Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Transformatorvagn

Startat av pehter aka ibbe, 21 februari 2021 kl. 21:17

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

I jobbet har jag passerat Ludvika några gånger och det är en märklig tågvagn som jag har sett, vagnen transporterar transformatorer åt ABB Hitachi.
Just den vagn jag har plockat ihop ska vara från 80-talet men dom moderna är väldigt lika.
85 studs lång, 8 studs bred och 18 axlar.
Går att köra på Lego:s standardkurvor men den genar lite så banvallen på innerkurvan ska vara ren från hinder  ;D


Uaai_04 by Pehter Abrahamsson, on Flickr


Uaai_05 by Pehter Abrahamsson, on Flickr


Uaai_06 by Pehter Abrahamsson, on Flickr


Uaai_03 by Pehter Abrahamsson, on Flickr


Uaai_02 by Pehter Abrahamsson, on Flickr

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Bokeslundsparken


LarsC

coolt att få en sådan enorm vagn att funka så bra

janhansson

Kul också att se en vagntyp som är så annorlunda från annat.

JonKlarstrom

Coolt,

Får mig att tänka på tyskarnas jättekanon de hade på en vagn.
Är inte ett dugg fyndig idag.

JonKlarstrom

Jävelberg, den gick på två rälser till och med.
Är inte ett dugg fyndig idag.

fork

Snyggt, dessa vagnar har man promenerat/åkt förbi dagligen när jag jobbade på ABB.
Byggde trafovagn för en massa år sedan, den borde dock haft några fler axlar.

Dom brukar ha en följevagn när dom kör också, en gammal sj passagerarvagn, gissar dom har som personalutrymme på vägen.

pehter aka ibbe

Citat från: Bokeslundsparken skrivet 21 februari 2021 kl. 21:59
Jäklar vilken pjäs!
Kan tänka mig att det är ännu maffigare i verkligheten.

Citat från: LarsC skrivet 21 februari 2021 kl. 22:00
coolt att få en sådan enorm vagn att funka så bra

Man kan säga att det tog några försök  ;D


Citat från: janhansson skrivet 21 februari 2021 kl. 22:57
Kul också att se en vagntyp som är så annorlunda från annat.
Tycker det är intressant att bygga lite annorlunda fordon.

Citat från: JonKlarstrom skrivet 22 februari 2021 kl. 00:10


Coolt,

Får mig att tänka på tyskarnas jättekanon de hade på en vagn.
Då ska du kolla in Illuwatar:s bygge


Citat från: fork skrivet 22 februari 2021 kl. 00:32
Snyggt, dessa vagnar har man promenerat/åkt förbi dagligen när jag jobbade på ABB.
Byggde trafovagn för en massa år sedan, den borde dock haft några fler axlar.

Dom brukar ha en följevagn när dom kör också, en gammal sj passagerarvagn, gissar dom har som personalutrymme på vägen.

Borde vara ännu flera axlar men det här fick bli en ok kompromiss.
Som jag förstår det så består ett komplett vagnsset av en standard flakvagn mellan lok och transformatorvagnen som jämnar ut ryck samt en personalvagn sist.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

mortil

Najs.  hoppas man får se den sen rullandes i nått landskap på nån utställning :D
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

pehter aka ibbe

Citat från: mortil skrivet 22 februari 2021 kl. 22:15
Najs.  hoppas man får se den sen rullandes i nått landskap på nån utställning :D

Nån gång ska det väl bli utställning...
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Gideon

#10
Såna där har jag också sett utanför jobbet varje dag (nåja, före pandemin...), riktigt häftiga pjäser.
Brukar ofta rulla ut lastade ur fabriken på väg ner mot Norrköpings hamn på fredag eftermiddagar, när det är lite mindre trafik på spåren under helgen.
En intressant detalj är att lasten går att förskjuta i sidled för att kunna hantera balanseringen i kurvorna och om det finns hinder nära rälsen.

