Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] HAL9000

Startat av Godtfred, 03 september 2020 kl. 20:48

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

- Open the pod bay doors, HAL


HAL9000
by gonkius, on Flickr

(Ja alltså ärkeskurken i filmen 2001:a space odyssey - för de som inte hänger med i genren klassiska filmer från 60-talet...)

Bara LEGO-bitar i bygget, ljuskällan är en Lightbrick. Började för ett bra tag sedan bygga med silverbitarna i LBG, men upptäckte nyligen att kurvtilesen nu fanns i silver, och att jag dessutom hade sådana hemma. Blev mycket mer likt originalet.

- Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Good-bye...

Peter S

Om man tar bokstäverna efter H, A och L får man I, B och M. Ett sammanträffande?

Myko

My god... it's full of stars awesome!

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred

Men tack för kommentarerna. Blev lite lurigt med fotot, det längst i mitten är inte alls vitt utan helrött. Använde en hel del bitar för att få en snygg spridning av ljuset. Den centrala biten är 24130 som sprider ljuset intressant som syns på skuggorna på bilden:


För nördarna (kanske finns någon här?) finns det fler sammanträffande, tex så inspirerade helt klart mitt förra bygge till att slutföra det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Echoes_(Pink_Floyd_song)#Echoes_and_2001:_A_Space_Odyssey_synchronisation_rumours

Finns ett gäng Youtube-klipp om man är intresserad. Tex: https://www.youtube.com/watch?v=rn7MmS3vazU

Godtfred



Ur en annan vinkel och sänkt exponering som visar färgen på ögat bättre...

Anders67

Citat från: Godtfred skrivet 04 september 2020 kl. 21:09


Ur en annan vinkel och sänkt exponering som visar färgen på ögat bättre...
Så coolt! Har du byggt in en AI också?

Godtfred

Citat från: Anders67 skrivet 05 september 2020 kl. 08:17
Så coolt! Har du byggt in en AI också?
Började göra det, men som tur var kom jag på vad som kan hända. Vill inte att mitt bygge stänger av mina livsuppehållande system för att den anser mig vara en risk. Så det blev inget med det...

CopMike

Coolt bygge, jag har alltid gillat filmen och dess lite långsamma tempo!

ingels

Hur du har fått till HAL's öga är basle mig inget annat än magnifikt klossat. Vore kul att se den live och med egna ögon för att se hur pass mycket den verkligen lyser upp. Antar att en LED diod skulle göra susen när det är mörkt i samma rum?

Du skulle kanske kunna trolla in en Raspberry Pi på nåt vänster och någon liten högtalare så han kan sjunga Daisy för att skrämma livet på ont anande förtrollade skådar av ett Kanonfint bygge.

Pink Floyd och 2001 sammanträffande var ny info för mig men man slutar ju aldrig förvånas över deras musik
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Godtfred

Citat från: ingels skrivet 06 september 2020 kl. 16:18
Hur du har fått till HAL's öga är basle mig inget annat än magnifikt klossat. Vore kul att se den live och med egna ögon för att se hur pass mycket den verkligen lyser upp. Antar att en LED diod skulle göra susen när det är mörkt i samma rum?

Du skulle kanske kunna trolla in en Raspberry Pi på nåt vänster och någon liten högtalare så han kan sjunga Daisy för att skrämma livet på ont anande förtrollade skådar av ett Kanonfint bygge.

Pink Floyd och 2001 sammanträffande var ny info för mig men man slutar ju aldrig förvånas över deras musik
Lightbricken lyser mer än tillräckligt redan i normal belysning. Men svårt att få det lika snyggt på ett foto som det är i verkligheten. Får väl skruva isär och hänga på en riktig strömförsörjning om den ska stå och lysa hela dagar. Ingen aning hur länge de små inbyggda knappcellerna orkar med...

Men bra idé vad gäller interaktivt ljud. Har ju ordnat detektorer baserat på reflekterat IR-ljus genom glasruta tidigare (mha https://www.velleman.eu/products/view?id=378706). Hmm...

Nextuz

Jag gillar djupet du fick till i HAL´s lampa :D

Godtfred

Citat från: Nextuz skrivet 10 september 2020 kl. 14:38
Jag gillar djupet du fick till i HAL´s lampa :D
Tack, jobbade bra länge med den delen.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.