Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] UCS Shaana - byst i skala 1:1

Startat av BeardedNerd, 08 september 2020 kl. 18:54

Föregående ämne - Nästa ämne

BeardedNerd

Länge sedan sist, men jag har varit upptagen med ett minst sagt storskaligt bygge. Någon som pysslade med 2019 års Lugbulk kanske undrade varför i hela friden jag beställde flera hundra 2x4 tiles i metallic silver. Idén var att återskapa min favoritkaraktär Shaana i skala 1:1, och eftersom hon är klädd i en glänsande rustning var det ett lämpligt projekt.

Jag började i höstas och ritade upp figuren i fullskala på dörren för att få till proportionerna. Sen byggde jag ansiktet och en grundläggande struktur för bröstkorgen. Sen byggde jag på i sektioner och beställde mer bitar allt eftersom. För att vara tillräckligt stabil i den här skalan var det snart nödvändigt att bygga en rejäl inre struktur. Huvudet består av en central struktur som vilar på axlarna (det går att ta loss för transport) och som sedan är klädd med de olika sidorna av ansiktet och håret.

Utsidan av rustningen är nästan enbart silverbitar, framför allt tilesen och en massa curved slopes från Agents och tidigare, från den här roliga tiden då Lego höll på att konkursa sig med exklusiva färger. Jag har också använt bitar från Mini Cooper, Sopwith Camel, DOTS, Ferrari 911 och Apollo 11, bland annat.

För att få en stabil bas att lyfta i byggde jag en platta i två sektioner som sticker upp i torson och låser fast i strukturen från varsin sida, inspirerad av den stadiga Sydney Opera House-basen.

Jag valde att göra en byst för att jag inte hittade något lämpligt sätt att avsluta armarna mot en nedre platta, men jag byggde faktiskt en fullt poserbar högerhand för att testa.

Hon är 70 cm hög och väger åtskilliga kilo. Jag har sedan länge tappat räkningen på hur många bitar som gick åt, men jag vet i alla fall att jag köpte upp en tredjedel av de 2x6 curved slopes som fanns i metallic silver på Bricklink.

En utförligare berättelse finns här:
http://www.beardednerd.se/lego-moc-11-avdank-ultimate-collector-series-shaana/



Tornet


Emma

Du har lyckats bra med ansiktet! Särskilt ögonen, munnen som snörper och håret. Håret är min favorit! Att du lyckats få det så "animerat" och att du vågat använda så pass stora bitar med lyckat resultat.

Bysten ser lite stel ut, kanske jobba lite mer med axelplattorna?

byStfn

Häftigt! Ansikte och håret är extra imponerande!

Teabox

Najs :) Gillar konstruktionen/designen av huvudet.

Skulle vara kul att se den IRL någon dag.

CopMike

Vilken grym och mäktig MOC du klossat ihop :D! Kul att läsa om hela processen också! Ser fram emot att se den live ;D!

BerraBZ

"bitar som gick åt, men jag vet i alla fall att jag köpte upp en tredjedel av de 2x6 curved slopes som fanns i metallic silver på Bricklink"

--> Kallas väl för SHIP, eller hur?
Fantastisk bygge! Mycket snyggt!!!!

magnuzobricks


V.L.flower

Kul å se WIP-bilderna. Och ja... Wow.
I Love Studs
https://konstnarviolalindell.se
insta: konstviolalindell

BeardedNerd

Jag modellerade huvudet i Studio, för att kunna experimentera lite. Det är inte aktuellt att bygga fler hela figurer, men kanske någon fler som bara är ett huvud.


Emma

Jag gillar verkligen det där ansiktet!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.