Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Jakten på den försvunna plattan - 4073 i Medium Lime

Startat av Skafte, 20 februari 2021 kl. 18:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Som en del av er känner till så är jag en samlare. Bland annat. Jag tycker det är kul att ha kompletta (vi kan diskutera vad det ordet betyder sen nån gång) samlingar av lika LEGO-saker. Jag höll på med alla SW-minifigurer de första 15 åren, alla UCS-set tills de började kalla alla stora set för UCS och dessutom reprisera några skepp, alla x-vingar i minifigskala och alla Millennium Falcon, oavsett skala. Och så bitar i olika färger.

Jag tyckte det var kul att sätta alla olika färger av 4073, Plate round 1x1, på en platta jag hade när jag hade fått tag på all tre krom-färger för en massa år sedan. Nu när jag märkte att det kom en massa nya i mosaik-seten hamnade de på min wanted list på BL, och det var ju inga problem att få hem till låg kostnad. Köpte också för Dark Turquoise ("Mörkos" på svenska). Men det fanns sedan starten en jädra lucka på min platta - Medium Lime.


Mina 4073, i Bricklinks bokstavsordning, alltså med Trans- Metallic- Pearl efter de "vanliga". Luckan för ML  längst till höger i tredje raden

Jag kollade ju redan för flera år sedan att den bara fanns i set Belville Riding School från 2004. Biten fanns i min Wanted List och varje gång den råkade finnas i en butik jag handlade från så tog jag förstås med den. När beställningen dök upp var det alltid fel färg, vanlig Lime eller på sistone Yellowish Green. Jag har frågat säljare innan jag lagt beställningen, de är säkra på att det är ML "Jag har vanlig Lime att jämföra med" men nä.

För någon månad sedan började jag nysta i det på allvar (och skrev om det här och fick massor av hjälp och diskussion, tack!), frågade på Bricklinks forum om biten verkligen finns i ML, de hävdar att flera av varandra oberoende personer inventerat oöppnade set och där hittat biten i den färgen. Men den finns också som variant både vanlig Lime och Green. Tittar man på de bilder (som jag hittat) på nätet av setet så är 4073 grön.


Set 5941. Lilla runda plattan ligger i sandblå vagnen i mitten nedtill - uppenbarligen gröna

Andra delar i setet finns också i ML - vissa med alternativ, andra inte. Det slog mig plötsligt en sen kväll att 3032 Plate 4x6 - som jag använt på min jämförelsebild, se nedan också bara finns i set 5941! Varför hade jag en sådan? Jo för ett tag sedan hade sonens klass loppis på en skolmarknad. Jag köpte inte det begagnade Lego som fanns, men läraren som visste att jag håller på sa när det skulle stänga "ta det här" och gav mig en kasse Belville. Tja, det var ju en häxhatt och lite ovanligare grejer, kan ju komma till användning tänkte jag. Nu när jag började leta igenom den där påsen så hittade jag en hel del mer bitar som i princip bara finns i set 5941:


Delar som omisskännligen härrör från det numera ökända Belville-stallet.

Men givetvis inga 4073 i ML - det var inte många småbitar alls. Efter att ha våndats en stund gjorde jag ett inlägg i Facebookgruppen för föräldrar till barn i sonens klass och fick napp - en mamma kände igen påsen de hade skänkt till loppisen! Tyvärr hade de gjort sig av med allt Lego (vad ÄR det för människor egentligen?). Så där gick jag också bet.

Om någon vill hjälpa mig i jakten eller nysta i mysteriet och till att börja med hitta en BILD på 4073 i Medium Lime så vore jag väldigt tacksam. Jag vet att åtminstone två av mina vänner är intresserade och om någon mer vill göra sig besväret och kolla igenom sina lådor med "Round Plate", "gröna nyanser", "Belville" eller "Osorterat loppislego" så är varje liten vänd sten uppskattad. Vi arkeologer brukar hävda att "även ett fyndtomt område är ett resultat", men vi blir förstås gladare om man hittar en guldbägare eller flintskrapa eller krukskärva. Eller en ljusgrön liten plastbit i det här fallet.

