stiligt, AndersI. Hoppas att du ramar in den.

Citat från: Godtfred skrivet 24 mars 2021 kl. 16:40
Snyggt! (Men ska verkligen loggorna vara vända åt olika håll...  :P)

Men för #@%€¤$! Någon mer än jag som justerat sin bitar så att logotypen ligger åt samma håll?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skafte

Citat från: Magnus den store skrivet 24 mars 2021 kl. 17:41
Mycket stiligt, AndersI. Hoppas att du ramar in den.

Citat från: Godtfred skrivet 24 mars 2021 kl. 16:40
Snyggt! (Men ska verkligen loggorna vara vända åt olika håll...  :P)

Men för #@%€¤$! Någon mer än jag som justerat sin bitar så att logotypen ligger åt samma håll?

Självklart! Som en vän sa i ett helt annat sammanhang: "If it is worth doing, it is worth overdoing."

AndersI


Anders67


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.