Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] Tennisbana

Startat av Nybohov Creation Ltd., 02 augusti 2020 kl. 13:00

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybohov Creation Ltd.

Så, jag fick en idé om att göra en tennisplan. Jag hade två tankar som var centrala – nätet skulle vara lägre på mitten än på sidorna och det skulle vara gräs som var slitet, gärna i den riktning spelarna främst springer i.

Nätet gick oväntat lätt att få till. Det står bara löst på bottenplattan och hålls på plats av gräset runtomkring.

Glad i hågen började jag med gräset. Det visade sig, ytterst överraskande, att de gröna bitar jag hade inte räckte särskilt långt. De första utkasten av planen såg mer ut som en motocross-bana, så jag fick beställa lite mer. Hade det inte varit enklare att göra hela planen i samma färg, kanske vän av ordning undrar. Jo, så är det, men jag bygger inte för att det ska vara enkelt. Kanske är liknelsen lite haltande och en smula övermodig, men jag har svårt att tänka mig att någon sa till Carl Larsson:
– Fan, vad snyggt, Kalle, men hade det inte gått snabbare att göra ängen enfärgad?

Proportionerna på banan stämmer någorlunda med verkligheten, kanske skulle korridoren vara någon plate bredare, men då ställer det till det vid baslinjen. Bananeffekter och toleranser gör att det inte är fritt från synliga skarvar, men det får jag leva med. Det tog några försök att få till planen. De första versionerna var som minifigurerna: för korta och breda.

Jag hoppades först att allt skulle rymmas på 2 x 2 moduverse, men det sprack tämligen omgående. Bygget är inte delbart och hur det ska kunna fraktas är en senare fråga.  Jag valde att lägga själva planen åt ena kortsidan så att det skulle finnas plats för omklädningsrum, biljettlucka, fotografer och personalutrymmen.

Biljettluckan och det fungerande vändkorset lade jag ner mycket tid på, och helst skulle snurran suttit under luckan, men det blev för trångt.

Apropå tidsödande sidospår. Tennisskylten är omgjord fler gången än vad jag kan minnas. Höjden på bokstäverna, mellanrummet mellan dem och placeringen på taket prövade mitt tålamod.

Bland det sista jag gjorde var trädet. Jag hade tidigt lämnat plats för det, eftersom några saknade träd i Bricklyn Park, men våndades över att sätta fart med byggandet. Det blev förstås en och annan svordom och en del krypande under byggbordet för att hitta tappade bitar. Det blev inte lättare av att när lövverket nästan var färdigt insåg jag att stammen behöva göras mer stabil.


[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Varför valde jag inte namn på riktiga tennisspelare? Visst, det kanske hade varit festligt om Borg/McEnroe mötte Connors/Gerulaitis, men jag ville inte lägga ner tid på att göra porträttlika minifigurer. Jag ville också ha två mixade par, och jag känner inte till några sådana inom tennisen, så jag vände mig till musiken istället och valde två låtskrivarpar. De är någorlunda samtida, men om de någonsin spelade tennis mot varandra, eller ens alls, vet jag inte. Ashford och Simpson är svarta, men eftersom jag enbart kör med gula figurer behöver jag inte tänka på hudfärger.

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Nionde gemet i femte och avgörande set ska strax börja, och fotograferna är redo:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Domaren ger klartecken, vattenflaskorna är fyllda och bollkallarna på tå:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Vissa delar av publiken är kanske väl fyllda av spänning?

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Valerie Simpson servar:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

– Nästa gång lovar jag att köpa förköp!

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Kaffekommersen går hyggligt:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

– Neeej! Upptaget på båda!

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

– Det var då själve fan att storbajsarna stör mitt i lunchen i dag igen:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Den nya panelhönan tas inte emot med öppna armar:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

– Hallå! Jag försöker kolla på matchen här!

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

En är på löptur, den andra funderar på vad som hände med den gamla goda tiden:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Ett gott skratt förlänger livet, sägs det:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Samhällets något mindre välartade hänger i brist på annat att göra:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Vad har byggarbetaren råkar ut för? Vart är damen på väg? Hittar lodisen något användbart i soptunnan?

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Jo, men se där, lite "färsk" fisk:

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Dags för det första pussen?

[MOC] Tennis court by Nybohov Creation Ltd., on Flickr
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Emma

Du briljerar! Kul att höra om dina vedermödor också som ledde fram till resultatet!

ColA


Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Emma skrivet 02 augusti 2020 kl. 14:04
Du briljerar! Kul att höra om dina vedermödor också som ledde fram till resultatet!

Tack! Det där med att bygga med Lego är sällan en promenad i parken.

Citat från: ColA skrivet 02 augusti 2020 kl. 14:34
Underbart Nybohov  :)

Tackar! Jag bockar och bugar.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Tornet

Vackert, detaljrikt, roligt. Underbart!

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Record

Fantastiskt bra fångat, att gräset är slitet som det ska va, och fåglarna som sitter på taket är riktigt tjusigt, samt många andra detaljer som är jättebra :).
Friskt satsat, hälften vunnet..

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Record skrivet 02 augusti 2020 kl. 17:58
Fantastiskt bra fångat, att gräset är slitet som det ska va, och fåglarna som sitter på taket är riktigt tjusigt, samt många andra detaljer som är jättebra :).

Tackar! Jag gillar bitbyggda fåglar.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

ingels

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 02 augusti 2020 kl. 13:00

– Det var då själve fan att storbajsarna stör mitt i lunchen i dag igen:



Bra klossat i dubbel bemärkelse får jag väl säga då
Min Legostad "Los Ingeles" kan ni läsa om i forumtrådenSwebrick.se

Mitt Lego byggande finns till vis del på Flickr

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: ingels skrivet 02 augusti 2020 kl. 19:56
Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 02 augusti 2020 kl. 13:00

– Det var då själve fan att storbajsarna stör mitt i lunchen i dag igen:


Bra klossat i dubbel bemärkelse får jag väl säga då

Hehe! Jag tänker ju alltid att klossa betyder att bajsa. Konstigt att någon då skriver: Bra klossat!
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

byStfn

Älskar även det sackande nätet! :D

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: byStfn skrivet 02 augusti 2020 kl. 21:54
Älskar även det sackande nätet! :D

Roligt! Men nätet sackar inte. Det är spänt på det viset:

"The net is 3 feet 6 inches (1.07 metres) high at the posts, and 3 feet (0.91 metres) high in the center."
https://en.wikipedia.org/wiki/Tennis_court
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

CopMike

Verkligen ett fint bygge! Gräsets slitning är så snygg, utan den så skulle det sett fel ut! Och alla fina detaljer - mycket att utforska :)!

Anders67

Underbart bygge, får mig att minnas borg och wilander back in the days! Publiken och den något slitna gräsmattan är perfekt!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Anders67 skrivet 03 augusti 2020 kl. 13:10
Underbart bygge, får mig att minnas borg och wilander back in the days! Publiken och den något slitna gräsmattan är perfekt!

Tackar! Till och med jag tittade på tennis på den tiden, och tyckte att det var spännande.

Citat från: CopMike skrivet 03 augusti 2020 kl. 11:38
Verkligen ett fint bygge! Gräsets slitning är så snygg, utan den så skulle det sett fel ut! Och alla fina detaljer - mycket att utforska :)!

Skoj att du gillar det!

Dina små texter på startsidan är inte heller så dumma: "... ställningen är 6-0, 6-0 och matchboll i tredje set vid 45-love :D! Gör en nätrush till tråden ..."
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.