Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[WIP] All Quiet on the Martian Front - Landship

Startat av humlan, 07 november 2020 kl. 16:39

Föregående ämne - Nästa ämne

humlan

Sucker för Steampunk och liknande så ligger War of the Worlds nära hjärtat. Synd bara att de ännu inte gjort nån bra film på boken. (Bäst hittills är den från 50-talet)

Men det är inte bara jag som gillar, så det finns ett figurspel som utspelar sig vid invasion två, när Martianerna återvänder för att ge igen. Spelet kallas All Quiet on the Martian Front..

https://boardgamegeek.com/boardgame/142219/all-quiet-martian-front

Denna gången är jorden mer redo.  8)

Jag bygger ett Landship, eller LandSHIP ;D baserat på spelets Landship / Land Ironclads.

Hitintills har jag byggt vänster framhjul, eh, framband?  8)

Jag bygger normalt från bitinnehav jag redan har, denna (och ett projekt till som jag inte har visat ännu) ska jag bygga rätt oavsett bitinnehav. Så det blir en del regnbågsbygge för att testa teknik mellan BL-orders.  Nytt för mig, men vardagsmat för andra.

Första BL-ordern landade i veckan, så jag har börjat bygga mera... Lite rädd att den blir svag där frambanden ska gå att vridas, får exprimentera och/eller fulbygga stöd.  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

humlan

Storleken är spikad, förmannen verkar vara nöjd med framstegen...  ;D
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Joacim


Bokeslundsparken


humlan

Runda former och Lego....  :o

Suttit i två dagar och laborerat med att försöka bygga de små kanontornen. "Små" är dock relativt  8)

Först försökte jag med de gröna bitar jag redan har, vilket inte gav önskat resultat, sen gav jag upp och lekte med grått som jag har mest av.

Nu när jag känner mig nöjd så inser jag att 3x2 slope inte finns i grönt  :-[  men det borde gå med 3x1 slope som tack o lov finns... Har en pågående korg hos en BL-butik, men den har givetvis lite i minsta laget med 3x1...... Oh well... Kanske bryter in med mörkbrunt och/eller grått, kan bli bra...  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

humlan

Måste för övrigt bygga om infästningen för frambanden, då jag hade missat att det kommer ett kanontorn där och inte överbyggnad... Men det blir nog bättre, för då kan jag bygga en bättre anslutning för motoriserad styrning  ;D
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Joacim

Jag tycker att det ser bra ut med gråa kanontorn.

humlan

Citat från: Joacim skrivet 11 november 2020 kl. 05:48
Jag tycker att det ser bra ut med gråa kanontorn.
Det gör det iofs, men de är gröna på förebilden så gröna ska de bli :)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Joacim

Citat från: humlan skrivet 11 november 2020 kl. 18:34
Citat från: Joacim skrivet 11 november 2020 kl. 05:48
Jag tycker att det ser bra ut med gråa kanontorn.
Det gör det iofs, men de är gröna på förebilden så gröna ska de bli :)

Det är Kalle på det!

humlan

Väntat på BL-order numero due, så väldigt lite bygge har skett...

Men nu har jag alla bitar för att göra klart underredet/chassiet. Styrningen och drivningen är redo för motorisering.  ;D
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

pehter aka ibbe

Citat från: humlan skrivet 22 november 2020 kl. 01:28
Väntat på BL-order numero due, så väldigt lite bygge har skett...

Men nu har jag alla bitar för att göra klart underredet/chassiet. Styrningen och drivningen är redo för motorisering.  ;D

Det finns en stor risk att du kommer att knäcka kardanknutar, dom där tål inte mycket innan dom går sönder i axelfästet. Den nyare 62520c01 håller bättre.
Byt till en nyare diff, kugghjulen som driver den där knäcks lätt och kuggar lätt över vid tyngre last.
För att minsta stressen på drivlinan kan du köra med nedväxling direkt i bandställen så blir det mindre vridmoment i drivlinan.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

humlan

Hade ingen aning om att det finns olika kardanknutar, tog de jag hade, vilka är från innan mina Dark Ages.... Har inga nya, så testar med dessa först. Lite osäker om det alls kommer funka att motorisera, gör inget om det inte funkar då den är till för att ställas ut. Men lite kul skull det vara  ;D

Fotat den andra diffen jag äger, är den hållbarare?

Bra tips att sätta reduktion direkt vid banden, för att minska stressen, tack!

Har byggt klart underredet och monterat på alla larvfötter. Så förutom montering av själva motorerna så är jag redo att börja bygga överdelen  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

andreaseldh

Citat från: humlan skrivet 23 november 2020 kl. 00:35
Fotat den andra diffen jag äger, är den hållbarare?

Tror problemet är det lilla kugghjulet med 14 taggar 4143. De nyare med 12 taggar 6589 är mer hållbara!

humlan

Citat från: andreaseldh skrivet 23 november 2020 kl. 02:35
Tror problemet är det lilla kugghjulet med 14 taggar 4143. De nyare med 12 taggar 6589 är mer hållbara!

Ska kolla lite vidare, tack för tips :)

Nu har jag två byggtekniska funderingar jag måste bestämma mig för.

1. Bygga om styrningen, funderar på en helt annan upphängning av frambanden. Nu är det satta med en C-liknande kontsruktion för att försöka få del av tyngden fram mot mitten på bandet och inte på sidan. Fungerar ish-bra och borde palla full tyngd, men nuvarande styrmekanism ger väldigt litet styrutslag. Funderar om jag kan bygga om så att det blir lite mer som i en bil, med stag som går ut från mitten. Dock är jag rädd att det blir för svagt, men det kommer bli mycket snyggare och man skulle kunna fulbygga in stöd.

2. Storleken, överbyggnanden är lite oproportionerligt stor i förhållande till larvfötterna, om man jämför med förebilden. Men stor är en intressant imponatorfaktor. Måste bestämma mig för om den blir bättre eller sämre med en lite förminskad  storlek.  8)
För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

o0ger

Följer med intresse. Jag har länge velat bygga nåt liknande, men det har inte blivit av. Dels på grund av att det blir så stort men också på grund av att jag inte har så bra koll på tekniken med larvbanden. 
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.