Författare Ämne: [WIP][MOC] Kanalen 2.0  (läst 1476 gånger)

Utloggad andli

• Administratör
  • *
  • Antal inlägg: 3 321
SV: [WIP][MOC] Kanalen 2.0
« Svar #15 skrivet: 28 september 2021 kl. 16:16 »
Efter lite ommöblering i LEGO rummet och rensande av bord går det nu att ställa upp kanalen som den är tänkt.
Tur jag inte har fler bord, detta känns tillräckligt stort, på bilden är den 8 bred 6 djup, I alla fall i framkant kommer den bli 16 pluppar bredare på var sida för att komma ner till LW baseplate nivå. I bakkant ska det vara en kulle upp till 17 brick, men det finns det plats för i nuvarande djup.

Tomrummet i mitten är 5x3.5 bp, som ska fyllas med något lämpligt, tänker nog skog och lite hus...
Jag har en tanke om att det ska vara en sänka in mellan kanalerna för att inte behöva bygga upp så många bp till 13 brick högt...

Det går åt gott om blå 2x4 tiles, tur jag har 1750 st kvar från kanalen 1.0, och stora mängder 1x4 från en besvikelselåda, undra hur fina de kommer se ut efter ha haft en båt släpandes runt på dem i 4 dagar.. silikonsprej på ABS? funkar det?

Jag har också premiärkört larvbandet runt hela landskapet, det går lätt och mindstorm motorn verkar inte ha några problem med att driva det!

Mycket av det tekniska är nu testat och verkar funka, slussportarna är en kopia från 1.0. Hissen är ny men verkar stabilare än den gamla.
« Senast ändrad: 29 september 2021 kl. 13:28 av andli »
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Utloggad andli

• Administratör
  • *
« Svar #16 skrivet: 30 september 2021 kl. 00:08 »
Man skulle ju nästan kunna tro att det blivit en arkitekt inblandad i bygget, men det var bara jag som kom på att jag hade en rätt stor påse kvartsbågar som skulle ha blivit träd till kanal 1.0, men som blev så rangliga att de är helt hopplösa att transportera, så nu blev bitarna förvisade ner till underjorden istället...

Mycket tileande blir det, 320 st till är lagda på kanalen som kommer gå i bakkant av bygget. Jag börjar inse att jag måste bygga någon typ av servicelucka så jag får ner larvbandet, det kommer helt klart bli en intressant procedur att sätta upp detta här :)

Modulen i fram och bakkant blir som U med spåret igenom hela topplagret, stor risk att knäcka de längs det när man försöker flytta dem.
Men de blev otroligt mycket stabilare om man tar en lång brick (1x16) och sätter två 2x4 plate på tvären och sen lägger ner några  i spåren. Man förhindrar då deformation och förflyttning känns mycket stabilare.

För slussportarna använde jag innan 99455 Men jag har visst bara två, men däremot har jag två extra 95658 så det får väl bli olika motorer för de två olika slussarna... Det borde väl inte ställa till några problem...
« Senast ändrad: 30 september 2021 kl. 00:22 av andli »
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Utloggad Joacim

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Joacim Larsius
  • Antal inlägg: 1 520
« Svar #17 skrivet: 30 september 2021 kl. 05:47 »
En liten morgon fundering för att skona ”tilesen”? :o lite mer skulle du inte kunna ha små hjul på en snurrplatta istället för de rund inverterad tiles du använder nu? Krångligare ja skonsammare förhoppningsvis…

Utloggad andli

• Administratör
  • *
« Svar #18 skrivet: 30 september 2021 kl. 11:34 »
Jag hade hjul på första båtförsöken för 2.0 (1.0 hade alltid hjul men gick bara rakt fram och tillbaka)

De försöken var iof med hjul kopplade till dragpinnen, men svängen blir helt enkelt för tight så att det var svårt att få hjulen att följa, men jag ska prova sätta hjul på en snurrplatta och prova! Det kändes också som att det rätt snabbt byggde ganska mycket höjd...

