[MOC] Någon sorts bank av något slag

Startat av Nybohov Creation Ltd., 19 Februari 2020 kl. 07:43

Föregående ämne - Nästa ämne

Anders67

Teabox

Många fina detaljer. Jag uppskattar att vi får följa med i byggprocessen, hade nog missat en och annan detalj annars :)

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Anders67 skrivet 24 Februari 2020 kl. 21:03
Snygga pelare runt fönstren!

Tack! Jag hade tänkt att köra på varianten till vänster, med det saknades några 20482, så det fick bli lösningen till höger:

Two types of columns. by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Citat från: Teabox skrivet 25 Februari 2020 kl. 14:58
Många fina detaljer. Jag uppskattar att vi får följa med i byggprocessen, hade nog missat en och annan detalj annars :)

Tackar! Det blir ju en del idéer som skrotas efter hand, men som kanske kan komma till pass i andra byggen.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Nu börjar fronten blir färdig med en tredje, och sista, våning:

[WIP] Bank by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Baksida (och innandöme) saknas helt:

Det såg så tomt ut bredvid skylten, så jag lade till två pelare som om det funnits ett fönster där tidigare:

Detalj mellan våning två och tre:

Tredje våningen:

Tillägg: När jag tittar lite mer noggrant känner jag att det saknas lite bling-bling på andra våningen. Det får bli lite mer gulddetaljer där.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Nybohov Creation Ltd.

Jag tyckte att det saknades lite flärd och rikedom på våning två, så jag gjorde om pelarna runt fönstren och gjorde dropplisten (heter det så?) i guld. Skylten med text helt i grått syntes inte så bra mot den grå fasaden, så jag tänkte göra den helt i vitt, men jag saknade några kvartscirklar. Historien får skrivas om, så loggan, som designades 1970, hottades upp 1983 för att passa dåtidens tidlösa ideal på färgsättning.

Dörren och en balkong på husets baksida. Balkongen tyder på att det var ett bostadshus innan banken flyttade in.

Den första lösningen på inramning av fönstren på baksidan blev lite väl platt och slätstruket.

Försök två, där sidorna flyttats ut en halv plate, ger mer struktur och en överliggare är på plats.

andreaseldh

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 07 Mars 2020 kl. 02:15
Trappa till bakdörren?

Absolut. Ett sådant högt steg kan ju vara livsfarligt!

Nybohov Creation Ltd.

I CB: Bunkern nämndes pingisbord så jag blev sugen på att testa. Jag hade en idé om att ha en boulebana på bankens tak, men det kanske blir ett bordtennisbord istället.

Ingen 22667 kom till skada! (Tänk om den funnits i vitt.) 32828 får duga som racket, men kanske i tan.

Table tennis table to be placed on the roof of the bank. by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

De två halvorna sitter inte fast i varandra, men några 32062 ger viss stadga.

Table tennis table to be placed on the roof of the bank. by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

andreaseldh

Får man föreslå att bygga bordet 4 knoppar brett istället? Det där ser alldeles för stort ut. Och 4528 eller 3900 som racket?

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: andreaseldh skrivet 09 Mars 2020 kl. 05:55
Får man föreslå att bygga bordet 4 knoppar brett istället? Det där ser alldeles för stort ut. Och 4528 eller 3900 som racket?

Det är klart att du får föreslå! Jag tror att 4 blir för smalt. Jag testade 6 knoppar brett, men drog öronen åt mig när det gäller nätet. Det kan ju fortfarande vara 8 knoppar brett, då det faktiskt sticker ut en bit på varje sida. Jag ska testa!

4528 kan funka. 3900 har väl långt skaft, särskilt om du kör med pennfattning.

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Nybohov Creation Ltd. skrivet 09 Mars 2020 kl. 07:40
Citat från: andreaseldh skrivet 09 Mars 2020 kl. 05:55

Det är klart att du får föreslå! Jag tror att 4 blir för smalt. Jag testade 6 knoppar brett, men drog öronen åt mig när det gäller nätet. Det kan ju fortfarande vara 8 knoppar brett, då det faktiskt sticker ut en bit på varje sida. Jag ska testa!

4528 kan funka. 3900 har väl långt skaft, särskilt om du kör med pennfattning.

Så, 6 knoppar brett. Jag gillade inte proportionerna med bordshalvor 6 knoppar långa, så längden minskades med en knopp på vardera sidan av nätet.

A smaller table tennis table by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Det mindre bordet håller ihop än sämre än det större, eller inte alls, om jag ska vara ärlig. Ett problem är att det inte går att bygga ett för tjock bord, då måste figurerna ha typ styltor, högklackat eller stå på en pall.

A smaller table tennis table by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Nybohov Creation Ltd.

Banken är färdig.

[MOC] Bank by Nybohov Creation Ltd., on Flickr

Ellen Hofsten-Jaeger äter glass och luftar Karuso, Joachim Zimmermann är ytterst nöjd efter ett lukrativt möte och lämnar banken med raska steg och med blicken i fjärran medan Carsten Oxelbrink väntar med Schnappi på att bli upphämtad för ett par rundor på Bro Hof.

Rebecca Gripenhielm lägger inte fingrarna emellan utan drar på en rejäl smash, missnöjd med motståndarens knackiga resultat i den senaste kvartalsrapporten. Louise Bovallius ser på och ler i mjugg.

Unge Philip Holtman kan inte riktigt hantera att bli utskåpad både i affärer och vid bordtennisbordet.

Carl Strieber kan inte koppla av från börskurser ens på lunchen. Slit och släp, slit och släp, aldrig är det något annat, som hans gammelmorfar Sixten Svensson brukade säga.

Lite detaljbilder:

Magnus den store

Lika fint som vanligt. Kul att se att du använt några 3937.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Magnus den store skrivet 18 Mars 2020 kl. 20:19
Lika fint som vanligt. Kul att se att du använt några 3937.

Tackar!

Det är en bra bit.

Anders67

Mycket snyggt, till och med von Anka hade varit avundsjuk!