Författare Ämne: [MOC] HMS Amalia  (läst 1559 gånger)

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 379
[MOC] HMS Amalia
« skrivet: 02 mars 2021 kl. 22:20 »
Med ett icke-existerande skepp som förlaga

HMS Amalia

Nådens år 1680

Bryggarna Preben Jensen och Måns Pålsson tyckte att det dracks på tok mycket rödtjut i de bådas respektive länder.
Det kunde nog vara solkungens (Ludvig XIV) förtjänst som sponsrade svenskarna att rusta för kriget som nyligen fått sitt avslut.

Preben och Måns var helt överrens om att de skulle få sina landsmän byta ut sina dryckesvanor.
För att komma igång med framställning av pilsner i stor skala behövdes råvarorna humle och korn.
Då det rådde brist på råvaror så behövdes ett skepp för att frakta hem till bryggeriet.

De beslöt sig för att vända sig till sin gemensamme vän, svenskättlingen Johan Virtanen som jobbade på Cronoholmens skeppsvarv i Finland.
Med tanke på rådande restriktioner på avverkning av ek i Sverige så passade det alldeles förträffligt då finnarna valt att bygga sina skepp i furu.

På varvet fann Preben och Måns ett halvt färdigbyggt skepp. Men svenska konungen hade mer eller mindre lagt beslag på allt ekvirke till sina krigsskepp.
HMS Amelia lämnades kvar på varvet efter krigets slut 1679.
Bryggarna löste ut skeppet efter att Johan gjort justeringar efter önskemål. Bland annat skippades övre kanondäck till förmån för lastutrymme.

Preben ville ha skeppet i Dannebrogens färgen men Måns fick det att segla under svensk flagg och fick döpas om till bara Amalie.

Efter att ha styrt till Sverige fraktades koppar med ett första stopp i Amsterdam där det betalades duktigt för varan. Det här var bara början på ett långt äventyr på de böljorna blå.....
Några bilder följer även om livet ombord på Amalie. Bland annat efter ett stopp på Papegojön där man provianterade. Tyvärr så fick man objudna gäster ombord.

Texten ovan är förstås uppdiktad av mig men viss fakta är faktiskt sann ;)

Men så... hur blev det här skeppet byggt av mig? Jag hade efter att ha byggt ett större antal skepp i brunt, brunt och brunt...  Ett Friends set 41015 (Brickset) fyndat på loppis fick mig att fundera på hur kombinationen vitt skrov ihop med master i Tan skulle bli.
Skeppet skulle vara pråligt men inte pimpat med en massa guld. Färgkombon vitt och Dark Red.... jag hade sneglat en hel del på La Grenouille (googla bilder om ni inte sett det, otroligt snyggt).
Testade en massa olika kombinationer och all research på gamla samtida skepp (1600-tal) men hittade inte något med den här färgkombinationen.
Trots allt så är jag mycket nöjd med resultatet. Seglen köptes på BL när det fortfarande såldes mycket lösa delar från 10210 (Brickset). Repstegar med ihop knutna snören hade varit fint men blir ändå fel då intjärad hampa inte är svart.
Legos egna repstegar i gammelbrunt blev snyggare. Det blev en kompromiss med ankarlinan och kedja hade man väl inte på den tiden det begav sig.
Hoppas även att purister kan förlåta mig för den egenhändigt designade pålimmade pappersflaggan (Prittlim går lätt att fixa till).

När tillfälle och bättre förutsättningar finns så ska jag lägga upp bättre bilder!

Bild 5: Det är hårt slit med att svabba däck..
Bild 6: Fiskelycka, nu slipper vi salt sill ett tag framöver
Bild 7: Preben vid rodret och Måns till höger ser till att man håller rätt kurs...
Bild 8: Objudna gäster ombord
Bild 9: Sture tar ett bad (även sjömän behöver det ibland) assisterad av Sigrid.

Lite uppdatering på bildsidan, även om ljusförhållandena inte var så mycket bättre. Ett lakan har dock maskerat av sådant man inte vill ha med i bild.
(210322) Ett par nya bilder i dagsljus som fått en liten justering i ett bildbehandlingsprogram.

