Författare Ämne: [MOC] Raket - Lego Masters-bygge av eMpTyW och Skafte  (läst 635 gånger)

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 5 407
[MOC] Raket - Lego Masters-bygge av eMpTyW och Skafte
« skrivet: 28 februari 2021 kl. 17:22 »
Om ni till äventyrs sett Youtube-filmerna med Mattias och mig där vi pratar om vårt Lego Masters-äventyr så har ni sett att vi byggde en raket när vi kom hem. Här kommer en textbaserad förklaring.

Vi hade när vi började i Lego Masters sett hela första säsongen av LM Australien och första avsnittet av LM USA. Vi spånade förstås vad vi skulle bygga om någon av de utmaningarna skulle dyka upp. I både AU och US var andra avsnittet ”Space Smash” - bygg något med rymdtema som sedan slås (eller tappas eller sprängs eller kraschas) sönder, filmat med slow motionkamera. När vi då hade överlevt avsnitt 1 så började vi fundera på vad vi ville göra om det var likadant i Sverige. Vi hade gott om tid, eftersom första helgen var långledigt - då skulle egentligen Swebrick-utställningen i Hässleholm vara.

Som sjuttiotalister är vi uppväxta med Classic Space och ville gärna göra något på det temat. Vi hade tidigare använt oss av ”1x2-brick+1x1-round brick”-tekniken för att göra absiden på Västerhejde kyrka. Nåt rejält i den tekniken, fyllt med småbitar, skulle nog se bra ut i slo-mo. eMpTyW skissade upp CS-loggan på papper och vi funderade ut skalor, storlek, färger mm. Vi försökte minnas vilka bitar som fanns i ”Legogruvan” (vi fick inte kalla den brickpitten) och jobbade lite efter det.

Vi smög med ritningen i kavajfickorna, memorerade så mycket vi kunde... och så fick vi bygga en jäkla halv nalle som skickade ut oss på arslena... I efterhand inser vi varför den här utmaningen inte var med - de ville inte ”offra” så pass mycket klossar och det hade tagit lång tid att spela in. Och så vile de kanske inte ha ALLA utmaningar lika som i de andra serierna.

Nåväl, vi tyckte idén var tillräckligt bra för att manifestera i fysisk plast. Det är förstås en helt annan sak att sitta hemma och bygga än att stressa i studion, men jag vågar säga att det inte tagit mer än 20 timmar att få ihop den. Vissa grejer som kan göras bättre har vi låtit bli för att det skall vara något som möjligen hade kunnat byggas i programmet - givetvis också beroende på vilka bitar som fanns tillgängliga och i vilken mängd. Det blev en del beställt från BL till det här projektet...

Den lysande eldsflamman är bara en lampa bakom, det hade varit knepigt att få till då vi bara hade små röda lightbricks att tillgå, kanske det hade gått med en knippe sådana inuti raketen. I avsnitt 10:2 av LMAM (se länken ovan) pratar Mattias om en planerad apparatur som skulle hjälpa till att spränga raketen mer effektivt och effektfullt, jag tror inte jag förstår hur han menar än.

Vi tror inte vi hade åkt ut som första lag om vi hade fått bygga något efter vår idé, men man vet ju inte vad de andra hade fått till då. :)
« Senast ändrad: 28 februari 2021 kl. 20:23 av Skafte »

Utloggad Anders67

• Ordförande & Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
  • Antal inlägg: 8 726
SV: [MOC] Raket - Lego Masters-bygge av eMpTyW och Skafte
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2021 kl. 18:21 »
Att bygga loggan kan ju vara pilligt på en rak vägg men att göra det på en böjd yta är ett strå vassare! Så bra!

« Senast ändrad: 05 mars 2021 kl. 17:46 av Anders67 »

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 665
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2021 kl. 07:03 »
Den här är cool!

Utloggad Jesperrydhog

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Det är jag. Men jag är inte en brandman än.
  • Antal inlägg: 961
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2021 kl. 22:11 »
Riktigt kul faktiskt grej att göra.