Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Middle Earth-karta

Startat av Teabox, 22 Januari 2020 kl. 08:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Teabox

Bilder på det färdiga bygget här: https://swebrick.se/index.php?topic=14770.msg328975#msg328975

Jag har nu påbörjat ett projekt som legat på önskelistan länge. Vet inte om jag kommer slutföra det eller exakt hur det kommer se ut om jag gör det. Men jag har iaf påbörjat det :)

Projektet är en karta över Middle Earth där platser ifrån Hobbit och Sagan om Ringen är utmarkerade. Tänkt att vara lite 3D med berg som sticker upp m.m.

Jag har kommit så långt att jag gjort en "grund-design" och en mer detaljerad test-bit i LDD. Grunddesignen är baserad på denna kartan och överfördes till LDD med hjälp av egen tillverkat dataprogram.

Bilden som mitt program använder sig av för att göra Grunddesignen.

Grunddesignen med ett gäng minifigs utplacerade för att markera olika intressanta platser. En plupp motsvara ca 5,35 Km. Kartan (med havet) representera en yta motsvarande Ukrainas.

Grunddesignen utan minifigs, men med vägarna.

Test-bit. Gandalf vid ingången till Moria, Galadriel i Lothlórien, Saroman i Isengard vid Orthanc, Treebeard i Fangorn-skogen och sist Khamûl vid Dol Guldur i Mirkwood. Här har jag valt att hålla skalan på miniatyrerna väldigt lite. Inte säker på att jag kommer behålla den skalan.

Min funderingar just när är:

- Med minifigs + micro-builds eller bara micro-builds?
Svårt att hitta bra platser till alla huvudkaraktärer och de kommer hamna på olika platser av olika anledningar. Samt att det kan bli lite grötigt men en massa minifigs vid några punkter.

- Med eller utan vägar?
De är ganska så få och representera inte färdvägarna våra hjältar tar. Visar lite hur saker hänger ihop men kanske onödig och missvisande detalj?

Nästa steg är iaf att provbygga en testbit med riktiga bitar och se om resultatet ser OK ut.

Clarmo

Wow, ambitiöst projekt! Det kan bli hur grymt som helst, kommer följa med stort intresse  :)

Magnus den store

Karta med bara micro-builds. Hur väljer man ut en plats där Gandalf ska vara? Många Gandalf blir plottrigt. Många karaktärer spär på det. Bygg hellre fristående scener i minifig-skala vid sidan av, men med hänvisning till kartan. Liknande CB SW.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

janho

Ser fram emot det färdiga bygget! Min åsikt: inga minifigs, kanske lite större microbuilds, behåll vägarna.

Boathill

Coolt projekt! Kanske streckad röd linje som färdvägen kunde va kul?
Region Hufvudstaden

BeO

Joacim

Håller med vägar, microbyggen och scener i minifigskal på viktiga delar.
Låter som ett spännande projekt som jag kommer att följa.

ColA

Detta ser jag fram emot att följa!

Teabox

Tack för feedbacken :)

Jag avvaktar med minifigs och koncentrera mig på mini-buildsen. Blir billigast så då jag saknar några av de dyra :P

Jag ska testa och se hur det ser ut om man plotta ut vägarna hjältarna tar.

CopMike

Wow, jag kommer också att följa denna! Riktigt kul idé!

byStfn

Kul idé! Jag tror kanske på att skala upp vissa byggen så att orthanc t.ex inte bara är tre bricks. Lite som traditionen med "turistkartor" eller vad jag ska kalla de:

Tänker att det blir ett roligare bygge att både bygga och se på t.ex en utställning :)

Nextuz

Citat från: byStfn skrivet 24 Januari 2020 kl. 13:43
Kul idé! Jag tror kanske på att skala upp vissa byggen så att orthanc t.ex inte bara är tre bricks. Lite som traditionen med "turistkartor" eller vad jag ska kalla de:

Tänker att det blir ett roligare bygge att både bygga och se på t.ex en utställning :)
En sån Sverigekarta har vi ju byggt :D

Teabox

Jag har menat att uppdatera den här tråden sen länge men fastnar alltid på att försöka skriva något till bilderna. Typ om målbil, designtankar osv.
Tvingar mig själv nu att bara dumpar ett gäng bilder utan någon som helst kontext så att det blir någon typ av uppdatering.

Allt är WIP/testbyggen, inget skall anses vara kraglat :P

Teabox

Jag har menat att uppdatera den här tråden sen länge men fastnar alltid på att försöka skriva något till bilderna. Typ om målbil, designtankar osv.
Tvingar mig själv nu att bara dumpar ett gäng bilder utan någon som helst kontext så att det blir någon typ av uppdatering.

Allt är WIP/testbyggen, inget skall anses vara kraglat :P

Emma

Region Mitten