Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Några frågor (exklusiva set, priser, vip-poäng etc)

Startat av tobababy, 10 oktober 2020 kl. 09:24

Föregående ämne - Nästa ämne

tobababy

Hej forumet, det här blir rent tekniskt min andra post, men det känns som min första, så snabb bakgrund:

Jag har för drygt något år sen kommit ur min dark age och har sedan dess köpt på mig ett gäng set som jag... ehhh jag menar barnen... ska få leka med. Jag har slagit till vid olika reor och i olika butiker.

När jag hittade Mos Eisley Cantina 75205 började jag fippla med min första MOC (fortfarande WIP, jag är jeffligt långsam haha) men störde mig på att det bla saknades Biths och tyckte de var för dyra på Bricklink/Brickowl.

Nu har som bekant the mother of all cantina sets 75290 släppts och jag sitter och dreglar, sjukt sugen. Men alltså 3999:- det är ju mer än dubbelt så dyrt som det dyraste jag köpt hittills. Jag blir också förvirrad nu när settet är nytt och markerat som "exklusiva" på lego.com

Så mina frågor:

a) Vad innebär det att ett set är exklusivt? Jag antar att det handlar om tillgänglighet och inte bara en label för att visa på att det är extra påkostat. Brukar exklusiva set vara exklusiva för alltid, eller kommer de säljas lite här och var kanske lagom till jul?

b) Enligt min erfarenhet verkar det alltid vara billigare att köpa på andra ställen än just lego.com men både Cantinan 75290 och tex Razor Crest 75292 är enligt prisjakt dyrare hos de få andra butiker som just nu har dem.

c) Är det nån som bryr sig om legos vip-poäng? Jag kollade runt lite på vip-avdelningen och belöningarna verkar ju inte vara något att hänga i granen direkt. Vad använder ni ev vip-poäng till?

Tack och hej /T

Peter S

A) brukar dyka upp även på andra ställen så småningom (efter några månader), men med coronasituationen vet jag inte hur lego resonerar. Kan bli kortare eller längre tid innan de släpps.
B) de har en konkurrensfördel och kan driva upp priserna. Exklusiva set kan ta slut hos lego och då får man välja på att vänta eller betala mer.
C) jag plockar ut kuponger som ger pengar tillbaka. Men det strular ibland så jag har en del innestående för tillfället. Tycker att poängen är en trevlig förmån men räknar inte med den. Vet att vissa shoppar järnet när det är dubbla poäng, men jag har svårt att hämta hem den vinsten jämfört med att shoppa smart och utnyttja andra erbjudanden.

o0ger

Om du verkligen, verkligen vill ha ett visst set så ska du nog ta och köpa det nu. Visst, det kan dyka upp billigare senare, men det vet man aldrig.

Om det mer är så att du tycker att det skulle vara kul att ha, men inte superviktigt så tycker jag du ska vänta och se om det dyker upp på rea nån gång.

Jag som nästan aldrig köper något på lego.com (förutom på Bricks & Pieces) tycker att VIP är mer eller mindre helt värdelöst.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

crowwlime_

Ibland kan LEGO ha små set som bara går att kamma hem med VIP-poäng. Och inte finns till försäljning någon annanstans. Men det är inte ofta... Minns att jag kunde välja för något år sedan.
Det är ju däremot vanligare att dom har 'Gifts with purchase'. t.ex Handla Star Wars för 800kr och få med en en byggbar R2D2 . inget supervärde i sig, men en kul grej för samlare. Finns det dessutom något set på rea & är dubbla VIP. Då kan man till och med få till en bra deal.

ColA

Jag tycker om Lego.com och deras butiker. Bonus systemet tycker jag är bra och enkelt!

Men jag köper så många set så jag handlar mestadels på andra billigare ställen. Exklusiva set och gratis gåvor jag vill ha är tillfällen jag handlar där.

BrickMe

Exklusiva set kan innebära att de bara säljs via TLGs webshop och deras butiker (inledningsvis). Förstår inte hur TLG resonerar kring det men det är ju set som produceras för att säljas. Om det är så att de själva inte kan sälja så mycket som de kalkylerat eller hur det kommer sig att de senare dyker upp till försäljning på andra ställen är i alla fall för mig en gåta....

Det nya systemet med vip poäng som ska omvandlas till kuponger är onödigt krångligt. I slutändan är det ändå rätt skönt att ha en innestående poängsumma när man vill köpa ett lite dyrare set och kunna dra av på priset.


BeardedNerd

Det är säkert experter som vet det här, men är det inte så att de "exklusiva" seten generellt säljs i mycket mindre upplagor? Även om det handlar om tusentals set, så är det förmodligen orimligt att distribuera dem till varenda liten leksaksbutik i hela världen, där de kanske aldrig blir sålda. Om setet har för smal publik är det bara slöseri med plats och pengar för en butik som bara säljer de populära seten.


LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.