Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] En styrd och driven framaxel

Startat av mats, 24 maj 2020 kl. 17:12

Föregående ämne - Nästa ämne

mats

Satt och labbade ihop en både styrd och driven "stel" framaxel.
Ungefär 19 studs bred. Det går att bygga den som 17 också men då får man göra om kuggstången till styrningen och den smalare variantern ser inte så snygg ut så därför vart det 19

Boathill

Intressant, kan du lägga upp en bild även från sidan? :)

mats

Citat från: Boathill skrivet 24 maj 2020 kl. 18:02
Intressant, kan du lägga upp en bild även från sidan? :)

Vilken sida vill du ha?

mats

Kom på hur jag skulle modda in en avlastning för drivaxeln så en liten uppdatering

mortil

oooooh.  får ja gissa vad det blir :P
Lego är avkoppling.

Technic är livet.

mats

Citat från: mortil skrivet 24 maj 2020 kl. 23:15
oooooh.  får ja gissa vad det blir :P

Kanske. Klurar på om det går att få till ett par bladfjädrar eller om jag får "fuska" lite där

mats

Bladfjädringen vart redigt svår att få till på ett stadigt sätt. Har inte gett upp helt ännu men det lutar mot att det blir mer klassisk fjädring.
Nackdelen med det är att det blir så himla högt .....


mats

Varmt är det och delar saknas.

Därav lite dålig fart på det hela men jag har designat ett par bakaxlar under tiden.
tittar man noga så kan man tro att det saknas en bit på kardanaxeln melllan axlarna men det är avsiktligt så att axeln kan röra sig lite i längsled då avståndet mellan axlarna kan förändras lite beroende på fjädringsrörelsen. Jag valde att göra så här istället för att använda legos "orginalbit" för jobbet då den här lösningen blir en stud kompaktare.

Här kan jag också fästa fjädringen mycket lägre så höjden blir mer rätt

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.