Författare Ämne: Snabb PSA ang. Technic ball socket connectors  (läst 400 gånger)

Utloggad Tarkur

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 20
Snabb PSA ang. Technic ball socket connectors
« skrivet: 20 mars 2021 kl. 14:37 »
Hej, Forumet!

Vet inte hur intresserade folk är av "Mould variants" på detta forum men tänkte att jag delar med mig av denna kunskapen jag har om dessa Technic Ball socket connectors. Har nämligen haft lite problem med att införskaffa mig dessa bitar då Bricklink inte uppmärksammat skillnaden så tänkte jag delar med mig här om att.

Som vi kan se här på bilden har vi fyra olika ball socket connectors, 2 st är från Bionicle mellan åren 2008-2009 och 2 av dem är från Hero factory från 2010-2011. Skillnaden som ni kan se är inte jätte stor men den är inte svår att upptäcka, Bricklink har i deras data bas varianten för 2008-2009 vilket är de bitarna med runda stängda Technic axle holes men de har ingen item för den andra moulden från 2010-2011. Anledningen till att jag uppmanar om detta är att jag vid ett fler tal Bricklink beställningar fått hem 2010-2011 varianten när jag försökt komplettera mina Bionicle figurer från 2008-2009 som använder den tidigare varianten. Vilket för en samlare alltid är lite små jobbigt, om någon mer kunnig på Bricklink kan lägga till dem hade det varit bra men denna tråd finns mest till för att uppmärksamma och lära folk om denna lilla skillnad mellan bitar.

//Viktor
« Senast ändrad: 20 mars 2021 kl. 14:46 av TheVirre2000 »
"There's a funny thing about looking for answers, Nokama..." "Sometimes your far better off not finding them" - Vakama

Utloggad byStfn

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Regionsansvarig Hufvudstaden
  • Antal inlägg: 2 511
    • Bricks by Stfn @ Flickr
SV: Snabb PSA ang. Technic ball socket connectors
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2021 kl. 06:54 »
Jag gillar gjutformsvarianter eftersom jag som du gillar när rätt bitar hör till rätt gammalt set.. Jag vet faktiskt inte hur det går till att få Bricklink att göra en sån här grej - de har ju ett forum där det säkert skulle kunna gå att lyfta och om tillräckligt många känner som du så skulle det ju kunna hända tänker jag..

Är det någon teknisk skillnad på bitarna? Alltså går det att förstå varför förändringen är gjord?

Utloggad Tarkur

• Betalande medlem 2021
  • *
  • Antal inlägg: 20
SV: Snabb PSA ang. Technic ball socket connectors
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2021 kl. 12:15 »
Är det någon teknisk skillnad på bitarna? Alltså går det att förstå varför förändringen är gjord?

Det är ingen som vet exakt varför förändringarna gjordes men efter 2007 ändrade man designen till den från 2008. Vissa påstår att det var för att öka friktionen mellan bitarna så att figurer och liknade kunde hålla tyngre objekt. Andra menar att det var en kostnads fråga och att de byte för att spara in på plast användningen.

Den teori de flesta tror på är baserade på att förändringen gjordes först 2008 för att motverka ett problem från 2007 där bitarna speciellt de lime färgade brast allt för enkelt. Deras lösning var att designa om bitarna men problemet kvarstod och bitarna fortsatte brista, sommaren 2009 Introducerade man den nya varianten på enstaka nya bitar för att se om den varianten fungerade bättre. Kort sagt så kvarstod problemet ändå bitarna fortsatte brista och LEGO hade fortfarande inte löst problemet, men sen kom CCBS (Character and Creature Building System) och designade om ball sockets ytterligare en gång 2011 och då lyckades LEGO äntligen motverka problemet.

Tyvärr finns det inget konkret svar då LEGO själva har aldrig gått ut med någon info om vad som hände.
« Senast ändrad: 24 mars 2021 kl. 12:18 av TheVirre2000 »
"There's a funny thing about looking for answers, Nokama..." "Sometimes your far better off not finding them" - Vakama