Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] The Battle of the Seasons (Årstidernas kamp)

Startat av BlueBuilder, 02 maj 2020 kl. 19:26

Föregående ämne - Nästa ämne

BlueBuilder

Nu är min Hässleholms MOC färdig! Jag började i januari och planen var ett liknande koncept som boken jag gjort fast med en skriftrulle. Jag har samlat minifigs för ett större fantasybygge i 2 år och nu var det dags! Det komplicerade det hela att jag hade för många figurer och krympte till slut ner det till 73 stycken plus lite hästar, djur och monster. Men det är/var ett svårt koncept att få in så mycket detaljer men ändå inte bygga ett 2x2m landskap. Jag ville luta skriftrullen så att man kunde se den mitt i allt det andra. Detta komplicerade det hela helt klart. När det gäller de stora djuren har den gröna draken lånat en hel del bitar från Harry Potter draken, men min drake har fyra ben och 2 till vingar. Spindeln är i grunden också lånad från Harry Potter men jag har ändrat kring munnen och bakkroppen plus ett benpar till. Gripen har lånat vingarna ifrån väskan från fantastiska vidunder men gripen har 4 ben.

Med texten i skriftrullen och generellt har jag inspirerats från spelet Heroes of Might and Magic II – V. Martin och jag la ner seriöst många timmar på det innan barnen. Jag fick även lite feeling från lajvtiden i tonåren så har byggt en hel del till musiken jag lyssnade på då, kul med lite återblickar i livet!

Martin och jag bestämde oss för att åter igen samarbeta med elektroniken. Han är en talangfull nybörjare men dock en nybörjare och jag är definitivt en drömmare och idéspruta. Jag kan dra slutsatsen att vi även kan samarbeta när det går tungt och diskussionerna blir mer intensiva än vanligt.. ;) Det behövdes grymt mycket tålamod i flera omgångar som när jag fotograferade i 3 grader varmt väder och batterierna dog på löpande band. Så bilderna fick bli utan dioder men jag kunde filma lite. Förhoppningsvis kommer det kunna fungera på en utställning framöver, när det nu blir. Jag lägger mer info om belysningen nedan och länkar till film snart. Här är texten från Flickr:

I want to tell you a story from many years ago. It's written down in a series of scrolls. In a world with all kinds of creatures, four mages each with an affinity of a different season decide to collect all the different people and creatures that belongs to that season. The mages all agreed to take care of their people and to keep peace. But soon the winter and fall mages each wanted to rule over all seasons and all the creatures. After many fights came the day when all mages and creatures gathered on the battlefield. Will it be the might of the creatures or the magic of the mages that win the day? Who do think won?

Många fler foton finns på Flickr:

www.flickr.com/photos/bluebuilder/albums/72157714132171376

BlueBuilder

Lite info om ljuset en liten film finns här: https://flic.kr/p/2iWPsKn

Det vita ljuset (Sommar) består av 15 SMD LEDs (Väldigt små LEDs som redan har en tunn sladd för oinvigda som mig själv). De var lite krångliga att bygga in, i och med att de är små och smiter iväg. Jag valde att placera dom i en trans clear 1x2 brick och sedan trycka fast dom i en stud. Funkade hyggligt men har funderat på bättre sätt också. Sladdarna går ut på vänster sida och är kopplade direkt till en Airduino (en liten dator) som styr alla individuellt. Det finns lite krav på att inte för många LEDs kan lysa samtidigt men 5 använder jag och det är inga problem. Denna magi är gjord av så kallat rinnande ljus. Ljuset förflyttar sig framåt och jag byter antalet LEDs som används i förflyttningen. Detta sätt var helt klart enklast och strulade minst.

Det gröna ljuset (Vår) består av 16 gröna LEDs som Martin har lött på små smala kretskort i grupper. Sladdarna går ut på höger sida eftersom tanken först var att en Airduino skulle styra alla tre resterande magier. Nu mitt i allt nämnde jag min förväntning att jag inte ville att man skulle se looparna eller att de olika magierna är på något sätt synkade. Det försvårade ju läget och till slut valde vi att sätta en Airduino var på att styra magierna. Med det gröna ljuset ska alla LEDs lysa samtidigt och det ställde ju lite andra krav på systemet också.