Det är för övrigt faktiskt transportvägens tvärsnitt som styr hur stora transformatorerna kan bli, så när vi häromåret byggde de första 1100 kV HVDC-transformatorerna fick man efter avslutade tester plocka ut innandömet och skicka det separat till Kina, medan lådorna blev kvar här i Ludvika. Dessa kan nu beskådas (bestyckade igen med utvändiga attribut såsom genomföringar) på två platser här i stan och kan ses om man kör förbi här  :)

Sprang faktiskt förbi den ena igår kväll och tog en bild i dimman (bifogas). Uppställningsplatsen för transportvagnarna kan skymtas längst till höger i bakgrunden.

JonKlarstrom

Citat från: Gideon skrivet 23 februari 2021 kl. 12:14
Såna där har jag också sett utanför jobbet varje dag (nåja, före pandemin...), riktigt häftiga pjäser.
Brukar ofta rulla ut lastade ur fabriken på väg ner mot Norrköpings hamn på fredag eftermiddagar, när det är lite mindre trafik på spåren under helgen.
En intressant detalj är att lasten går att förskjuta i sidled för att kunna hantera balanseringen i kurvorna och om det finns hinder nära rälsen.

Det är för övrigt faktiskt transportvägens tvärsnitt som styr hur stora transformatorerna kan bli, så när vi häromåret byggde de första 1100 kV HVDC-transformatorerna fick man efter avslutade tester plocka ut innandömet och skicka det separat till Kina, medan lådorna blev kvar här i Ludvika. Dessa kan nu beskådas (bestyckade igen med utvändiga attribut såsom genomföringar) på två platser här i stan och kan ses om man kör förbi här  :)

Sprang faktiskt förbi den ena igår kväll och tog en bild i dimman (bifogas). Uppställningsplatsen för transportvagnarna kan skymtas längst till höger i bakgrunden.

Sen en cyberpunk ninjago trädgård i förgrunden....
Är inte ett dugg fyndig idag.

Gideon

#12
Citat från: JonKlarstrom skrivet 23 februari 2021 kl. 13:38
Sen en cyberpunk ninjago trädgård i förgrunden....
Typ. Man byggde en liten japansk trädgård där i somras när Hitachi hade köpt ABB Power Grids.
Spännande blandning av traditionella japanska element och aluminiumprylar från högspänningsutrustning, allt på en bädd av lavaliknande slaggsten som firar båda företagens rötter i gruvnäringen (här har fabriken rötter i AB Magnet som gjorde motorer och generatorer till gruvorna i Bergslagen).

Gideon

På bilden från i somras ser man för övrigt bättre i högra kanten att det står två gamla blåa passagerarvagnar som brukar följa med transformatorvagnarna som personalutrymme.

pehter aka ibbe

Citat från: Gideon skrivet 23 februari 2021 kl. 12:14
Såna där har jag också sett utanför jobbet varje dag (nåja, före pandemin...), riktigt häftiga pjäser.
Brukar ofta rulla ut lastade ur fabriken på väg ner mot Norrköpings hamn på fredag eftermiddagar, när det är lite mindre trafik på spåren under helgen.
En intressant detalj är att lasten går att förskjuta i sidled för att kunna hantera balanseringen i kurvorna och om det finns hinder nära rälsen.

Det är för övrigt faktiskt transportvägens tvärsnitt som styr hur stora transformatorerna kan bli, så när vi häromåret byggde de första 1100 kV HVDC-transformatorerna fick man efter avslutade tester plocka ut innandömet och skicka det separat till Kina, medan lådorna blev kvar här i Ludvika. Dessa kan nu beskådas (bestyckade igen med utvändiga attribut såsom genomföringar) på två platser här i stan och kan ses om man kör förbi här  :)

Sprang faktiskt förbi den ena igår kväll och tog en bild i dimman (bifogas). Uppställningsplatsen för transportvagnarna kan skymtas längst till höger i bakgrunden.
Gissade att du haft möjlighet att se dom på lite närmare håll.  ;D
Även att vi har ABB kund så har allt jobb mot Ludvika varit på distans så enda gången jag har sett dom i verkligheten är på avstånd när jag åkt förbi till andra kunder.

Försökte hitta en lösning på sidoförflyttningen men lyckades inte.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.