Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Middle Earth-karta

Startat av Teabox, 22 januari 2020 kl. 08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

mortil

Lego är avkoppling.

Technic är livet.

LelleB

Jag blev ju sugen att höra mer om programmet, utöver att projektet i sig ser ut att bli hur häftigt som helst!
Programmet tar en bild och genererar en LDD-fil med ett platt lager med plates?

Teabox

Tack för de positiva kommentarerna

Citat från: LelleB skrivet 11 oktober 2020 kl. 20:13
Jag blev ju sugen att höra mer om programmet, utöver att projektet i sig ser ut att bli hur häftigt som helst!
Programmet tar en bild och genererar en LDD-fil med ett platt lager med plates?

Det kommer :) Jobbar på att få ihop ett blogg-inlägg om hur programmet fungera samt kommer att lägga upp koden på Github (C# .net). Kommer att posta länkarna när de är tillgängliga.

Ditt antagande om programmet är korrekt. I korthet så läser programmet in en bild och delar upp den i rutor där varje ruta kommer representeras av en plupp så att säga. Pixlarna i varje ruta läser av och utifrån sammansättningen avgörs vilken typ av mark det är (berg, skog, flod etc). Resultatet av det blir en lågupplöst version av input-bilden som sen används för att bygga upp en LDD-modell av olika plates or tiles. (En Excel fil används av programmet för att hålla koll på vilka bitar finns i vilka färger)

Har bifogat input-bilden och en bild som representera mellanläget så att säga. (Programmet generera en sån för debug syften :) )

LelleB

Tack för förklaringen och attans vilken kunskap det finns runt om i Swebrick.
Det är en minst sagt seriös väg att gå när man ger sig in i ett projekt. :)

Teabox

Som lovat, här är mer info om programmet jag använt mig av samt källkoden :)

https://zwomp.com/index.php/2020/12/01/getting-started-on-a-lego-middle-earth-map/
https://github.com/henrikzwomp/BrickMapMaker

Just nu hoppas jag på att kunna få möjlighet att bygga en större del av kartan under julledigheten. Får återkomma i januari med hur det gått ;D

LelleB

Jag är mållös. Det här är är ju nördarnas nörderi och sjukt kul att få läsa hur du tänkt när du skrivit koden. Kodning och lego hör verkligen ihop. :)
Wow!

ColA

Ser med spänning fram emot mer av detta projekt!

Teabox

Lite WIP bilder som är IRB (in real bricks :) )

Den färdiga kartan kommer vara lika bred men dubbelt så hög.

Allt är WIP, ingen detalj anses vara färdig. Kommer nog bli en eller två overhauls när jag har hela kartan framför mig IRB.

CopMike

Ser bra ut tycker jag :D!

Wolcker

Jag kommer hem till dig och vandrar lite i kartan ^^
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

Anders67

Kan vi inte få se lite live på detta den 20e feb? Jag vill se mer 😀

Teabox

Citat från: Anders67 skrivet 19 januari 2021 kl. 22:52
Kan vi inte få se lite live på detta den 20e feb? Jag vill se mer 😀

Anmäld :)

Stigge72

Jag hoppas att du tänkt på att bygga den delar, så vi kan få se den på någon lämplig utställning på något lämpligt ställe, t ex i höst i norra Skåne.  ;)

Teabox

Citat från: Stigge72 skrivet 23 januari 2021 kl. 17:18
Jag hoppas att du tänkt på att bygga den delar, så vi kan få se den på någon lämplig utställning på något lämpligt ställe, t ex i höst i norra Skåne.  ;)

Självklart kommer den dyka upp på utställningar :) Den är bygg i moduler med mått som ska passa perfekt i lådorna jag ska flytta den med :)

Emma

Citat från: Teabox skrivet 24 januari 2021 kl. 11:58
Citat från: Stigge72 skrivet 23 januari 2021 kl. 17:18
Jag hoppas att du tänkt på att bygga den delar, så vi kan få se den på någon lämplig utställning på något lämpligt ställe, t ex i höst i norra Skåne.  ;)

Självklart kommer den dyka upp på utställningar :) Den är bygg i moduler med mått som ska passa perfekt i lådorna jag ska flytta den med :)

Rutinerat!

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.