Författare Ämne: [MOC] Clockwerk. Enorm uggla med nästan 3 meters vingbredd och över 18000 bitar!  (läst 910 gånger)

Utloggad Simoonsan

• Antal inlägg: 10
    • Simoonsan
"Perfektion är tidlöst..." - Clockwerk

Ärkeskurken från de två första Sly Cooper spelen. Clockwerk är en gigantisk berguv som hatade sina rivaler inom Cooper klanen till den grad att han ersatte sin dödliga kropp med själlöst maskineri. Detta gjorde att Clockwerk hölls vid liv i tusentals år och kunde på så sätt fortsätta att jaga efter Cooper släkten genom historien, tills den dag då han till slut blev besegrad av Sly Cooper. Men jag tyckte det var på tiden att någon väckte monstret till liv igen!

Mitt moc väger 16 kg, har en längd på 77,6 cm, en höjd på 29,4 cm (31 cm på stativ) och ett vingspann på 290 cm. Själva modellen av Clockwerk består av 18 272 bitar. Men tillsammans med de extra delarna som utgör stativen och Clockwerk delarna blir det totalt 23 261 bitar. Att sätta ihop Clockwerk tog därför flera veckor...

Teoretiskt sett kan vingarna flaxa. Men eftersom de både i inspirationsmodellen från Sly 2:Tjuvgänget och i min Lego adoption är alldeles för tunga är inte detta möjligt, (fästet mellan vingen och kroppen är dessutom för tanigt). Jag valde därför att inte offra några detaljer för en funktion som ändå inte skulle gå att använda. Men kanske med någon slags konstruktion som tar bort tyngden från vingarna skulle det gå, men en sån har jag inte fått till. Emellertid har jag tills vidare gjort 2 animationer som visar hur det skulle se ut:

Många mer bilder finns att skåda på min flickr: https://www.flickr.com/photos/188986020@N03/albums/with/72157714804224882
« Senast ändrad: 22 juni 2020 kl. 12:29 av Simoonsan »

Utloggad byStfn

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Passionerad byggare med perfektionistiska drag.
  • Antal inlägg: 1 923
    • Bricks by Stfn @ Flickr
Helt klart maffig! Synd att den inte går att hänga upp i kroppen och låta vingarna hänga fritt! Och välkommen till forumet!

Utloggad Simoonsan

• Simoonsan
Helt klart maffig! Synd att den inte går att hänga upp i kroppen och låta vingarna hänga fritt! Och välkommen till forumet!

Tack ska du ha!  ;D

Vet du händelsevis hur man infogar en bild i texten? Försökte använda "infoga bild" och använda länken till en av mina bilder på flickr, men det funkar inte.

Utloggad Bokeslundsparken

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 158
Ja jädrar vad maffig den var!
Synd bara att vingarna behöver alla stöden, det förtar en del av intrycket.

Utloggad Simoonsan

• Simoonsan
Ja jädrar vad maffig den var!
Synd bara att vingarna behöver alla stöden, det förtar en del av intrycket.

Tack du!

Det är sant ja. Det går säkert att ta bort några stöd, men då skulle förmodligen bitarna böjas efter ett tag. Kanske kan man hänga upp den i fiskelina i taket en dag?

Utloggad BrickMe

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 273
Kanske kan man hänga upp den i fiskelina i taket en dag?

Väldigt snyggt fjäderfä som du fått till. Ugglor är enligt mitt tycke och smak härliga varelser som har en hel del trix för sig som ingen annan fågelart mäktar med.
Hänga upp i taket med lina låter som en god idé. Helst ska man nog ha den innanför glas så man slipper jaga damm. Mina Lego skepp har jag fullt upp med då de står öppet. Ett fasligt jobb med att pilla bort seglen och sedan blåsa av dem....

Utloggad Emma

• Styrelsen
  • *
  • Sundsvall
  • Antal inlägg: 2 055
Trevlig debut på forumet. Bra klossat! Jag gillar att du tänkt på mekaniken och att det "kan" flaxa med vingarna. Även om det i praktiken inte går så bra.

Utloggad Simoonsan

• Simoonsan
Kanske kan man hänga upp den i fiskelina i taket en dag?