Men visst det vore ju bra att slippa 19bp *8 *2sidor (300 ish) repiga 2x4 blå tiles :)

Utloggad Myko

• Global Moderator
  • *
  • Global Moderator
  • Antal inlägg: 4 005
« Svar #19 skrivet: 30 september 2021 kl. 17:15 »
Du kanske kan sätta 600 små hjul i marken? ;)

Utloggad andli

• Administratör
  • *
« Svar #20 skrivet: 30 september 2021 kl. 17:21 »
Mmm det hade säkert funkar bra på raksträckorna, men i hörnen så hade jag behövt något mer likt de där kulorna som finns på vissa transportband.

Jag gjorde lite försök med hjul idag med snurrplatta och det funkar inte så bra, det är väldigt tighta 90 graders svängar, och bakändan vill inte riktig hänga med i svängen och hjulen vill inte riktigt vrida sig och så börjar man dra gummit i sidled istället och det blir bara tungdraget. Det är väl därför man har alla de där konstiga vinklarna på bilhjul och cykel så att de ska gå tillbaka till rakt fram av sig själv, det har jag svårt att se att det finns plats att implementera under båten :) (Jag provade att bara ha sväng fram, dra i ramen på båten, dra i framaxeln för att få styrhjälp, ha fast och rörlig bakaxel med styrpinne ner i spåret)

Så jag faller nog åter igen tillbaka till tilesen, de glider bra i valfri vinkel....

Utloggad Myko

• Global Moderator
  • *
  • Global Moderator
  • Antal inlägg: 4 005
« Svar #21 skrivet: 30 september 2021 kl. 17:37 »
2x2 Inverted Boat Studs eller vad de nu heter?

Utloggad andli

• Administratör
  • *
« Svar #22 skrivet: 30 september 2021 kl. 17:52 »
Det är de jag kasar runt på under båten nu! Funkar bra, men det känns som det kan bli slitage mot tilesen

https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=2654#T=C

Utloggad andreaseldh

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Andreas Eldh
  • Antal inlägg: 6 114
« Svar #23 skrivet: 30 september 2021 kl. 20:28 »
Har du provat hjul utan däck? De borde glida bättre i kurvorna.

Utloggad andli

• Administratör
  • *
« Svar #24 skrivet: 14 oktober 2021 kl. 21:23 »
Det har klossats på, nu är stora delar av basen klar, båda slussarna är uppbyggda..

Nu är det väl bara att fundera på vad fasiken man fyller ut all yta med...

Små hus, stora hus, bäck och kvarn, fabrik med lastkaj mot kanalen?

Det gäller väl bara bestämma sig och bygga något :)
« Senast ändrad: 14 oktober 2021 kl. 21:52 av andli »

Utloggad Ozp

• Administratör
  • *
  • Regionsansvarig Syd
  • Antal inlägg: 3 508
« Svar #25 skrivet: 14 oktober 2021 kl. 22:06 »
Har du inte kvar hotellet?
Ska det inte vara en sjö där uppe?

Utloggad andli

• Administratör
  • *
« Svar #26 skrivet: 14 oktober 2021 kl. 23:16 »
Jo hotellet finns kvar... men det känns lite stort :)

Tanken är att vattnet i bakkant knappt ska synas för whatever jag beslutar mig att fylla mitten med.... så det blir väl mer typ en å där bak.. och min samling av 2x4 blå tiles är slut! Så det blir inte så mycket mer vatten...

Utloggad andli

• Administratör
  • *
« Svar #27 skrivet: 15 oktober 2021 kl. 20:40 »
Jag blev starkt inspirerad av ett annat bygge nyligen publicerat här på forumet och vet vad som ska få ta upp en del av landskapet... några ledtrådar i bilden!

Man kan väl säga att jag börjar blanda landskapen rätt friskt!