Författare Ämne: [MOC] Rottne skördare  (läst 2000 gånger)

Utloggad Bokeslundsparken

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 158
[MOC] Rottne skördare
« skrivet: 03 april 2020 kl. 19:47 »
Jag byggde en skördare i minifigskala på beställning av min son. Efteråt kollade jag lite bilder på hur det ska se ut och blev sugen på att bygga en lite större. Får väl kalla det en fri tolkning av en Rottne H21. Hjulen och rutan fick bestämma storleken. Egentligen är jag inte helt nöjd med armen och aggregatet men det känns som att det kommer dröja innan jag försöker igen. Satt ganska länge och pillade med armen och byggde om men till slut blev det typ som från början iaf.
« Senast ändrad: 03 april 2020 kl. 20:32 av Bokeslundsparken »

Utloggad mortil

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 1 601
SV: [MOC] Rottne skördare
« Svar #1 skrivet: 03 april 2020 kl. 22:26 »
Snygg :D
Lego är avkoppling.

Utloggad mechamike

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Mikael Johansson
  • Antal inlägg: 8 358
« Svar #2 skrivet: 04 april 2020 kl. 01:14 »
Instämmer, väldigt fin!

Utloggad Record

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 3 763
« Svar #3 skrivet: 04 april 2020 kl. 11:55 »
Den är jättebra gjord, tycker det ser bra ut med kranen också, det måste varit ett riktigt pillande med att få till allt så bra?

Ger du dig på en skotare nu också kanske?

Just h21 är ju en brutal maskin, stor som ett hus typ ;), själv satt jag några år i en riktig killer, Ponsse Scorpion, brutal på sitt sätt också, om det mest spectakulära med den är placeringen av kranen.
Friskt satsat, hälften vunnet..

• Betalande medlem 2020
  • *
« Svar #4 skrivet: 04 april 2020 kl. 19:31 »

• Betalande medlem 2020
  • *
« Svar #5 skrivet: 04 april 2020 kl. 19:43 »
Den är jättebra gjord, tycker det ser bra ut med kranen också, det måste varit ett riktigt pillande med att få till allt så bra?

Ger du dig på en skotare nu också kanske?

Just h21 är ju en brutal maskin, stor som ett hus typ ;), själv satt jag några år i en riktig killer, Ponsse Scorpion, brutal på sitt sätt också, om det mest spectakulära med den är placeringen av kranen.

Tack så mycket!
Kul att du kört skogsmaskin! Såg att någon byggt en riktig cool scorpion också. Kalla mig gärna töntig men visst är det något speciellt med stora maskiner! Extra kul med denna från lilla Rottne i småland.
En del pillande var det, mest för att jag ville att kranarmen skulle gå att använda. Men jag lät estetiken gå före och nu kan man bara höja och rotera, bommen går tyvärr inte att vinkla. Resten av bygget är ganska lekvänligt, midjestyrning, vrid och tiltbar hytt och rörlig hjulupphängning.
Kanske blir tvungen att bygga en skotare också! F20?

Utloggad LelleB

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 123
    • Flickr
« Svar #6 skrivet: 04 april 2020 kl. 20:55 »
Jag höll på å sätta i halsen när jag såg ett läckert maskinbygge i flödet. :)
Oddsen att jag sista dagarna suttit och surfat vettiga bilder på skotare för jag blivit sugen att ge mig på ett större technicbygge?
Nån som sitter på vettiga bilder man kan skala om och utgå ifrån?

Utloggad Record

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 3 763
« Svar #7 skrivet: 04 april 2020 kl. 22:30 »
Det blev ganska många år i skogsmaskin faktiskt, så man kan det jobbet någorlunda.. :)
Har faktiskt kört Rottneskotare i 5 år, en f13s, men tyvärr kom jag aldrig överrens med den, vi passade inte ihop, eller så hade jag för stora krav på prestanda helt enkelt, men visst är det imponerande vad de bygger där nere i rottne, har ju varit dit och gått igenom fabriken etc.

Ja visst vore det häftigt om du tog dig ann en F20, så en rastkoja etc så har du ju ett avverkninglag :) sen fattas bara kokkaffe..;)
Friskt satsat, hälften vunnet..

Utloggad Jesperrydhog

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Det är jag. Men jag är inte en brandman än.
  • Antal inlägg: 781
« Svar #8 skrivet: 04 april 2020 kl. 23:22 »
Ja ok 👌 👍 riktig snyggt  👍

Utloggad darthemil83

• Betalande medlem 2020
  • *
  • No rest for the bricked
  • Antal inlägg: 83
« Svar #9 skrivet: 05 april 2020 kl. 13:13 »
Riktigt snygg !

• Betalande medlem 2020
  • *
« Svar #10 skrivet: 06 april 2020 kl. 22:01 »

• Betalande medlem 2020
  • *
« Svar #11 skrivet: 06 april 2020 kl. 22:06 »
Jag höll på å sätta i halsen när jag såg ett läckert maskinbygge i flödet. :)
Oddsen att jag sista dagarna suttit och surfat vettiga bilder på skotare för jag blivit sugen att ge mig på ett större technicbygge?
Nån som sitter på vettiga bilder man kan skala om och utgå ifrån?
Tackar! Jag tycker Rottnes hemsida är bra, antar att andra tillverkare också gärna vill visa upp fina bilder på sina hemsidor.

Det blev ganska många år i skogsmaskin faktiskt, så man kan det jobbet någorlunda.. :)
Har faktiskt kört Rottneskotare i 5 år, en f13s, men tyvärr kom jag aldrig överrens med den, vi passade inte ihop, eller så hade jag för stora krav på prestanda helt enkelt, men visst är det imponerande vad de bygger där nere i rottne, har ju varit dit och gått igenom fabriken etc.

Ja visst vore det häftigt om du tog dig ann en F20, så en rastkoja etc så har du ju ett avverkninglag :) sen fattas bara kokkaffe..;)
Kan nog bli ett stort bygge! Kanske LelleB hinner före? Nu är hela min arbetsyta upptagen med ett husbygge som nog drar ut på tiden.
« Senast ändrad: 06 april 2020 kl. 22:12 av Bokeslundsparken »

Utloggad mange

• Antal inlägg: 23
« Svar #12 skrivet: 08 april 2020 kl. 21:35 »
Snyggt att få till det i liten skala byggande en Rottne H21 i skala 1:18 förra året. Fick kort och bilder av Rottne att bygga efter. Blev inte nöjd med resultatet och han inte bygga om den men ska börja om någon dag. Håller på med en Rottne F20 i skala 1:17-18 nu

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 5 099
« Svar #13 skrivet: 09 april 2020 kl. 02:54 »
Mycket vacker! Planerar du att gå upp ett steg till i skala och bygga fullt fungerande pneumatik?

Utloggad LelleB

• Betalande medlem 2020
  • *
  • Antal inlägg: 123
    • Flickr
« Svar #14 skrivet: 09 april 2020 kl. 13:21 »
Kan nog bli ett stort bygge! Kanske LelleB hinner före? Nu är hela min arbetsyta upptagen med ett husbygge som nog drar ut på tiden.
Tveksamt att jag hinner före, jag har ingen jätteprio utan mer ett sug. Jag har ett storbygge som måste få ha störst fokus.
Känslan jag fått är att det över lag är dåligt med info om hur dom är uppbyggda. Jag som har noll grundkunskap i ämnet behöver tydliga bilder. :D