Författare Ämne: [MOC] Amazon: The River  (läst 482 gånger)

Utloggad Full Plate

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 384
[MOC] Amazon: The River
« skrivet: 08 september 2020 kl. 20:21 »
Har senaste månaden hållt på med ett projekt tillsammans med en fransk violinist med temat Amazonas, där vi jobbat med att gestalta olika teman av regnskogen i Lego och musik.

Första temat var 'The River' :) Vissa av er vet kanske att jag gillar att djupdyka i naturbyggen, så detta projekt passade mig rätt bra.

Använde en hel del gamla tekniker för växligheten, men även några nya. Den mest centrala nya tekniken är nog de hängande ljusgröna löven som hänger och svänger någorlunda fritt. Tyckte det kunde vara kul att låta gravitationen bestämma hur allt skulle hamna, men det behövdes ändå piffas till lite för att se bra ut i slutändan.

Hoppas ni gillar det :)

Utloggad Joacim

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Joacim Larsius
  • Antal inlägg: 1 249
SV: [MOC] Amazon: The River
« Svar #1 skrivet: 09 september 2020 kl. 06:01 »
Snyggt! Måste gå en kurs hos dig hur man bygger så levande växtlighet!

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 122
« Svar #2 skrivet: 09 september 2020 kl. 06:59 »
Som vanligt, mycket snyggt! Gillar den snottade marken. Det ger ett rent intryck, och låter verkligen framhäva växtligheten.

Utloggad Full Plate

• Betalande medlem 2020
  • *
« Svar #3 skrivet: 10 september 2020 kl. 21:40 »
Tackar! Har en del tutorials på fullplatebuilds.com, nog mestadels träd, men en del för buskar också :)

Som vanligt, mycket snyggt! Gillar den snottade marken. Det ger ett rent intryck, och låter verkligen framhäva växtligheten.
Tack Emma!
Den "snottade marken" ska vara den grumliga floden dock, så jag har nog missat målet där :-\ Du är inte den första som sett det så, så finns nog en läxa för mig att lära här :)

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 105
« Svar #4 skrivet: 11 september 2020 kl. 21:17 »
Tackar! Har en del tutorials på fullplatebuilds.com, nog mestadels träd, men en del för buskar också :)

Tack Emma!
Den "snottade marken" ska vara den grumliga floden dock, så jag har nog missat målet där :-\ Du är inte den första som sett det så, så finns nog en läxa för mig att lära här :)

För mig var det mer självklart att det är vatten du byggt, men det kan bero på att jag faktiskt varit i Amazonas (eller kanske "rest igenom" är en bättre beskrivning av när man åker flodbåt). Jag börjde direkt tänka på "Encontro das Águas": https://en.wikipedia.org/wiki/Meeting_of_Waters

Utloggad Colligo

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 60
« Svar #5 skrivet: 13 september 2020 kl. 13:36 »
Rakt igenom; fyra kanonbygge!

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 122
« Svar #6 skrivet: 13 september 2020 kl. 15:47 »
När du säger att det är vatten så är det självklart. Men uppenbarligen svårt att få fram för en åskådare utan referensbild... Det kanske mer säger något om min okunskap kring Amazonas, dock.

Hmm. Tål att funderas på om det finns något bra sätt att bygga grumligt vatten.

Utloggad Full Plate

• Betalande medlem 2020
  • *
« Svar #7 skrivet: 13 september 2020 kl. 20:05 »

Tack Emma!

För mig var det mer självklart att det är vatten du byggt, men det kan bero på att jag faktiskt varit i Amazonas (eller kanske "rest igenom" är en bättre beskrivning av när man åker flodbåt). Jag börjde direkt tänka på "Encontro das Águas": https://en.wikipedia.org/wiki/Meeting_of_Waters
Ah intressant! Har aldrig varit där, men kul att det finns igenkänningsfaktor för någon som faktiskt varit där :) Det var ju verkligen häftigt med floderna som gick ihop sådär. Ganska olika färger på vattnet! :)

Rakt igenom; fyra kanonbygge!
Tackar! Kul att du gillade hela serien :)

När du säger att det är vatten så är det självklart. Men uppenbarligen svårt att få fram för en åskådare utan referensbild... Det kanske mer säger något om min okunskap kring Amazonas, dock.

Hmm. Tål att funderas på om det finns något bra sätt att bygga grumligt vatten.
Ja, det är nog väldigt lätt associera det som mark. Det är nog lite standard med dark tan som jord i lego kretsar också, så svårt att bryta sig loss från det, även om jag tror det nog är rätt färgval.