"Perfektion är tidlöst..." - ClockwerkÄrkeskurken från de två första Sly Cooper spelen. Clockwerk är en gigantisk berguv som hatade sina rivaler inom Cooper klanen till den grad att han ersatte sin dödliga kropp med själlöst maskineri. Detta gjorde att Clockwerk hölls vid liv i tusentals år och kunde på så sätt fortsätta att jaga efter Cooper släkten genom historien, tills den dag då han till slut blev besegrad av Sly Cooper. Men jag tyckte det var på tiden att någon väckte monstret till liv igen!
Mitt moc väger 16 kg, har en längd på 77,6 cm, en höjd på 29,4 cm (31 cm på stativ) och ett vingspann på 290 cm. Själva modellen av Clockwerk består av 18 272 bitar. Men tillsammans med de extra delarna som utgör stativen och Clockwerk delarna blir det totalt 23 261 bitar. Att sätta ihop Clockwerk tog därför flera veckor...
Teoretiskt sett kan vingarna flaxa. Men eftersom de både i inspirationsmodellen från Sly 2:Tjuvgänget och i min Lego adoption är alldeles för tunga är inte detta möjligt, (fästet mellan vingen och kroppen är dessutom för tanigt). Jag valde därför att inte offra några detaljer för en funktion som ändå inte skulle gå att använda. Men kanske med någon slags konstruktion som tar bort tyngden från vingarna skulle det gå, men en sån har jag inte fått till. Emellertid har jag tills vidare gjort 2 animationer som visar hur det skulle se ut:
Många mer bilder finns att skåda på min flickr:
https://www.flickr.com/photos/188986020@N03/albums/with/72157714804224882