Författare Ämne: Byggtips kugghjul  (läst 1067 gånger)

Utloggad Peter S

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 4 090
SV: Byggtips kugghjul
« Svar #15 skrivet: 24 oktober 2020 kl. 10:40 »
Jag är osäker på vad sprängskissen visar, vad man har den till och varför det ska vara icke-lego-färger. Har förstått att det är poppis att visa ”drivlinan” för sig, men vet inte varför.

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 5 367
SV: Byggtips kugghjul
« Svar #16 skrivet: 24 oktober 2020 kl. 14:31 »
Jag är osäker på vad sprängskissen visar, vad man har den till och varför det ska vara icke-lego-färger. Har förstått att det är poppis att visa ”drivlinan” för sig, men vet inte varför.

Jag ser den som ett pedagogiskt hjälpmedel. Låt mig förklara de problem jag har stött på under arbetets gång, så får vi se om dina frågetecken rätas ut?

sprangskiss by Andreas Eldh, on Flickr
  • Eftersom de gröna järnvägshjulen är bland de snabbast roterande på stationen, vill jag att motorn ska driva dessa. Men det finns inte markfrigång nog att placera motorn i samma höjd, så jag kopplar den via den lodräta gröna axeln och får då dessutom plats för ytterligare en utväxling 12 mot 20.
  • Det röda däckshjulet ska rotera 10,5 gånger långsammare än de gröna järnvägshjulen. Detta löses med 8 mot 24 och 8 mot 28. Men lektion 5 lär oss att de övre gula axlarna då blir förskjutna en stud mot varandra. Kardanknutar från lektion 2 tog för stor plats och hindrade den lodräta gröna axeln, och enbart 8 mot 8 skulle göra att hjulen snurrade åt olika håll. Alltså blev jag tvungen att även lägga in en 16 mot 16.
  • I mitt första test gick klockan för fort, då hade jag ett 24 i botten på den mörkröda axeln. Bytet till 40 råkade även få den trevliga bonusen att klocktornet blev mer symmetriskt placerat på huskroppen. I övre änden av de mörkröda axeln har jag min enda chans att styra att klockan går åt rätt håll, genom att placera 28 ovanför 12, som vi lärde oss i lektion 3.
  • Samtliga järnvägshjul, oavsett färg, är kopplade till 20 medan alla axlar mellan är 12. Detta är för att vågräta och lodräta axlar inte ska råka bita tag i varandra i övergångarna till och från portalen. I verkligheten är det kanske inte nödvändigt, eftersom den lodräta axeln lutar (men det har jag inte tagit med på sprängskissen).
  • Slutligen ser vi att man måste placera järnvägshjulens 20 omväxlande utanför och innanför, för att alla hjul ska gå åt rått håll.