Författare Ämne: SHIPtember 2020  (läst 4197 gånger)

Utloggad byStfn

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Hufvudstaden.
  • Antal inlägg: 2 270
    • Bricks by Stfn @ Flickr
SV: SHIPtember 2020
« Svar #60 skrivet: 21 september 2020 kl. 11:11 »
Coolt att det blev en pneumatisk lösning! Fint skepp och snabbt jobbat!

Utloggad pehter aka ibbe

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 1 137
    • Flickr
« Svar #61 skrivet: 21 september 2020 kl. 11:53 »
Här är en film som visar hur skeppet kan lyfta en container med hjälp av pneumatik och magneter.

..

Jag är ingen hejare på pneumatik, men jag antar att vissa kolvar är sämre än andra? Båda är inkopplade på exakt samma sätt till samma pump. Ändå är den vänstra mycket segare än den högra.  🤔

Beroende på hur länge dom har legat kan vissa kolvar behöva motioneras lite, om möjlig lossa slangarna och med fingrarna kör kolven mellan ändlägen en stund så borde segheten minska.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 5 939
« Svar #62 skrivet: 21 september 2020 kl. 13:16 »
Här är en film som visar hur skeppet kan lyfta en container med hjälp av pneumatik och magneter.

..

Jag är ingen hejare på pneumatik, men jag antar att vissa kolvar är sämre än andra? Båda är inkopplade på exakt samma sätt till samma pump. Ändå är den vänstra mycket segare än den högra.  🤔

Beroende på hur länge dom har legat kan vissa kolvar behöva motioneras lite, om möjlig lossa slangarna och med fingrarna kör kolven mellan ändlägen en stund så borde segheten minska.

Tack! Ska testa detta
Mina MOCs finns även på flickr - Min karaktär i Bortom Sol är: Jetsune "Sun" Dorje

Utloggad janho

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 402
« Svar #63 skrivet: 21 september 2020 kl. 16:28 »
Jag närmar mig också slutet. Här är mina senaste bilderna:

För 3 dagar sen:
Shiptember days 15-18

Igår kväll (fotade bara botten):
Shiptember 2020 day 20, the bottom

Utloggad V.L.flower

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 429
    • Konstnär Viola Lindell
« Svar #64 skrivet: 28 september 2020 kl. 09:35 »
Och för mig, den oinvigde... Vad är shiptember? Pratades en del om det i helgen...någonstans bortom mitt fokus just då... Skepp..? Vapen? Tvspel-related?  Endast i månaden september? Ursäkta min okunnighet.

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #65 skrivet: 28 september 2020 kl. 16:30 »
Och för mig, den oinvigde... Vad är shiptember? Pratades en del om det i helgen...någonstans bortom mitt fokus just då... Skepp..? Vapen? Tvspel-related?  Endast i månaden september? Ursäkta min okunnighet.

S.H.I.P. är en förkortning som står för Seriously Huge Investment in Parts, men utöver det så ska det också vara ett rymdskepp (Det får inte vara en vanlig båt) och det ska vara minst 100 pluppar i någon riktning (100 pluppar långt, högt, brett, eller på tvären).

SHIPtember startades av Simon Liu, jag tror det var 2014, som en utmaning i LEGO-världen. Utmaningen är att bygga ett S.H.I.P under en månad. Man får planera och köpa bitar i förväg, men för att få vara med i utmaningen så måste man hålla sig till en månad. Då ska skeppet vara klart, fotat och uppladdat i en tråd på Flickr. Därefter är det en jury som väljer vinnaren. Vinnaren får inget annat än ära. Det finns ock så en public choice award där alla får vara med och rösta på de tre skepp de tycker är bäst. Detta sker också i SHIP-gruppen på Flickr.
Mina MOCs finns även på flickr - Min karaktär i Bortom Sol är: Jetsune "Sun" Dorje

Utloggad Peter S

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 4 087
« Svar #66 skrivet: 29 september 2020 kl. 08:55 »
Det finns också en näraliggande akronym, Serously Huge Investment in Time, som man kan använda om man inte blir klar.

