Författare Ämne: [MOC] Rådhuset  (läst 943 gånger)

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 39
[MOC] Rådhuset
« skrivet: 01 maj 2020 kl. 22:02 »
Det här bygget har egentligen varit "nästan klart" ganska länge men nu när jag fixat till det lite mer så att det åtminstone ser okej ut utvändigt så tyckte jag det var dags att fota och lägga ut några bilder. Inspirationen kommer från att jag råkade se en bild på rådhuset i Söderhamn och tyckte det var något som absolut behövde byggas i Lego. Insåg dock ganska snabbt att hela byggnaden skulle överskrida både budget och utrymme hemma med råge så det fick bli en mindre variant där jag tagit mig en del konstnärliga friheter. Jag tycker färgerna i originalbyggnaden är fantastiska och blev faktiskt ganska nöjd med hur det ser ut i vitt, svart och medium nougat också, även om det är lite för "rent" för att vara helt realistiskt.

På framsidan syns borgmästaren som just flyttat in och den stackars byggjobbaren som kämpat ensam med bygget och nu är på väg för att ta en välförtjänt pizza. Huset intill med pizzerian har också genomgått en liten renovering och bland annat fått en uteservering på baksidan. I stora salen brukar kommunstyrelsen sammanträda, men idag är det visst onlinemöte, vilket alla ledamöter utom en verkar ha uppmärksammat...

Utloggad Bokeslundsparken

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 158
SV: [MOC] Rådhuset
« Svar #1 skrivet: 01 maj 2020 kl. 22:08 »
Snyggt!

Utloggad robinnilsson403

• Sekreterare
  • Styrelsen
  • *
  • Antal inlägg: 912
« Svar #2 skrivet: 02 maj 2020 kl. 00:44 »
Snyggt! Jag får vibbar av Amsterdam.
I min skalle brann en motsats, En skogsbrand i en park
Där hundratusen apor, Fyller tonårsblanka ark

Utloggad Anders67

• Ordförande & Ambassadör
  • Styrelsen
  • *
  • Anders Horvath
  • Antal inlägg: 7 728
« Svar #3 skrivet: 02 maj 2020 kl. 00:53 »
Snyggt! Gillar hur du använt de nya svängda tilesen till utsmyckning av fasaden!
Jag får också holländska feelings! Bra klossat!

Utloggad Joacim

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Joacim Larsius
  • Antal inlägg: 1 162
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2020 kl. 05:52 »
Riktigt snyggt som sagt innan lite vibbar från Amsterdam!

Utloggad mechamike

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Mikael Johansson
  • Antal inlägg: 8 358
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2020 kl. 07:53 »
Snyggt, jag fick vibbar från Riga, House of the Blackheads när jag såg bilden.. Snyggt klossat!

Utloggad Eriol

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 39
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2020 kl. 11:52 »
Enligt wikipedia så ska ju stilen vara "holländsk (ny)renässans", men vad jag förstått så kan det ju betyda lite all möjlig "nostalgisk" stil från slutet av 1800-talet. Min inspiration att använda svängda tiles kom ju från hur man gjort i 10270 (Brickset), men jag tycker det är lite för mycket grått i den fasaden.

Utloggad Magnus den store

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 4 420
    • Flickr: Magnus the Great
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2020 kl. 23:12 »
Känns mer som ett Nederländskt kanalhus än ett rådhus i Hälsingland, med gavlarna och resterna från en blockvinsch i toppen, men det är inte konstigt om det är "holländsk (ny)renässans". Snyggt oavsett.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Utloggad Bokeslundsparken

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 158
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2020 kl. 15:44 »
Riktigt tjusigt!