Det blå ljuset (Vinter) består av 15 vita LEDs som också sitter på små krestkort och kommer ut på den högra sidan av modulen. Meningen är att det blixtrar och behöver på så sätt inte kunna lysa alla dioder samtidigt. De större LEDsen böjde jag lite och klämde fast med bricks för att få fast och byggde sedan över.

Det svarta ljuset (Höst) består av 16 vita LEDs som också sitter på små kretskort och kommer ut på höger sidan av modulen. Se bilden hur härvan där ser ut. Detta ljus både fladdrar och rör sig framåt. Här lyckades jag med konststycket att testa med alldeles för mycket batteri och bränna ett antal dioder så bara att bryta upp bygget, muta maken att fixa mer och bygga igen.. kul nästan jämt..

På bilden som synes finns ett magiskt kretskort som gör något bra, som att se till att alla dioder får den batterimängd de behöver. Fråga så svarar gärna Martin på frågor.

Det har varit en himla tur att Martin har jobbat hemifrån under denna delen för här har jag behövt mycket hjälp. Som när allt börjar dö när jag fått ut allt på altanen för fotografering...Visade sig att batterierna inte ville samarbeta vid 3 grader..

Vi kommer med största säkerhet göra mer kul effekter ihop men just nu ser jag verkligen fram emot något som bara är Lego och är enkelt att fixa om något går sönder eller inte fungerar.. ;)

CopMike

Jag tänker inte ens försöka skriva något djupt initierat om detta bygge, jag kör bara en ryggmärgsreflex (varning för något provokativa ord nu) - Så Djävla Fint !

BlueBuilder

Citat från: CopMike skrivet 02 maj 2020 kl. 21:13
Jag tänker inte ens försöka skriva något djupt initierat om detta bygge, jag kör bara en ryggmärgsreflex (varning för något provokativa ord nu) - Så Djävla Fint !

Ha! Tackar!!  8) Grymt skönt att visa upp för det har varit ett tag nu. Apropå BAM i tidigare diskussioner.. ;)

Betweenbrickwalls

Jag har ju sagt det förut, men det är ju på sin plats att säga det här också: Så underbara detaljer och fin kontrast mellan naturen och rullen 🙂 Rullen i sig är ju tekniskt sett fantastisk!
Instagram: @betweenbrickwalls

Flickr: https://www.flickr.com/photos/149907857@N08/

Anders67

Grymt bra klossat, måste få se denna IRL och att ha tid att begrunda bygget! Häftigt!

BlueBuilder

Citat från: Betweenbrickwalls skrivet 03 maj 2020 kl. 08:12
Jag har ju sagt det förut, men det är ju på sin plats att säga det här också: Så underbara detaljer och fin kontrast mellan naturen och rullen 🙂 Rullen i sig är ju tekniskt sett fantastisk!

Tack vännen! Du har ju följt med på vägen och sett alla halvdana bilder. Mina byggen brukar bli bättre när man ser helheten. :)

BlueBuilder

Citat från: Anders67 skrivet 03 maj 2020 kl. 12:26
Grymt bra klossat, måste få se denna IRL och att ha tid att begrunda bygget! Häftigt!


Tack! Tänker att nästa års utställning kommer bli grymt kul med så många byggen man inte sett!

Clarmo

Hur snyggt som helst. Älskar temat och färgschemat. Ser fram emot att få studera denna irl  :)

danielbrrssn


BlueBuilder

Citat från: Clarmo skrivet 03 maj 2020 kl. 14:21
Hur snyggt som helst. Älskar temat och färgschemat. Ser fram emot att få studera denna irl  :)

Tack! Ja, efter Gideons kommentar på FB blev jag sugen att bygga mer inspirerat av HoMaM. Byggnader och fler varelser. Detsamma, vill se dina senaste byggen också! Vi får seom detblir någon utställning i norrköping/linköping vidare.

BlueBuilder

Citat från: danielbrrssn skrivet 03 maj 2020 kl. 14:22
Wow!
Snyggt.
Bra tema.

Tackar!! Hoppas det blir mer vidare! Nästa stora bygge blir nog steampunk men vidare blir det säkert mer fantasy!

ColA


BlueBuilder

Citat från: ColA skrivet 03 maj 2020 kl. 17:53
Underbart bygge  :)

Tack! Du bidrog med bland annat trans gröna chesseslopes!  ;)

dalle

Fantastiskt bygge som jag gärna skulle vilja studera i verkligheten.

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.