Utloggad janho

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 402
« Svar #67 skrivet: 30 september 2020 kl. 20:19 »
Äntligen färdig...

Skeppet är 102 studs, i minifigskala och är tänkte att vara ett piratskepp som jobbar i asteroidbältet...

The Nurricco

[...]

Utloggad eMpTyW

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 68
« Svar #68 skrivet: 30 september 2020 kl. 22:51 »
Jag har ännu inte lyckats fullt ut med all ”landa” min första SHIPtember. Inte fullt ut som jag ville, för tiden rann iväg. Men jag fick ihop en liten ”prewiev” på vad som komma ska. Ett skepp som just nu är 128 studs långt och 92 studs bred.

Inspirationen är till stor del tagen från den rymdserie, LEGO City Mars Exploration, som finns i handeln och bygger på set 60226 och 60227. Alla modulerna i seten är dock moddade, modifierade, i mindre och större grad samt kompletterade med ett par dödstjärnor och en undervattensbas..!

Vad som ännu ska tillkomma är, förutom en massa smådetaljer och lite inredning, en funktion för att skapa gravitation. Det är meningen att de två rymdskyttlarna ska rotera runt huvudstrukturen för att skapa gravitation genom centrifugaleffekten. En så lång färd som till Mars kan påverka skelettets hållbarhet i nollgravitation. Men det är en massa techniclösningar som behövs för att fixa det.

Jag har dessutom byggt skeppet någorlunda ”swoshable”. Den är stabil och går att lyfta med en hand, men kanske inte så länge. Meningen är såklart att ställa ut den framöver och då gärna hängande. Med skyttlarna roterande runt huvudskeppet!

Med en och en halv timme till godo ger jag er...
”The Richard Advanced Mars Person Astronaut Great Explorer”. Eller RAMPAGE som några säkert skulle vilja kalla den. Någon gång kommer jag förklara namnvalet lite närmare.

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #69 skrivet: 30 september 2020 kl. 22:54 »
”The Richard Advanced Mars Person Astronaut Great Explorer”. Eller RAMPAGE som några säkert skulle vilja kalla den. Någon gång kommer jag förklara namnvalet lite närmare.

Waoowww! Maffigt! Ska bli kul att se om du får till rotationen senare.

Utloggad AndersI

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Detta är inte en Legobit
  • Antal inlägg: 6 144
    • BlockCAD
« Svar #70 skrivet: 30 september 2020 kl. 22:56 »
Det skeppet gillar jag! Ser ut som om det skulle kunna fungera i verkligheten. Fast jag tror att färjorna skulle behöva mera vinge för att kunna flyga i mars-atmosfären.

Inloggad dalle

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 3 554
« Svar #71 skrivet: 30 september 2020 kl. 23:12 »
Fick feeling och påta ihop ett SHIP de onsdagar i september som jag haft min legobyggargrupp med ungdomar. Blev klar idag och tog en bild.
Får se om jag lyckas få den och bli synlig i tråden. Jag byggde den för nöjes skull utom tävlan.

Utloggad ColA

• Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 1 361
« Svar #72 skrivet: 01 oktober 2020 kl. 05:15 »
Den där var snygg eMpTyW  :)

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #73 skrivet: 01 oktober 2020 kl. 21:58 »
Det beror också på i vilka kretsar du hörde begreppet. Det finns nämligen ytterligare en betydelse av shiptember. Något som du märker om du tex söker på #shiptember på Instagram. Detta hör ihop med termen shipping, som tydligen går ut på att att föra ihop fiktiva karaktärer i kärleksrelationer.

Utloggad eMpTyW

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 68
« Svar #74 skrivet: 02 oktober 2020 kl. 18:01 »

Waoowww! Maffigt! Ska bli kul att se om du får till rotationen senare.

Tusen tack, det värmer att höra det från maestro! Jag är själv vansinnigt nyfiken på hur det kommer att bli. Jag kan inte få till det i mitt huvud så den både blir stabil samtidigt som den rör sig. Men det är väldigt inspirerande att inte ha en susning 😄👍