Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[Eventtävling 2021] Relativitetsteorin!

Startat av andreaseldh, 18 mars 2020 kl. 01:58

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Eftersom eventet blev framflyttat, hoppas jag på att kunna ställa upp med ett bidrag till: Relativitetsteorin! Är det tåget som går genom tunneln, eller tunneln som passerar över tåget? Även längdkontraktion illustreras, som framgår av tågets skeva chassi.


P3180801 by Andreas Eldh, on Flickr


P3180803 by Andreas Eldh, on Flickr


P3180804 by Andreas Eldh, on Flickr

Och självklart har jag korrekt utväxling för ytter- respektive innerkurva.

Emma

Jag gillar den filosofiska frågan!! Spännande att se vad detta blir!

andreaseldh

Första filmen, provkörning av tågchassit!



Ja, jag har beställt en mörkgrå smalspårsdel på BrickLink.

AndersI

Spännande bygge!

(även om längdkontraktionen är bakvänt illustrerad - i verkligheten är det yttersidan, som rör sig fortare, som skulle förkortas något mer än innersidan)

CopMike

Citat från: andreaseldh skrivet 01 april 2020 kl. 03:27
Första filmen, provkörning av tågchassit!
Snurrigt ;D! Kul bygge - ska det byggas en välvd station på in- eller utsidan av spåret ::)?

Citat från: andreaseldh skrivet 01 april 2020 kl. 03:27
Ja, jag har beställt en mörkgrå smalspårsdel på BrickLink.
Äsch, du hann säkra granaten innan den small ;)!

andreaseldh

Citat från: AndersI skrivet 01 april 2020 kl. 12:53
(även om längdkontraktionen är bakvänt illustrerad - i verkligheten är det yttersidan, som rör sig fortare, som skulle förkortas något mer än innersidan)

Nej, Jorden roterar inte 1000 miles per hour. Den roterar ett varv på 24 timmar!
Hoppsan, du triggade visst ett automatsvar om Jorden är platt eller ett klot.

Citat från: CopMike skrivet 01 april 2020 kl. 16:36
Snurrigt ;D! Kul bygge - ska det byggas en välvd station på in- eller utsidan av spåret ::)?

Jag hade tänkt mig en tunnel, men nu när du säger det så skulle ju en station med en gångbro kunna gå lika bra. Och i så fall skulle det ju illustrera det klassiska Einstein-citatet "Ursäkta sir, vet ni när Oxford stannar vid det här tåget?"

AndersI

Citat från: andreaseldh skrivet 01 april 2020 kl. 21:33
Citat från: AndersI skrivet 01 april 2020 kl. 12:53
(även om längdkontraktionen är bakvänt illustrerad - i verkligheten är det yttersidan, som rör sig fortare, som skulle förkortas något mer än innersidan)

Nej, Jorden roterar inte 1000 miles per hour. Den roterar ett varv på 24 timmar!

Du sa att bygget illustrerar längdkontraktionen, men jag förstår inte hur?
(och ett varv på 24 timmar är bara obetydligt snabbare än 1000 mph i periferihastighet men det visste du redan...)

andreaseldh

Tåget kommer att bli mycket kort och brett, men det kan man ju inte se på bara chassit. Och periferihastighet kontra rotation ger jag blanka <svordom> i. Största anledningen att jag bygger en cirkel är att det är den enda formen som går att bygga med med Legos egna räls. Och i och med att svängradien då blir löjligt liten, kan jag lika gärna skoja till det med ett löjligt vridet tåg. Och frågan om Oxford som stannar vid tåget tvivlar jag starkt på att Einstein någonsin yttrade och den har dessutom ytterst lite med den egentliga innebörden av relativitetsteorin att göra. Och detta är fjärde meningen i rad som jag inleder med ordet "och", tur att språkpolisen och-så sitter i karantän!

andreaseldh

Och här kommer nästa video. Nu har jag regnbågsbyggt ett ånglok!


andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 02 april 2020 kl. 11:06
Ingen relativitetsteori utan Einstein!

Och idag anlände han i brevlådan! Jag har ännu inte bestämt om han ska stå på bakre plattformen på tåget och vinka, eller om han ska vara eldare i loket. Tur att jag köpte två :P

andreaseldh

Arbetet går relativt långsamt, men nu har jag i alla fall börjar regnbågebygga lite på vagnen. Jag har också köpt Marie Curie, den enda samtida vetenskapsperson som jag hittade på Famous Brick, och som jag tänkte skulle kunna stå på perrongen och vänta på lokföraren Albert och passageraren Einstein. Men det vore extra trevligt om hon kunde få sällskap på perrongen av Niels Bohr, någon som har förslag på lämpliga bitar att bygga honom av?

andreaseldh

#11
Niels och Marie har anlänt! Här är Niesses recept:
Tillägg:
Kemisten Marie har ju sin e-kolv, ska fysikern Niels ha ett par körsbär 22667 likt en atom-modell?

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 11 september 2020 kl. 21:02
Kemisten Marie har ju sin e-kolv, ska fysikern Niels ha ett par körsbär 22667 likt en atom-modell?

Typ så här?

Joacim

Bra fråga. Annars en rund tile med prickar, som symbol för att elektronerna susar runt i ett moln runt kärnan. Vet inte vilken som tile som skulle passa dock.

andreaseldh

Citat från: Joacim skrivet 15 september 2020 kl. 09:35
Bra fråga. Annars en rund tile med prickar, som symbol för att elektronerna susar runt i ett moln runt kärnan. Vet inte vilken som tile som skulle passa dock.

Kanske någon av dessa?

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.