Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Byggarbetsplats

Startat av Selander, 26 september 2020 kl. 15:26

Föregående ämne - Nästa ämne

mortil

Citat från: Selander skrivet 27 september 2020 kl. 21:37
Citat från: mortil skrivet 27 september 2020 kl. 20:51
Gissar på att det är typ en EW160 eller liknande ? :P  riktigt snyggt.

Volvo EW220 har jag sneglat på, men den är väl rätt lika en 160 skulle jag anta.... (...det är grävmaskinen vi talar om här). Jag laddade ner Volvos broschyr och studerade bilder och mått så det skulle bli hyfsat proportionellt, och jag är faktiskt väldigt nöjd med hur det blev.

tycker du lyckades riktigt bra.  Tror det är motvikten och bommen som skiljer sig mest på dom.  hytt och underrede är lika vad jag vet. (sätter solfilm på ett x antal varje år så man blir lite lätt smittad av nörderi :P )
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

Boathill

Jag gillar ju också grävmaskiner! :) om vi ändå ska nörda, byggtekniska skäl att kolven till stickan sitter "åt andra hållet"?

Selander

#17
Citat från: Boathill skrivet 27 september 2020 kl. 23:43
Jag gillar ju också grävmaskiner! :) om vi ändå ska nörda, byggtekniska skäl att kolven till stickan sitter "åt andra hållet"?

Historiska skäl....den har suttit så på tidigare version. Det KAN vara byggnadstekniskt också, de använda "cylindrarna" har ju en mkt enklare uppbyggnad än en riktig dito, så det kan vara ett medvetet val (minns inte på rak arm).
Får successivt undersöka om den kan roteras för att bli mer autentisk.... :D

LelleB

Ja det här är maskiner av klass.
Speciellt grävmaskinen och hjullastaren väcker ett habegär! Grymt.

kalle

Fina maskiner :)
Saknar en schaktkärra och en rotortilt på volvon.  ::)

pehter aka ibbe

Nån måtta får det väl ändå va, F88:an är alldeles för gammal för dom där maskinerna. Byt ut dom maskinerna mot en Åkerman och en Parca så börjar det likna något  8)

Gillade däcken på lastarn, vilka däck har du kombinerat för att få till det?

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Selander

#21
Citat från: pehter aka ibbe skrivet 28 september 2020 kl. 21:51

Gillade däcken på lastarn, vilka däck har du kombinerat för att få till det?

Inifrån och ut:
Fälg 30285
Däck 30648
Utfyllnad (1x) per däck 2815
Däck 2696

Orsaken till "utfyllnad" är att yttersta däcket har ett "koniskt" hål med två olika diameter. Se fälg 2695 så förstår man....

F88:an är för övrigt i utmärkt skick, så den har inga problem att hänga med sina yngre kusiner  ;D

pehter aka ibbe

Citat från: Selander skrivet 29 september 2020 kl. 10:23

Inifrån och ut:
Fälg 30285
Däck 30648
Utfyllnad (1x) per däck 2815
Däck 2696

Orsaken till "utfyllnad" är att yttersta däcket har ett "koniskt" hål med två olika diameter. Se fälg 2695 så förstår man....

F88:an är för övrigt i utmärkt skick, så den har inga problem att hänga med sina yngre kusiner  ;D

Tyckt att 2696 har varit rätt storlek till en del saker men den har ju haft olika diametrar vilket ställt till det, ska kanske se över några av mina byggen....

En gammal Volvo lastbil kan aldrig vara i sånt skick.
Ska kanske erkänna att det finns vissa saker som färgar min åsikt där  ;)

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.