Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Lysa upp en light saber på bra sätt?

Startat av CopMike, 29 juni 2020 kl. 17:45

Föregående ämne - Nästa ämne

CopMike

Hej alla hjärnor!

Jag skulle vilja lysa upp 21987 innefrån fästet och mot toppen - precis som en light saber lyser.

Dessutom behöver den sättas fast i änden - jag tänker mig en "utifrån"-modell istället för med en technic pin eller liknande "inifrån" nedre delen.

Någon/några som har tips på vilka grejer som skulle vara lämpliga :D?

Godtfred

Testade med vit 3mm LED i hålet. Körde 30mA genom. Fick fila ner kragen lite för att den skulle gå in i axelhålet. Besviken. Inte mycket ljus som kommer fram genom svärdet. Den röda var helt hopplös. Den blåa bäst, men lyser nästan ingenting utom vid handtaget. Att lysa från annat håll än i mitten blir bara sämre... Vet faktiskt inte hur man ska lösa uppgiften.

Testade med röd laser, något bättre, men inte bra.

Verkar som att svärdet består av två plastmaterial, båda ändarna är i trans-polykarbonat, den långa smala biten är i mjuk plast som verkar väldigt "mjölkig" och dämpar/sprider ljuset rejält.

Godtfred

Sett ur ett teoretiskt - och icke puristiskt - perspektiv borde det optimala var ett svärd i helt transparent material. Typ klar plexiglas som man slipar matt på ytan och sätter en enfärgad LED i ändan.

CopMike

Wow - tack för snabbt illustrerat svar! Det är Trans-Light Blue som jag vill lysa upp, så det var väl positivt ändå att den var den bästa sämsta ???! Jag får fundera vidare ser det ut som!

byStfn

Citat från: Godtfred skrivet 29 juni 2020 kl. 18:56
Sett ur ett teoretiskt - och icke puristiskt - perspektiv borde det optimala var ett svärd i helt transparent material. Typ klar plexiglas som man slipar matt på ytan och sätter en enfärgad LED i ändan.

Alternativt att borra en tunnel igenom den (för visst är de solida?) och sätta in en akrylstav som leder LED-ljuset genom hela. Givetvis väldigt icke-puristiskt det med :D

CopMike

Citat från: byStfn skrivet 30 juni 2020 kl. 10:59
Citat från: Godtfred skrivet 29 juni 2020 kl. 18:56
Sett ur ett teoretiskt - och icke puristiskt - perspektiv borde det optimala var ett svärd i helt transparent material. Typ klar plexiglas som man slipar matt på ytan och sätter en enfärgad LED i ändan.

Alternativt att borra en tunnel igenom den (för visst är de solida?) och sätta in en akrylstav som leder LED-ljuset genom hela. Givetvis väldigt icke-puristiskt det med :D
Hypotetiskt så skulle det kunna vara en variant, men jag väntar nog med att omsätta det i praktik ;)!

@Godtfred eller annan - vad tros om att köra på en Hose, Pneumatic 4mm D med blått ljus i? Något som nån kan prova ::)?

Nybohov Creation Ltd.

Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

marpe

Nyfiken. Vill du ha ut mycket ljus eller räcker det med lite grann?

Ljusmängd kontra utseende...

mossarp

Nyckeln till bra ljus är att du mattar ned staven annars blir det inte bra ljusspridning.
För man vill att så mycket ljus "fastnar" på ytorna där ljuset reflekteras och det gör det inte om ytan är för jämn (blank).
Sedan kan du använda vilken ljuskälla du vill.

CopMike

Citat från: marpe skrivet 30 juni 2020 kl. 20:00
Nyfiken. Vill du ha ut mycket ljus eller räcker det med lite grann?

Ljusmängd kontra utseende...
Starkt som om den är en laserstråle i luften!


Larry Lars

Hur viktigt är det att det är ljussabels-biten från originalet? Bygger man en "klinga" av flera transparenta bitar kanske det går att få spridning av en ljuskälla från handtaget.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

byStfn

Citat från: CopMike skrivet 30 juni 2020 kl. 11:14
Citat från: byStfn skrivet 30 juni 2020 kl. 10:59
Citat från: Godtfred skrivet 29 juni 2020 kl. 18:56
Sett ur ett teoretiskt - och icke puristiskt - perspektiv borde det optimala var ett svärd i helt transparent material. Typ klar plexiglas som man slipar matt på ytan och sätter en enfärgad LED i ändan.

Alternativt att borra en tunnel igenom den (för visst är de solida?) och sätta in en akrylstav som leder LED-ljuset genom hela. Givetvis väldigt icke-puristiskt det med :D
Hypotetiskt så skulle det kunna vara en variant, men jag väntar nog med att omsätta det i praktik ;)!

@Godtfred eller annan - vad tros om att köra på en Hose, Pneumatic 4mm D med blått ljus i? Något som nån kan prova ::)?

Varför inte en stav av 1x1 round bricks i lämplig färg i så fall? Har en känsla av att Pneu-slangen kommer se mer eller mindre ut som den som Godtfred testade. Känns som snarlikt material. Kanske om den backas upp med ett ljusspridande material i mitten. Kanske en gammal Fiber Optics Cable x165 funkar om du har några sådana - minns inte hur de sprider ljuset..

CopMike

Tack för alla de svar, förslag och den entusiasm som ni bidrar med i tråden :D!

Jag eftersträvar en så smal "stråle" som möjligt med en bars tjocklek som riktmärke! Jag ska kolla lite på förslagen ovan och återkommer - kanske till och med med en WIP-bild på vad det ska användas till ;)?!

byStfn

Jag kan testa hur x165 ser ut senare idag den är väl dock 12-13 studs lång bara. Tror jag har Någon lysdiod liggandes.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.