Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC/MOD]: Ny Lego vägtejp #854048

Startat av Selander, 04 oktober 2020 kl. 12:57

Föregående ämne - Nästa ämne

Selander

Lego släppte en ny vägtejp för ett litet tag sedan. Den är löjligt smal, ca 8cm, så idén var att modifiera den till en bredare gata med gång/cykelväg/vägren. Efter lite fiddlande så kom jag fram till den här designen.
Eftersom jag är old school (läs: snål) bygger jag helst hus etc på vanliga base plates, och en sån här väglösning passar fint att sticka in lite grann under två rader av base plates. Så tanken är att Klossboda samhället ska få en sådan här väg 😀
En fördel med tape (förutom kostnad) är att ytan är mattare och mer realistisk än superglansiga bit- eller tile-baserade vägar. Och fortfarande LEGO 😁

insurrection

Är det två eller tre du klipper ihop till en då, på bredden?

Selander

Citat från: insurrection skrivet 04 oktober 2020 kl. 18:20
Är det två eller tre du klipper ihop till en då, på bredden?

Tre bitar ! Det går åt en del tejp.... :D

janhansson

Trevlig färgskala på vägen, men det verkar som en del precisionsjobb - jag antar att du har en tejp i mitten, och sedan två tillkapade "halvor" på varje sida för att få till det? Har du provat att göra några korsningar?

Selander

Citat från: janhansson skrivet 04 oktober 2020 kl. 19:53
Trevlig färgskala på vägen, men det verkar som en del precisionsjobb - jag antar att du har en tejp i mitten, och sedan två tillkapade "halvor" på varje sida för att få till det? Har du provat att göra några korsningar?

Ja, men även den i mitten är kapad i varje sida så ....visst krävs det en del precision. Jag använder stållinjal och en mindre bladkniv.
Ska göra en T-korsning som nästa steg...

jalex

Det ser ju mycket bättre ut! Hur tänkte dem när de gjorde en så smal gatutejp!? Det får väl knappt plats en 4 pluppar bred bil där? Lastbilen är förresten väldigt fin!  :)
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Selander

Citat från: jalex skrivet 06 oktober 2020 kl. 15:41
Det ser ju mycket bättre ut! Hur tänkte dem när de gjorde en så smal gatutejp!? Det får väl knappt plats en 4 pluppar bred bil där? Lastbilen är förresten väldigt fin!  :)

Tack! En 4wide bil åker med hjulen i princip på mittlinjen ut till vägrenslinjen....så det är ett mysterium att tejpen är så smal, helst eftersom målgruppen (nu gisssar jag) är barn med speed champions bilar som ju är 6/8wide !!!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.