Författare Ämne: LEGO® Masters Sverige 2021  (läst 17500 gånger)

Inloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 6 129
SV: LEGO® Masters Sverige 2021
« Svar #240 skrivet: 22 september 2021 kl. 17:56 »
Frågan är om man ska gadda sig igen...

Hur hann ni med tatuering mitt i det stressade(?) inspelningsschemat? När jag såg programmet trodde jag definitivt att tatueringen hade skett långt efter bygginspelningarna. Att ni hade blivit vänner som fortsatte träffas efteråt och tillsammans ville minnas tillbaka. Men i nästa scen från byggutmaningen ser jag att tatueringen inte bara är på plats, den är fullt läkt också! Jag förstår om du har tystnadsplikt, men användes verkligen ingen tidsmaskin under inspelningarna?

Utloggad robinnilsson403

• Sekreterare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 1 333
« Svar #241 skrivet: 22 september 2021 kl. 19:20 »
Haha! Nä, han tatuerade mig 3 veckor eller något sådant innan första programmet spelades in.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Utloggad Werner

• Meow.
  • Antal inlägg: 8
    • Wernity
« Svar #242 skrivet: 26 september 2021 kl. 14:24 »
En grej jag funderat på (och antar inte är någon inspelningshemlighet eller så) är: Hur långt är det mellan att avsnitten spelas in? Är det varje vecka eller är det snabbare tempo?

Det har säkert frågats förut, men hittade inget svar. :)
Stockholmare som mest bygger (andras) Star Wars-MOCs. Mancaven börjar bli full nu. Såatteh... Hej!

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 5 257
« Svar #243 skrivet: 26 september 2021 kl. 15:48 »
För oss hade de en dag mellan avsnitten att filma själva byggena så vi fick en ledig dag, men förra året var det tydligen dags för nästa avsnitt redan nästa arbetsdag.

Utloggad Skafte

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Regionsansvarig Gotland
  • Antal inlägg: 5 522
« Svar #244 skrivet: 26 september 2021 kl. 15:49 »
Ja, som Gideon säger var det i säsong 1 inspelning varje vardag, ett avsnitt tog 2 eller 3 dagar. Några undantag med en ledig dag i veckan. Finalen var fyra dagar om jag minns rätt vad de som var med berättat. :)

Utloggad robinnilsson403

• Sekreterare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 1 333
« Svar #245 skrivet: 26 september 2021 kl. 16:56 »
Ja, som Gideon säger var det i säsong 1 inspelning varje vardag, ett avsnitt tog 2 eller 3 dagar. Några undantag med en ledig dag i veckan. Finalen var fyra dagar om jag minns rätt vad de som var med berättat. :)

Jäklar! För oss tog ett avsnitt typ en vecka...
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Utloggad Betweenbrickwalls

• Betalande medlem 2022
  • *
  • 41-årig tjej med särskilt intresse för arkitektur
  • Antal inlägg: 865
« Svar #246 skrivet: 26 september 2021 kl. 21:36 »
Ja, vi höll ett hiskeligt tempo. Full arbetsdag med lunchpaus. Vid ett flertal tillfällen åt vi dessutom middag i studion för att sedan fortsätta bygga lite till. Utan tvekan något av det mest ansträngande jag har gjort.
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Utloggad Werner

• Meow.
  • Antal inlägg: 8
    • Wernity
« Svar #247 skrivet: 27 september 2021 kl. 09:06 »
Tack för svaren! Låter som första säsongen hade ett betydligt högre tempo då; vilket säkert förklarar varför det känns som det var (stundtals) mer stressade och utmattade deltagare där.
Stockholmare som mest bygger (andras) Star Wars-MOCs. Mancaven börjar bli full nu. Såatteh... Hej!

Utloggad mechamike

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Mikael Johansson
  • Antal inlägg: 8 446
« Svar #248 skrivet: 27 september 2021 kl. 09:17 »
Första säsongen vill man nog hålla nere produktionskostnaderna innan man vet hur konceptet bär sig så då kanske man vill minimera dyr studiotid? Oavsett vad så hoppas jag dom byter produktionsteam till en ev säsong 3, ingen skugga på er deltagare men jag har inte ens ids  sett det senaste avsnittet  utan nöjer mig med den Gotländska snabbreprisen..

Utloggad andli

• Administratör
  • *
  • Antal inlägg: 3 335
« Svar #249 skrivet: 27 september 2021 kl. 16:25 »
Måste säga att produktionen växer lite för varje avsnitt
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #250 skrivet: 27 september 2021 kl. 18:41 »
LEGO Masters mini-reunion hos jacobjacob76 i hans studio i Helsingborg, på väg hem från Skaerbaek.
« Senast ändrad: 27 september 2021 kl. 21:18 av Gideon »

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 910
« Svar #251 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 21:17 »
Verkar som att de försöker få till uppdrag med så ovanliga moment som möjligt. Men det var ju lite spännande att se hur allt skulle falla på plats så att säga. Men som vanligt så har jag lite svårt att förstå hur domaren resonerar i sin bedömning. Men vi är överens vad gäller dagens vinnare i vilket fall. Bra jobbat allihopa!

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #252 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 21:29 »
Undervattensbygget var helt klart ett av de roligaste på hela serien, men läskigt när man inte vet hur det kommer bete sig när det sänktes ned i vattnet :O
Framför allt att våga bygga stort och därmed stänga in en hel del luft när det skulle sänkas ned i vattnet. Min lösning var att både pelarna och bläckfiskens huvud var ihåliga, med en öppning i botten och toppen så det skulle fyllas med vatten när bygget sänktes ned. Toppen på templet låstes fast med både snören och en del "pinnade" löv, samma teknik som jag låste ihop midsommarstången med.
Bläckfiskens armar gjordes av en kombination av leder med snören och ball joints, för att kunna dels få helt flexibla leder och dels kunna styra böj i början och längst ut på armarna.

(Det kan hända att legobitar i olika konstellationer badade badkar på Scandic Star Sollentuna nån kväll mellan inspelningsdagarna ;) )

En intressant detalj jag noterade nu när jag såg avsnittet också var att bilderna på bygget var bättre när de filmat det direkt, på "beautyshot" som filmats dagen efter hade det fällts ut en massa små bubblor på legobitarna. (Det verkade också som sjöhästen hade lossnat mellan dagarna och flöt på sin rätta plats under beautyshot)

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2022
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 910
« Svar #253 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 21:41 »
Misstänkte att det var snören i vissa leder eftersom armarna var så flexibla, men såg inga snören, bara ball joints.

LEGO i badkaret minsann... Dags att växa upp kanske?

Utloggad Gideon

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #254 skrivet: 10 oktober 2021 kl. 21:54 »
Misstänkte att det var snören i vissa leder eftersom armarna var så flexibla, men såg inga snören, bara ball joints.

LEGO i badkaret minsann... Dags att växa upp kanske?
Vi fick klippa valfria längder av legosnören. Det gjorde ont i själen men den hade man redan sålt till...TV4...för att göra "bra TV"  ::) )

Haha jag sa inte att jag badade med legot! :P
Slutsatsen var i alla fall att ALLT flöt.