Författare Ämne: [MOC] Lego Ideas - We love sports!  (läst 903 gånger)

Utloggad scholm

• Antal inlägg: 135
    • www.scholm.com
[MOC] Lego Ideas - We love sports!
« skrivet: 10 januari 2021 kl. 16:36 »
Eftersom Lego Ideas har den goda smaken att köra en tävling på temat sport kände jag ett oemotståndligt sug efter att delta - och därmed skicka in mitt första bidrag efter att ha varit "medlem" hos Lego Ideas i åtta år...
Titeln är "Olympic Heroes" och bygger på de fem olympiska ringarna i blått, gult, svart, grönt och rött samt det de står för, nämligen de fem kontinenterna Europa, Asien, Afrika, Oceanien och Amerika.
Därefter en olympisk hjälte per kontinent, både män och kvinnor, både sommar och vinter - så valet föll mer på en historia att berätta för varje idrottare än den som givet är störst. Alltså valde jag bort namn som Michael Phelps, Usain Bolt och Carl Lewis och hamnade istället på:
Blå - Europa - Marit Björgen: Den mest medaljbehängda vinteridrottaren genom tiderna.
Gul - Asien - Sawao Kato: Den asiat som plockat flest OS-guld genom tiderna.
Svart - Afrika - Abebe Bikila: Den förste svarta afrikanen att vinna OS-guld och en föregångare för de löpare från Östafrika som nu dominerar löpningen i världen.
Grönt - Oceanien - Steven Bradbury: Den första från den södra hemisfären att bli olympisk mästare, dessutom ett av historiens mest oväntade OS-guld.
Rött - Amerika - Alice Coachman: Den första svarta kvinnan att vinna OS-guld (att det råkade vara i höjdhopp är förstås en bonus).

Sista dag för inlämning av bidrag är 8 februari och sen får vi se hur det går...

Länk til lmitt bidrag https://ideas.lego.com/challenges/5c659186-fb0b-46ab-8f9f-e619ccd8bd28/application/360b17c3-bea3-4fd7-902a-c093deedb4f8
« Senast ändrad: 11 januari 2021 kl. 22:02 av CopMike »
Livet är som ett Legobygge - färggrant och fullt av möjligheter.

Utloggad mattiasr

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 68
SV: [MOC] Lego Ideas - We love sports!
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2021 kl. 10:28 »
Fina historier till varje atlet! Tycker även jag som är helt sport ointresserad.

Ett sådant här kit borde gå att sälja i samband med något OS.

Utloggad CopMike

• Global Moderator
  • *
  • Fabuland forever!
  • Antal inlägg: 2 373
SV: [MOC] Lego Ideas - We love sports!
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2021 kl. 10:50 »
Riktigt snyggt som helhet och de enskilda byggena - well done :)!