Här är vad vi letar efter:


Överst en 4x6-platta i Medium Lime. Under 4073 i (från vänster) Green, Bright Green,  Sand Green, [lucka], Lime, Yellowish Green

Hoppas ni alla har en trevlig lördag i övrigt, det var skoj att ses så pass många över Zoom i eftermiddags!


ColA

Jag letade igenom min låda med 4073 häromdagen men utan resultat.

önskar jag kunde hjälpa dig att komma över biten så du kan få inre frid  :)

mullemannen

Kanske har hittat vad som söks, tredje från topp i bild!
Mvh

Mullemannen

Skafte

Wow, kan det vara sant!?

Råkar du ha någon annan bit i ML, galge eller så som du är säker på är ML för att jämföra?

mullemannen

Citat från: Skafte skrivet 20 februari 2021 kl. 22:11
Wow, kan det vara sant!?

Råkar du ha någon annan bit i ML, galge eller så som du är säker på är ML för att jämföra?

Tyvärr, hittar inget för stunden, ska kolla lite mer nogrant och se om jag har något i mina gömmor
Mvh

Mullemannen

mullemannen

Citat från: mullemannen skrivet 20 februari 2021 kl. 22:20
Citat från: Skafte skrivet 20 februari 2021 kl. 22:11
Wow, kan det vara sant!?

Råkar du ha någon annan bit i ML, galge eller så som du är säker på är ML för att jämföra?

Tyvärr, hittar inget för stunden, ska kolla lite mer nogrant och se om jag har något i mina gömmor

Har ni något som går att jämnför med, kan alltid skicka till er så kan ni jämnföra
Mvh

Mullemannen

Godtfred

Hittade ingen sådan, men Belleville från den tiden hade dottern. Känner inte igen setet. Letade efter hästen istället. Hittade en vit häst, men det var en annan vit häst, nästan identisk, men från ett annat belville set jag kände igen, så sorry.

Kwagge

#7
Så du tycker att jag ska resa mig från soffan o kolla i min dotters Lego lådor efter denna bit? Setet har hon det vet jag  :D



I vårt set var nog alla medium lime bitarna utbytade till Lime förutom 1x4 tilen...

Skafte

Kolla ni som kan, men det verkar som om Mullemannen är dagens hjälte och skickar ett par bitar för jämförelse. Hoppas ni inte ser det som att jag tigger, det var mer själva sökandet som var grejen och nu drog jag i tofsen (för er som minns Gäster med gester) och kallade in kavalleriet - Swebrick. :)

Emma

Om du hittar den där biten blir jag imponerad! Bitar som bara fanns i vissa upplagor av ett visst set. Det är som spökbitar.

Record

Det är kul att följa detta, är lite kul att det växt till en riktig utmaning :)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Skafte

Tänk om Mullemannens bitar kommer i brevlådan idag, då kan vi få gåtan löst redan i eftermiddag!

ColA

Citat från: Skafte skrivet 22 februari 2021 kl. 11:10
Tänk om Mullemannens bitar kommer i brevlådan idag, då kan vi få gåtan löst redan i eftermiddag!

I Stockholm töms inga lådor på helgerna sen något år tillbaka så om den kommer idag så ska jag klaga  :P

Anders67

Detta är väl härligt. Kan det bli mer nörderi, att försöka spåra bitar som nästan inte går att se skillnad på. Hoppas vi kan hitta biten till Skafte, jag vill se hans lyckliga min när han lägger den till sin samling av 1x1 round plates!

o0ger

Citat från: Skafte skrivet 22 februari 2021 kl. 11:10
Tänk om Mullemannens bitar kommer i brevlådan idag, då kan vi få gåtan löst redan i eftermiddag!
Håller tummarna!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.