[MOC] Trevithicks lok anno 1804

Startat av Godtfred, 09 Februari 2020 kl. 21:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Godtfred

Klart! Håll till godo med Youtube tills vidare!

---

Richard Trevithick, född 13 april 1771 i Tregajorran i Illogan i Cornwall, död 22 april 1833 i Dartford i Kent, var en brittisk ingenjör som anses ha uppfunnit världens första fungerande lok för järnvägsdrift.

Richard Trevithicks lok presenterades den 21 februari 1804. Detta lok anses vara förebilden till de allra flesta ånglok som sedan skulle tillverkas i mer än 100 år framåt i tiden. (Wikipedia)

Räknar med att den färdiga modellen blir några snäpp större. Har dessutom bestämt mig för att prioritera funktion före form. Så färgerna får lida rejält, men den får framdrivning med komprimerad luft, precis som originalet.

Originalet finns inte kvar, men här ser vi en "modern" replika som körs på ett brittiskt museum:

Nextuz

Snyggt fångat :)

Hade vart skoj o gjort en sådan körbar.
En orgie i mekanik med funktiontanke före säkerhet :p

Godtfred

Citat från: Nextuz skrivet 10 Februari 2020 kl. 14:02
Snyggt fångat :)
Hade vart skoj o gjort en sådan körbar.
En orgie i mekanik med funktiontanke före säkerhet :p
Jo - man anar att begreppet "skyddsombud" inte fanns i början på 1800-talet.

Delarna fungerar var och en för sig, nu försöker jag få ihop allting till en rotation med tillräckligt moment... Kompressorn lär hamna i en egen vagn.

andreaseldh

En motståndare i Eventtävlingen?

Godtfred

Citat från: andreaseldh skrivet 12 Februari 2020 kl. 18:00
En motståndare i Eventtävlingen?
Det var tanken att den skulle hinna bli klar...

Godtfred

Lite stressigt nu, men tåget kör av sig själv fram och tillbaka på banvallen. Blev mindre än tänkt och tyvärr utan pneumatik... Nu är det bara kosmetika kvar, en hel del alltså...

Godtfred

It's alive!

eon

Återstår bara lokförarens boggie med en technic-fig på.

Godtfred

Färdig, se videon i första posten!

CopMike

Kul val av lok, och inte helt oväntat tekniskt felfritt utfört! Snyggt klossat - synd att det inte fick susa fram&tillbaka i Hässleholm!

Godtfred

Citat från: CopMike skrivet 14 Mars 2020 kl. 21:20
Kul val av lok, och inte helt oväntat tekniskt felfritt utfört! Snyggt klossat - synd att det inte fick susa fram&tillbaka i Hässleholm!
Tack ska du ha! Den susar faktiskt flera timmar på det laddbara batteriet, men kräver så klart omstart ibland då timeouten slår till. Tack vare fjädrarna blir vändningarna förvånansvärt mjuka och fina. Synd på eventtävlingen bara, eller hur...

mechamike

Fint klossat. Ett udda objekt i rörelse.. helt klar ett Godtfredbygge :-)
Kan tänka mig att det hade varit en publikmagnet..
?

Mikael Sol

andreaseldh

Och originalloket har ju ett liknande system för att växla ventilerna varje halvvarv!

Citat från: eon skrivet 08 Mars 2020 kl. 14:08
Återstår bara lokförarens boggie med en technic-fig på.

Jag röstar för!

Emma

Oj så tillfredsställande video. Fram och tillbaks och fram och tillbaks, med trevligt hypnotisk musik.

Jag är imponerad över alla er som utöver coola legobyggen dessutom kan presentera dem på ett stiligt sätt!

Såklart, höll på att glömma. Själva bygger är superballt!! Bra jobbat!
Region Mitten