Författare Ämne: SHIPtember 2020  (läst 4190 gånger)

Utloggad janho

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 402
SV: SHIPtember 2020
« Svar #45 skrivet: 09 september 2020 kl. 12:45 »
Jag har börjat med backänden av mitt skepp:

Shiptember day 8

Utloggad drdoddo

• Betalande medlem 2021
  • *
  • lego star wars och steampunk for life
  • Antal inlägg: 1 260
« Svar #46 skrivet: 10 september 2020 kl. 15:22 »
Har inte varit inne på forumet på länge men här måste man ju vara med i alla fall.

Dag 1:
SHIPtember WIP day 1... by Andreas Lenander, on Flickr

Dag 2:
SHIPtember WIP day 2 by Andreas Lenander, on Flickr

Dag 3:
SHIPtember WIP day 3 by Andreas Lenander, on Flickr

Dag 4:
SHIPtember WIP day 4 - rear engine. by Andreas Lenander, on Flickr

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 5 938
« Svar #47 skrivet: 10 september 2020 kl. 22:49 »
Jag börjar hamna i det där läget när det inte känns kul längre. Jag bara kör fast i en massa detaljer. Måste nog ta en paus några dagar.
Mina MOCs finns även på flickr - Min karaktär i Bortom Sol är: Jetsune "Sun" Dorje

Utloggad CopMike

• Global Moderator
  • *
  • Fabuland forever!
  • Antal inlägg: 2 174
« Svar #48 skrivet: 11 september 2020 kl. 08:46 »
Har inte varit inne på forumet på länge men här måste man ju vara med i alla fall.

Dag 1:

Dag 2:

Dag 3:

Dag 4:
:o - sinnesjukt!

Utloggad humlan

• Betalande medlem 2021
  • *
  • AFOL
  • Antal inlägg: 1 134
    • HumbleBee.net
« Svar #49 skrivet: 12 september 2020 kl. 17:10 »
Har bestämt mig att HMS Dreadnought TOP SECRET inte kommer byggas som ett SHIPtember-projekt, utan det blir nå annat random skepp.

TOP SECRET kommer måsta bli mycket större för att funka ihop med befintliga Bortom Sol-microbyggen. 500 meter räcker inte  8) Så den får bli ett långprojekt med lite BL-orders.

Så, SHIPtember blir ett experiment, designen blir triangel fram, greebling galore i mitten och ett upponervänt Y baktil  ;D Skala okänd.

Nu ska jag gå ner och skura golvet i min mancave, sen ska jag bygga ihop några lådhurtsar innan jag röjer fram byggytan. Wish me luck  8)

För övrigt anser jag att Norrbottniabanan skall byggas...

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #50 skrivet: 12 september 2020 kl. 21:08 »
Good luck, captain!
Mina MOCs finns även på flickr - Min karaktär i Bortom Sol är: Jetsune "Sun" Dorje

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #51 skrivet: 14 september 2020 kl. 06:43 »
Gårdagens resultat:

SHIPtember WIP7 by Oscar Cederwall (o0ger), on Flickr

Nu har jag fått till alla paneler som täcker skeppet runt om. Jag är inte helt nöjd, men nu ska jag börja bygga översidan istället. Jag köpte en magnet av en svensk butik på BL och så köpte jag ett city-set så nu har jag två magneter! De två gula delarna som hänger ner ska styras med pneumatik och ska användas för att greppa en container.

Skeppet börjar bli rejält tungt nu. Jag kommer verkligen behöva ett handtag om jag ska kunna lyfta den på ett bra sätt.

Utloggad janho

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 402
« Svar #52 skrivet: 14 september 2020 kl. 09:20 »
Mitt skepp börjar också så småningom ta form:

Shiptember day 13

Utloggad nic89

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 195
« Svar #53 skrivet: 14 september 2020 kl. 16:04 »
Vad är det för regler förutom 100studs långt. Var anmäler man slutbygget? Obs ej börjat men intresserad...
Följ mig gärna på instagram lägger upp olika set med mera. Nu håller jag på o bygga ice planet landskap på sikt kanske ställa ut.
https://www.instagram.com/p/B4mQ3TWpFNy/?igshid=18l0as06l4r26

Utloggad humlan

• Betalande medlem 2021
  • *
  • AFOL
    • HumbleBee.net
« Svar #54 skrivet: 14 september 2020 kl. 16:53 »
Vad är det för regler förutom 100studs långt. Var anmäler man slutbygget? Obs ej börjat men intresserad...

Finns ingen anmälan som så, utan det är bara att bygga ett rymdskepp i Lego som är minst 100 studs långt i nån axel (bredd, höjd, längd eller diagonal), och bygget ska ske under september månad.

Mest aktivitet finns på Flickr, jag har inte konto där så jag postar här på forumet och på mitt Instagram.

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #55 skrivet: 14 september 2020 kl. 20:45 »

Se min post nedan:

Du kan ta hjälp i SHIPtember-gruppen på Flickr (https://www.flickr.com/groups/the-shipyard/discuss/) .Det finns många hjälpsamma AFOLs där. Det finns även en Discord-server: https://discord.gg/6jWrpg

👆 Här lägger alla upp sina bilder och får/ger feedback.

Reglerna är: 100 pluppar långt, och det måste vara ett rymdskepp. Du har en månad på dig när du har börjat. Deadline är sista september. Men kan börja redan i augusti om man vill. Man postar sitt slutresultat i Armada-tråden i Flickr om man vill ha chansen att vinna juryns pris och/eller folkets pris. Man vinner inget annat än äran, och man får sitt skepp på nästa års poster. (Förra året vann Shannon Sproule)
« Senast ändrad: 15 september 2020 kl. 06:23 av o0ger »

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #56 skrivet: 15 september 2020 kl. 23:44 »
Känner mig hyfsat klar med skeppet nu. Bara detaljer kvar. Jag tänker ju bygga en magnetisk container också. Ska bli kul att se om jag kan få skeppet att greppa och lossa containern.

Utloggad humlan

• Betalande medlem 2021
  • *
  • AFOL
    • HumbleBee.net
« Svar #57 skrivet: 19 september 2020 kl. 00:49 »
Mer än halva månaden har gått och jag kan inte ännu se skrivbordet....  :-[

Så det blir nog SHIPtober istället för SHIPtember  ;D

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #58 skrivet: 20 september 2020 kl. 17:50 »
Jag tror jag är klar! Nu är det bara det tråkigaste kvar (fota och efterredigera) :(

Utloggad o0ger

• Betalande medlem 2021
  • *
« Svar #59 skrivet: 21 september 2020 kl. 10:17 »
Här är en film som visar hur skeppet kan lyfta en container med hjälp av pneumatik och magneter.

Jag är ingen hejare på pneumatik, men jag antar att vissa kolvar är sämre än andra? Båda är inkopplade på exakt samma sätt till samma pump. Ändå är den vänstra mycket segare än den högra.  🤔