Väldigt snyggt fjäderfä som du fått till. Ugglor är enligt mitt tycke och smak härliga varelser som har en hel del trix för sig som ingen annan fågelart mäktar med.
Hänga upp i taket med lina låter som en god idé. Helst ska man nog ha den innanför glas så man slipper jaga damm. Mina Lego skepp har jag fullt upp med då de står öppet. Ett fasligt jobb med att pilla bort seglen och sedan blåsa av dem....

En av anledningar till att jag valde att fågeln skulle ha helt slät yta. Då blir den i alla fall lite lättare att damma av!  ;)

Utloggad Simoonsan

• Simoonsan
Trevlig debut på forumet. Bra klossat! Jag gillar att du tänkt på mekaniken och att det "kan" flaxa med vingarna. Även om det i praktiken inte går så bra.

Tack! Det är klart! Känner man för att hänga upp den någonstans kan man ju justera vingarna i alla fall.  ;) Kanske någon gång i framtiden kan jag få ihop någonting som gör att den kan flaxa

Utloggad Godtfred

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Regionsansvarig Östra G
  • Antal inlägg: 1 621
Häftigt bygge minst sagt! Men ser lite livlös ut, nästan som ett flygplan, då vingarna ligger helt platta, dessutom synd då du verkar byggt in lederna. Fundera på att bygga stöden i olika höjd så att det ser ut som att den flyger lite mer, blir lite mer dynamik.

Utloggad Simoonsan

• Simoonsan
Häftigt bygge minst sagt! Men ser lite livlös ut, nästan som ett flygplan, då vingarna ligger helt platta, dessutom synd då du verkar byggt in lederna. Fundera på att bygga stöden i olika höjd så att det ser ut som att den flyger lite mer, blir lite mer dynamik.

Synd tycker jag också  :-\ Jag började faktiskt med den idén. Gjorde förlängningar till stöden i mitten av vingarna. Ångrar emellertid nu att jag inte satte upp dem för att ta ett kort.

Utloggad Larry Lars

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 1 242
Vet du händelsevis hur man infogar en bild i texten? Försökte använda "infoga bild" och använda länken till en av mina bilder på flickr, men det funkar inte.

Med Flickr är det allra enklaste att kopiera kodstycket kallat "BBCode" som förbereds för lämplig storlek under rubriken "Share Photo" som går att nå från varje bild. Har en böjd pil som symbol.

Inklistrat i ditt inlägg blir det fixat med länkar och allt. Tänk på att inte välja för stor bild. Bättre för dig att man måste klicka in på din Flickr för att studera bilden noggrant. ;)
« Senast ändrad: 23 juni 2020 kl. 12:54 av Larry Lars »
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Utloggad Simoonsan

• Simoonsan

Med Flickr är det allra enklaste att kopiera kodstycket kallat "BBCode" som förbereds för lämplig storlek under rubriken "Share Photo" som går att nå från varje bild. Har en böjd pil som symbol.

Inklistrat i ditt inlägg blir det fixat med länkar och allt. Tänk på att inte välja för stor bild. Bättre för dig att man måste klicka in på din Flickr för att studera bilden noggrant. ;)

Ok Tack! Då vet jag det tills nästa gång ;)

Utloggad Nextuz

• Global Moderator
  • *
  • Antal inlägg: 6 774
Oerhört imponerande :D
Vilket mäktigt bygge OCH som inte är ett skepp eller annat rymdigt :P

Med lite tankeverksamhet så borde det ju gå o få till någon form av upphängning så den skulle kunna röra sig :)

Utloggad Simoonsan

• Simoonsan
Oerhört imponerande :D
Vilket mäktigt bygge OCH som inte är ett skepp eller annat rymdigt :P

Med lite tankeverksamhet så borde det ju gå o få till någon form av upphängning så den skulle kunna röra sig :)
Tack du!
Har i många år velat göra just den här fågeln. Försökte göra den med pärlor och ståltråd först för många år sedan (mycket mindre förstås) men det blev pannkaka  ::) Lego funkade mycket bättre.
Någon gång ska jag hitta på ett sätt att hänga upp den på, och förhoppningsvis tillverka en konstruktion som gör att den kan flaxa också