« Senast ändrad: 22 mars 2021 kl. 20:42 av BrickMe »
Alla kan inte, somliga vill inte.
Så är det bara...

Utloggad footos

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Även okänd under namnet Johan
  • Antal inlägg: 265
SV: HMS Amalia
« Svar #1 skrivet: 02 mars 2021 kl. 22:42 »
Snyggt! Har också det vita skrovet men mina idéer ligger bara och maler.
Mer skepp åt folket!

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #2 skrivet: 02 mars 2021 kl. 22:54 »
Snyggt! Har också det vita skrovet men mina idéer ligger bara och maler.
Mer skepp åt folket!

Tack :). Det är ett stort kliv från tanke till att börja bygga. Själv så har jag aldrig bråttom. Har hållit på från och till med det här skeppet sedan i våras... Det är helt enkelt avkopplande att fundera, bygga och låta det ta tid. Vet inte hur många gånger jag rivit ner och byggt om både aktern och fören. Sidorna var enkla men det behövdes kluras en hel del på att få till de röda fälten som är vinklade på sidorna framme vid fören och framför allt aktern som skulle rundas av.
Så är det bara...

Utloggad robinnilsson403

• Sekreterare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 1 196
« Svar #3 skrivet: 03 mars 2021 kl. 00:05 »
Fy fader vad snyggt!!!! I love it!
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 6 126
    • Flickr
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2021 kl. 06:52 »
Så snyggt! Ovanligt med vitt skepp, men det blev ju fantastiskt!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2021 kl. 07:24 »
Så är det bara...

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #6 skrivet: 03 mars 2021 kl. 07:25 »
Så snyggt! Ovanligt med vitt skepp, men det blev ju fantastiskt!
Tack :)
Så är det bara...

Utloggad Boathill

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Michael Jansson
  • Antal inlägg: 653
« Svar #7 skrivet: 03 mars 2021 kl. 07:36 »
Mycket vackert, bra proportioner på allt! Hoppas man får se det på utställning senare i år :)

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #8 skrivet: 03 mars 2021 kl. 08:22 »
Mycket vackert, bra proportioner på allt! Hoppas man får se det på utställning senare i år :)
Tack, jag är så långt ifrån båtmänniska man kan komma... Enda erfarenheten av segling var en kort period på mitten av 80-talet då jag själv lärde mig att segla i min fars Askeladden (en sorts kombinerad osänkbar ro, motor och segelbåt). Men älskar 1600-tals skepp. Startskottet till det här bygget blev egentligen redan för två år sedan då jag besökte Vasaskeppet och tog en si så där 300-400 bilder. Legos egna skepp är fina men framför allt ville jag skippa de inverterade slopes i bogen. Det blev kurvade i stället som följer skrovets former bättre.
Så är det bara...

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 567
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2021 kl. 09:16 »
Snyggt! Väl genomarbetat. Bra klossat!

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2021 kl. 09:21 »
Snyggt! Väl genomarbetat. Bra klossat!
Tack :)
« Senast ändrad: 04 mars 2021 kl. 13:11 av BrickMe »
Så är det bara...

Utloggad Bokeslundsparken

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 296
« Svar #11 skrivet: 03 mars 2021 kl. 15:49 »
Jösses Amalia vad snyggt! Ovanliga färgval men mycket tjusigt.
Gillar gallerluckan på däck och de fina scenerna!

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #12 skrivet: 03 mars 2021 kl. 20:37 »
Ovanliga färgval men....
Tack :) haha, just färgvalen verkar ha blivit mitt signum. Ett modulhus i lavendel och nu ett skepp i inverterade färger. Nästa projekt får väl bli en giraff i Lime ;)
Så är det bara...

Utloggad danielbrrssn

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 118
« Svar #13 skrivet: 03 mars 2021 kl. 23:14 »
Härligt att få se detta bygge. Fantastiskt.

Utloggad Nextuz

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 6 920
« Svar #14 skrivet: 03 mars 2021 kl. 23:29 »
Jösses Amalia :D

Den färgkombinationen på ett skepp hade ju fått konungens brungråsvarta att se ut som slummen.

Riktigt snyggt klossat :D